Social media in 2017: de laatste statistieken
Een update van het actuele socialmediagebruik in Nederland. Hoeveel gebruikers heeft bijvoorbeeld Snapchat daadwerkelijk? Stagneert de groei van Facebook of groeit het netwerk nog steeds? In dit artikel bespreken we de groei van de verschillende kanalen. Niet alleen de groei in gebruikers, maar ook de nieuwe mogelijkheden worden besproken.
Wij onderzoeken en analyseren al sinds 2005 jaarlijks het socialmediagebruik onder de Nederlanders. Wat is het actuele gebruik in 2017 van social media in Nederland?
Afbeelding 1: Het totaal aantal gebruikers van social media in Nederland van 2005 t/m 2016 gebasseerd op de cijfers van Newcom.
WhatsApp blijft grootste sociale medium onder Nederlanders
Begin 2016 was WhatsApp met 9,8 miljoen gebruikers (waarvan 7,0 miljoen dagelijks) het grootste, meest gebruikte socialmediaplatform onder de Nederlanders. Ook in 2017 is dit het geval. WhatsApp is in totaal aantal gebruikers gegroeid naar 10,9 miljoen. Ook het aantal dagelijkse gebruikers is met elf procent gestegen naar 7,8 miljoen.
Quoten en GIF-jes gebruiken in de app
WhatsApp voegt stilletjes functies toe aan haar Messenger app. Zo zijn er in 2016 een aantal functies bijgekomen die het gebruik aantrekkelijker en interactiever moeten maken. Zo biedt de app een tegenwoordig een quote-functie aan. Wanneer gebruikers in een groepsgesprek selecteren waar ze op antwoorden door gebruik te maken van de Quote-functie, blijft de chat overzichtelijker. Met de Mentions feature laat je duidelijk zien aan wie je de vraag stelt. Daarnaast is het eindelijk mogelijk om extra emotie achter een reactie plaatsen door gebruik te maken van GIF’s.
Facebook opnieuw steeds populairder bij bedrijven
Facebook blijft populair en wordt ook steeds populairder. Met de 800.000 extra gebruikers sinds 2016 heeft Facebook in 2017 maar liefst 10,4 miljoen maandelijkse gebruikers. Ook stijgt de populariteit van het sociale netwerk onder bedrijven. Er staan wereldwijd 60.000.000 facebook pagina’s online en er zijn 4.000.000 actieve adverteerders.
Facebook introduceerde in 2016 de nieuwe functie: Instant Articles. Een nieuwe manier om interactieve artikelen te delen. Facebook stelt dat Instant Articles gemiddeld zorgen voor 20 procent meer gelezen artikelen en 70 procent minder kans dat lezers het artikel vroegtijdig verlaten.
Instagram groeit door en maakt gewaagde keuzes
In Nederland is het aantal Instagrammers van 2,1 naar 3,2 miljoen maandelijkse gebruikers geklommen in 2016. Opvallend hierin is dat het dagelijkse gebruik stijgt binnen de groep 20-39 jarigen, terwijl het daalt onder de jeugd tot 19 jaar.
Het door Facebook geadopteerde platform heeft in 2016 een transformatie doorgaan en heeft voor 2017 hetzelfde op het programma. Halverwege het jaar introduceerde Instagram de Stories feature. Het lijkt verdacht veel op de Stories functie van Snapchat; een foto/video posten die na 24 uur verdwijnt. Instagram voegt hier wel een call-to-action optie aan toe. Onder de foto/video die je toevoegt aan je Story kun je een link plakken. Deze functie is momenteel alleen nog beschikbaar voor geverifieerde accounts.
Instagram is nu met een selecte groep een nieuwe feature aan het testen: Instagram Albums. Instagram Albums geeft je de mogelijkheid om, in plaats van één foto, een heel album te plaatsen. De meningen zijn hierover verdeeld, veel mensen zijn bang dat Instagram zijn authenticiteit verliest en te veel op adoptieouder Facebook gaat lijken.
Een snelle blik in de data-analysetool ‘Brand Monitor’ laat zien dat men ook in Nederland twijfelt aan de nieuwe ‘Albums’ functie van Instagram. Men geeft aan dat het sociale medium op deze manier zijn identiteit verliest. Zo wordt ook op het online beauty- en fashionplatform van Cosmopolitan gezegd: “Veel mensen vragen zich nu al af of het ’t doel van Instagram (de allermooiste kiekjes delen) niet een beetje voorbij gaat. We zullen het zien.”
Gebruikers wachten de nieuwe functies met argwaan af…
430.000 Nederlanders per dag op LinkedIn
Er zijn meer dan 100.000 nieuwe LinkedIn gebruikers bijgekomen in 2016, hiermee staat het totaal op 4,3 miljoen maandelijkse gebruikers. Ongeveer tien procent hiervan gebruikt het platform dagelijks, dit een grote stijging van +33% dan het jaar ervoor.
In 2016 maakte het platform een transformatie door in de look en feel van de site, maar lanceerde ook veel nieuwe features. Met het nieuwe vacature overzicht zie je direct hoe en of je aan je potentiële werkgever gekoppeld bent en wordt je voorgesteld aan mensen met een soortgelijke functie. Daarnaast kunnen recruiters nu kandidaten zoeken naar aanleiding van hun aangegeven vaardigheden.
Verandert Twitter genoeg om extra daling tegen te gaan?
In 2016 is het aantal dagelijkse gebruikers van Twitter gedaald met tien procent. Vooral de jeugd haakt af, 48 procent minder jongeren tussen de 15 en 19 jaar gebruikte Twitter in 2016 ten opzichte van 2015. Deze daling heeft zich in 2017 (gelukkig voor Twitter) niet voortgezet. Het aantal gebruikers in Nederland staat, net als vorig jaar, nog op 2,6 miljoen. Hoewel het aantal dagelijkse gebruikers dus daalt, laat het totale aantal gebruikers geen daling zien.
Twitter sleutelde in 2016 al aan het platform. Door het toevoegen van snelle reactie mogelijkheden zoals GIF’s en korte video’s zijn er al meer mogelijkheden dan alleen de 140 tekens. Ook kwam Twitter met meer mogelijkheden om efficiënter om te gaan met deze 140 tekens. De vraag is of deze veranderingen genoeg zijn om het platform staande te houden.
Wordt Snapchat ook aantrekkelijk voor bedrijven?
De app die in 2016 veel aandacht kreeg door de snelle groei bij de jeugd. Het aantal Nederlandse gebruikers is in 2017 90 procent meer dan in 2016. Maar liefst 1,9 miljoen gebruikers, hiervan gebruikt 50,5 procent de applicatie dagelijks. Snapchat is in de lijst het enige sociale medium dat alleen mobile based te gebruiken is.
De nieuwste ontwikkeling binnen Snapchat is de mogelijkheid om Snapcodes aan te maken voor welke website je zelf wilt. Zo kun je de jonge 960.000 dagelijkse gebruikers op een makkelijke manier naar je website leiden.
Ook grote groei voor YouTube en Pinterest
YouTube heeft er in Nederland 300.000 extra maandelijkse gebruikers bij gekregen. Van het nieuwe totaalaantal gebruikers (7,5 miljoen) gebruikt 1,7 miljoen het platform dagelijks. Dit is 31 procent meer dan in 2016.
Pinterest dreigt Twitter in te halen qua aantal gebruikers. Het platform groeide met maar liefst 20 procent van 2,0 miljoen naar 2,4 miljoen maandelijkse gebruikers in Nederland. Het dagelijkse aantal gebruikers in Nederland steeg met 14 procent en staat daarmee op 381.000.
Vertrouwen in social media ernstig gedaald
Uit het onderzoek van Newcom zijn de onderstaande feiten naar voren gekomen over social media: 66 procent maakt zich zorgen over de doorverkoop van gegevens, 54 procent maakt zich zorgen over hun gegevens, 57 procent weet niet of social media te vertrouwen is, 17 procent heeft veel vertrouwen in social media. Dit zijn heftige cijfers, al we kijken naar de toekomst en de inzet van social media voor merken.
Uit data van onze Brand Monitor is tevens af te lezen dat niet alleen het vertrouwen in social media gedaald is, maar dat wereldwijd vertrouwen in organisaties gestagneerd is. Zo zijn de resultaten van het Edelman Trust Barometer – waaruit blijkt dat dit vertrouwen gedaald is – honderden keren gedeeld op social media.
What’s next?!
Wat voorspellen we voor 2017? Met de stagnatie van vertrouwen, maar de stijgende groei van social media, moeten marketeers ‘slimmer’ naar social gaan kijken. Strategieën moeten worden onderbouwd met data en content dient relevanter en op maat gemaakt te worden voor de juiste (sub)doelgroep.
We verwachten meer inzet op video-content, verdere groei van visuele sociale media, meer inzet op mobiel en conversie wordt nog belangrijker. Ook het gebruik van data wordt opnieuw belangrijker om juiste relevantie te tonen. We merken het nu al in onze direct omgeving. PR en social media gaan op zoek naar data analisten voor meer inzicht in gebruik en doelgroep van social media.
Social media zal ook in 2017 door blijven groeien en marketeers zetten steeds meer in op data om zo de laatste stap naar volwassenheid van hun social media strategie te zetten.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
bert
Sorry, maar whatsapp is geen social media. Het is gewoon email met telefoonnummers i.p.v. e-mailadres. Idem voor snapchat. Kenmerk van media is openbare component, en dat heeft Whatsapp niet.
Sjors
Ik ben ook benieuwd waarom Whatssapp juist wel of niet onder sociale media valt. Ik merk dat daar veel discussie over is. En omdat u Whatsapp wel heeft meegerekend ben ik benieuwd wat uw mening daarover is.
Ik hoor het graag,
dank
Marco van Ham - team body care
ik ben het er al niet mee eens WhatsApp is een vervangede tool voor SMS en MMS.
Dit omdat deze gewoon onbetaalbaar waren in Nederland in buurlanden zoals België is dit nog niet zo heel populair omdat iedereen daar minimaal 10.000 tot soms zelfs 20.000 sms’jes krijgen bij hun abonnement van 15 euro.
en er zijn inderdaad heel veel bedrijven die nu sociale media willen gaan gebruiken helaas gebruikt meer en deel van deze bedrijven het verkeerd of gaat niet mee met de nieuwe trend.
noem bijvoorbeeld facebook wat vandaag werk is morgen al weer verouderd dit omdat facebook heel snel reageert op massa berichten als iedereen het zelfde doet wil facebook daar iets tegen doen zodat het niet dicht slipt met het zelfde nieuws
wij werken alleen met sociale media onze klanten kommen via daar en wij onderhouden ook contact met hen via deze platformen.
email en telefoon word bij ons maar 10% gebruikt en meestal alleen voor B2B contact.
groetjes marco en kuno
volg ons op http://www.kuno247.com Snel online