-

Marketeers kunnen zich opmaken voor strijd om kijker livestreams

De strijd om de kijker van livestreams laait op – of kan beginnen. Nadat eerder Facebook Live werd geïntroduceerd, kwam YouTube eveneens met een vernieuwing. De vorig jaar maart gelanceerde functie voor livestreams is nu geschikt voor 360 graden-video. Bedrijven en hun marketeers kunnen volgers dus in steeds hogere kwaliteit mee laten kijken.

Live-uitzendingen maken met YouTube is alweer een klein jaar mogelijk, maar deze toevoeging lijkt een belangrijke reactie op Facebooks F8 conferentie. Daar kondigde dat laatste bedrijf aan nog meer in te zetten op live video met een 360 graden-camera, de open source Facebook Surround. Daarnaast was er de nodige aandacht voor de officiële lancering van Facebook Live. Deze streamfunctie is gekoppeld aan ‘groups’ en ‘events’ zodat de uitzendingen bijvoorbeeld aan een select gezelschap zijn te tonen. Met live reacties kan bovendien direct de dialoog worden opgezocht met kijkers van je eigen event- of productshow.

Jazz

Maar livestreams zijn er toch al jaren? Dat klopt. Maar zowel uitgevers als bedrijven (her)ontdekken de commerciële mogelijkheden. Eerder deze maand bewees BuzzFeed nog maar eens hoe hard zoiets kan gaan: een live uitzending via Facebook waarin een watermeloen explodeerde trok zo’n 800 duizend kijkers. Serieuzer is de aankondiging van Football Leage NFL en Twitter. Nadat afgelopen seizoen bij wijze van proef al één wedstrijd live werd uitgezonden via Yahoo, gaat de NFL komend seizoen tien livestreams uitzenden via Twitter.

Dat Twitter zo’n tien miljoen dollar overheeft voor deze deal geeft wel aan dat betrokken partijen geld denken te kunnen verdienen met bijvoorbeeld sponsoring of advertenties. De livestreams zorgen namelijk voor tien keer meer engagement dan andere videoformaten, weet Gareth Capon – CEO van video- en advertentiebedrijf Grabyo – te melden.

Mogelijkheden van livestreaming

Hij ziet nog meer mogelijkheden voor marketeers nu Facebook bijvoorbeeld heeft aangekondigd dat merken in livestreams zijn te ‘taggen’. Dat maakt dat de resultaten van een vermelding – al dan niet gesponsord – ook beter meetbaar zijn. Hoe marketeers zullen profiteren van deze ontwikkeling is natuurlijk nog even afwachten. Maar hij ziet vooral kansen. Zo lanceerde sponsor Puma afgelopen jaar een campagne met videoclips van de presentatie van het nieuwe voetbalshirt van voetbalclub Arsenal. De videoclips werden geplaatst op de Facebookpagina van Arsenal en voormalig voetballer Thierry Henry. In de toekomst kan de club zo’n presentatie dus live uitzenden via de eigen fanpagina en de Facebookpagina van invloedrijke voetbalsterren – al dan niet met een in de video opgenomen trigger voor conversie. Aangevuld met clips van de hoogtepunten voor de kijker die live niet ‘aanwezig’ kon zijn, bereik je – waarschijnlijk – een veel groter publiek.

Toch is de populariteit van de diverse apps voor livestreaming nog relatief bescheiden. Periscope heeft volgens cijfers van eind vorig jaar nog ‘maar’ tien miljoen gebruikers aan zich weten te binden. Waarom dan toch al die hoge verwachtingen? Dat heeft vooral te maken met de relatieve groei. Waar het Instagram een jaar kostte om de grens van tien miljoen gebruikers te passeren, lukte Periscope dit al in vijf maanden tijd. De groei, maar ook de vorm van de content maken dat livestreams een goede aanvulling zullen zijn voor de betrokkenheid, zichtbaarheid van het merk en conversie, denkt marketinghoogleraar Keith A Quesenberry.

Het woordje ‘live’ doet namelijk iets met kijkers. Live participeren geeft de kijker het gevoel deel te zijn van een community. Niet voor niets zorgt tweeten tijdens een uitzending voor een hogere beoordeling van die content. Het tijdelijke karakter van de content maakt bovendien dat er een gevoel van urgentie en dus engagement ontstaat. Op dat principe zijn de kortstondige en succesvolle video’s van Snapchat gebouwd en dus ook het livestreamen. Tot slot verwacht de hoogleraar ook veel conversiegedreven streams. Productdemonstraties en live vraaggesprekken worden zo een persoonlijk verkooppraatje via sociale media.

Deel dit bericht

1 Reactie

René Schaap

Wij produceren sinds 2000 live webcasts vanaf locatie bij ConnectingMedia. De aanvragen waren jarenlang een stijgende lijn, maar we zien nu een duidelijke grotere stijging de laatste 12 maanden. Naast gewone livestreams is er ook veel meer interesse in interactiviteit tijdens een live uitzending zoals gesynchroniseerde powerpoints en integratie van ‘social timelines’ van Facebook en Twitter. Facebook Live heeft denk een hoop marketeers weer wakker gemaakt 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond