-

Google’s nieuwe Keyword Planner. Wat kun je ermee?

SEO-keywords of zoekwoorden zijn de basis van de zoekmachine-optimalisatie zoals we die vandaag de dag kennen. Het zijn de termen die door gebruikers van een zoekmachine als Google worden ingetypt en gelden als startpunt van de zoektocht naar een geschikte website. Het zijn de termen die vervolgens door marketeers worden gebruikt in de teksten die zij (laten) schrijven in de hoop deze zoekers tot hun bezoekers te kunnen gaan rekenen.

Google lanceerde onlangs een nieuwe tool waarmee onderzoek gedaan kan worden naar deze keywords, de AdWords Keywords Planner (via). De Keywords Planner, of de Zoekwoordenplanner zoals hij in eigen taal wordt genoemd, is in principe ontwikkeld voor de marketeer die zijn betaalde advertenties wil optimaliseren. De SEA-specialist kende deze tool eerder al onder de oude naam AdWords Keyword Tool maar is nu samengevoegd met de AdWords Traffic Estimator. De Keyword Planner brengt onderzoek naar zoekwoorden en de planning van campagnes samen, maar is net zo goed te gebruiken binnen SEO.

Kern van de tool zijn zoekwoorden en het volume dat zij maandelijks genereren. Een gegeven dat zowel binnen het betaalde als organische zoekverkeer interessant is. De nieuwe omgeving zal voor de ervaren marketeer even wennen zijn. Deze krijgt nu de volgende drie opties.

Zoeken naar ideeën voor zoekwoorden en advertentiegroepen
Deze optie is met name voor geschikt voor zij die niet weten waar te beginnen. Voer enkele zoekwoorden in, de URL van de landingspagina, en een AdWords-categorie en de Planner zal enkele in potentie relevante zoekwoorden presenteren. Ieder zoekwoord wordt voorzien van het exacte aantal maandelijkse zoekopdrachten dat naar deze term is gedaan, de competitieve analyse en de gemiddelde kosten per klik (CPC). Dit is de enige optie die aan de hand van eigen input suggesties doet voor nieuwe zoekwoorden.

zoekwoorden1

Zoekwoorden opgeven of uploaden om te zien hoe ze presteren
Wanneer je exact weet op welke zoekwoorden de focus moet komen te liggen dan geeft deze optie je de mogelijkheid ze in te voeren of te uploaden. De tool geeft voor de gehele lijst cijfers over het aantal maandelijkse zoekopdrachten, competitive analyse en de CPC maar zonder verder zelf mee te denken. Vergeet niet op ‘Zoekvolume ophalen’ te klikken in plaats van de prominenter aanwezige ‘Schattingen ophalen’. Deze laatste start direct het inrichten van een campagne in plaats van de data te geven voor de zoekmachine-optimalisatie.

zoekwoorden2

Zoekwoordenlijsten kopiëren
Deze optie kan behoorlijk wat tijd schelen wanneer er wordt gewerkt met een hoop verschillende mogelijke combinaties. De optie combineert een lijst van zoekwoorden in iedere mogelijke samenstelling met een tweede lijst. Net als de eerste twee opties worden statistieken, analyse en de gemiddelde CPC weergegeven voor iedere combinatie.

zoekwoorden3

Wat doet dit alles voor SEO?
Het zoeken naar ideeën, zoals deze onder de eerste optie wordt aangeboden, komt het dichtst in de buurt bij dat wat we al kenden van de oude Keyword Tool. SEO-professionals zullen deze optie verreweg het meest gebruiken in combinatie met de tab ‘Zoekwoordideeën’. Het experimenteren moet uitwijzen hoe de tool voor je specifieke interesse het meeste aantal zoekwoorden zal opleveren. De eerste tests laten bijvoorbeeld zien dat het opgeven van een aantal vergelijkbare termen onder ‘product of service’ en het verder leeg laten van andere variabelen de meeste suggesties oplevert. Voor specifiekere resultaten kun je een productcategorie en enkele uit te sluiten termen invoeren.

zoekwoorden4

Het invoeren van een landingspagina heeft in deze situatie geen nut. Het toevoegen van deze pagina laat de tool suggesties doen op basis van de al aanwezige content. Het aanpassen van SEO aan deze content levert alleen maar meer van hetzelfde op.

Nieuw versus oud
De nieuwe tool levert je zowel als marketeer als SEO-specialist meer efficiëntie dan dat hiervoor het geval was. De rapportages zijn eenvoudig aan te passen zonder dat de pagina in zijn geheel opnieuw geladen moet worden. Content wordt snel ververst wanneer bijvoorbeeld nieuwe zoektermen, filters, of doelgroepen worden ingevoerd.

Gedurende mijn eerste experimenten beviel het me al erg dat bij de bepaling van het aantal zoekopdrachten per maand gekeken wordt naar de exacte combinatie van zoekwoorden. Zo levert het invoeren van ‘groene webhosting’ cijfers op waar bijvoorbeeld niet ook het aantal zoekopdrachten naar ‘groene website webhosting’ in zijn meegenomen. Uiteraard is deze bredere manier van zoeken nog wel steeds mogelijk. Je moet hier alleen wel actief voor kiezen. Het risico op scheve data en een onjuiste SEO-strategie is hiermee een stuk kleiner.

Een welkome toevoeging is het nog beter kunnen richten op lokale doelgroepen. Zeker voor winkeliers met een winkel in een enkele stad kan de SEO-analyse nog scherper worden uitgevoerd.

Zoals gezegd is de nieuwe tool al even online. Ben jij al gewend geraakt aan de nieuwe interface en heeft het al tot mooie resultaten kunnen leiden op het gebied van SEO? Ik hoor graag over deze ervaringen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jan-Willem

hakkie

ik snap hier helemaal niks meer van .Die oude keyword tool was veel beter.Hier moet ik gaan zitten betalen om een lijst binnen te halen? Of hoe werkt dit.Ik wil de global searxh ook zien en die zie ik niet en de local search ook niet .Wat er bij is gekomen zijn wazige prijzen waar ik niks aan heb.En ik wil in exel de lijst kunnen bekijken en kunnen sorteren, dat kan nu niet meer.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond