-

Onderzoek: Dropshipping blijft belangrijk

Het percentage winkeliers dat gebruikmaakt van dropshipping is ietwat gedaald blijkt uit het internationale MCM Outlook onderzoek van Multichannel Merchant. Het onderzoek toont echter wel aan dat de winkeliers die deze methode nog wel hanteren dit voor een steeds groter wordend deel van hun collectie doen. Volgens de onderzoekers blijft dropshipping een logistieke methode met potentie.

Ruim 54% van de 1110 ondervraagden geeft aan dat zij voor gemiddeld 18% van de collectie dropshipping hanteren. Vorig jaar gaf nog 61% aan dat gemiddeld 12% van de collectie op deze wijze werd verscheept. Hoewel het absolute aantal is gedaald blijft het een logistieke keuze met mogelijkheden.

Model van dropshipping

Het traditionele model van retail gaat uit van inkoop en opslag van producten. Het op grotere schaal inkopen resulteert in lagere prijzen en hogere marges. Aan de andere kant biedt toenemende online handel nieuwe mogelijkheden. Nieuwkomers beschikken vaak niet over een buffer waardoor het inkopen van een kwalitatieve collectie bemoeilijkt wordt. In plaats daarvan kiezen veel partijen voor dropshipping: De leverancier levert direct aan de klant. De marges zijn kleiner maar het financiële risico van inkoop, opslag en restpartijen worden hiermee vermeden. Voor de winkelier blijft het mogelijk een specifiek en toch brede collectie aan te bieden.

ecommhub_dropshipping_diagram

Mogelijkheden

Logistiek consultant Mike Elder geeft in het onderzoek aan dat het een effectieve methode is om te kunnen voldoen aan de eisen van de consument. Producten waarvan het onpraktisch is deze zelf op te slaan en in voorraad te houden kunnen op deze manier toch worden toegevoegd aan de collectie. Zo kan het door het formaat kostbaar zijn zelf zorg te dragen voor opslag en distributie of is de vraag naar een product zo laag dat het niet rendabel is deze continu in huis te hebben. Dropshipping biedt uitkomst; producten die toch in de collectie thuishoren kunnen op deze manier direct en goedkoper worden geleverd.

Een veelal vergeten voordeel van deze methode is het eenvoudig uit kunnen breiden van de collectie. In plaats van het inkopen van een nieuw product, waarvan niet zeker is of het überhaupt wordt verkocht, kunnen producten zonder risico worden aangeboden. De winkelier kan zich zodoende focussen op klantervaring en marketing. Zo is Zappos jaren geleden, met succes, gestart op deze wijze en ook Wayfair, een van de grootste partijen in e-commerce, werkt op deze manier.

Met de groei van e-commerce en de veranderingen binnen retail zal de interesse in dropshipping ongetwijfeld toenemen. Dropshipping is verre van een nieuwe methode maar met de groeiende markt van online verkopen een blijvend interessante optie.

Het volledige onderzoek is hier te downloaden.

Deel dit bericht

1 Reactie

Tammo Peters

Prima artikel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond