-

Mobiele SEO niet op orde? Dat ga je merken

Wanneer we over SEO spreken, heeft dat vaak betrekking op de website voor desktop-omgevingen. Maar met de explosieve toename van het aantal mobiele apparaten blijkt dat achterhaald. Ook Google bevestigde eerder dit jaar dat zij meer aandacht zullen besteden aan ‘mobiele SEO’.

Enkele maanden geleden werd op het officiële Google-blog bevestigd dat met toekomstige updates in het algoritme meer aandacht wordt geschonken aan de mobiele website. Websites die geschikt zijn voor de mobiele ervaring worden beloond in de zoekresultaten.

Click-to-call
Een van de suggesties die het bedrijf doet, is te kijken naar de mogelijkheden van de zogenaamde click-to-call. Recent onderzoek wijst uit dat binnen de mix van verkoopkanalen, telefonisch contact nog steeds van grote waarde is. Maar liefst zeventig procent van de ondervraagde mobiele zoekers zegt de click-to-call te gebruiken om contact op te nemen met het betreffende bedrijf.

click-to-callDe advertenties die naast de organische resultaten worden getoond, genereren maandelijks meer dan veertig miljoen belletjes. Google zegt dat driekwart van deze gesprekken een halve minuut tot zes minuten duren. Daarmee aantonend dat de mobiele bezoeker de telefonische contactgegevens zoekt om uitgebreid te woord te worden gestaan. Uit de cijfers blijkt dat meer dan de helft van de bellende consumenten op het punt staat een aankoop te doen of daar serieus toe bereid is.

De aanbeveling lijkt met name vanuit marketingoogpunt gedaan te worden – de click-to-call kan immers prominent in advertenties worden ingezet – maar is ook een serieus te nemen signaal. Over het algemeen is Google niet scheutig met informatie over aankomende veranderingen. In dit geval zijn er al enkele aanbevelingen vrijgegeven om de website voor te bereiden op de mobiele SEO.

Redirects
Onder de nieuwe richtlijnen kunnen websites worden bestraft wanneer zij mobiele bezoekers linken naar een irrelevante mobiele pagina. In onderstaand voorbeeld worden mobiele bezoekers van www.example.com/bears en www.example.com/sharks in beide gevallen doorgestuurd naar de mobiele homepage. In plaats van de informatie die zij dachten te vinden krijgen zij een algemene homepage voorgeschoteld. Deze inrichting van de website maakt het voor gebruikers nodeloos ingewikkeld de relevante content te bereiken, met het verlaten van de pagina als resultaat.

Mobiele-seo

Google beloont een positieve gebruikerservaring. Sluis mobiele gebruikers daarom correct door óf doe dit, als er geen geoptimaliseerde pagina is, in zijn geheel niet. Het is over het algemeen effectiever de aandacht van de bezoeker vast te houden op een niet mobielvriendelijke pagina, dan hem of haar irrelevant te bedienen.

Video’s
Videomateriaal of andere interactieve elementen zijn vaak niet toegankelijk voor de mobiele gebruiker. Flash wordt bijvoorbeeld niet ondersteund door iPhones en Android-systemen. Ontwikkel de onderdelen in de moderne HTML5-standaard of laat ze op een mobiele pagina achterwege.

Kwaliteit
Test op regelmatige basis of alle mobielvriendelijke pagina’s werken en niet resulteren in 404-fouten of blanco pagina’s. Ook hier geldt dat als de content niet mobielvriendelijk beschikbaar is deze beter in standaard, desktop, formaat kan worden gepresenteerd dan niet.

Googlebot-Mobile
De Googlebot maakt onderscheid tussen smartphones en zogenoemde feature phones. Deze laatste kunnen een normale webpagina niet tonen en kennen we vooral onder de benamingen cHTML, WML, WAP en iMode. Volgens de beschrijvingen komt het regelmatig voor dat de Googlebot-Mobile onjuist wordt gebruikt met als gevolg dat de pagina negatief wordt beoordeeld. De bot voor smartphones wordt doorgelinkt naar de voor feature phones geoptimaliseerde pagina, welke vervolgens weer linkt naar de desktoppagina. Deze vicieuze loop wordt bestempeld als een fout.

Popups en overlays
De mobiele bezoeker wijzen op een beschikbare app is geen slecht idee. Denk echter goed na over de presentatie van dit aanbod. Methodes zoals de interstitials, een automatische popup voor of na het openen van de daadwerkelijke content, of een overlay zijn niet bijzonder geschikt. Wil je mensen toch op de hoogte brengen van dit aanbod, doe dit dan in een eenvoudige banner.

Laadtijd van de pagina
Mobiele bezoekers hebben over het algemeen een beperkte internetverbinding. Net als voor de reguliere website is de laadtijd van een pagina van invloed op de beoordeling. Ook op de smartphone laadt een pagina idealiter binnen een seconde. Iedere tel langer geeft de bezoeker de mogelijkheid de pagina ongezien te sluiten.

Regelmatig blijkt er uit onderzoeken dat het slechts is gesteld met de mobielvriendelijkheid van veel grote bedrijven. Een deel van deze websites zal al zeer binnenkort de gevolgen van Googles nieuwe beleid terug zien in de reguliere zoekresultaten. Met de toename van het mobiele verkeer wordt mobiele SEO daarom van steeds groter belang.

Deel dit bericht

3 Reacties

Job

Het artikeltje gaat over SEO maar het eerste voorbeeld van click to call is er een uit Adwords. Ik denk dat dat wat verwarrend gaat werken aangezien SEO gaat over organisch verkeer en niet CPC.

Eduard Blacquière

Goed om hier aandacht aan te besteden met de forse groei van mobiel.

Wellicht een kleine nuance op je stelling “Websites die geschikt zijn voor de mobiele ervaring worden beloond in de zoekresultaten.”

Feitelijk is het andersom: sites die NIET mobile-friendly hebben een grote kans op een verminderde ranking in mobiele zoekresultaten.

Sites die geoptimaliseerd zijn, bijvoorbeeld Responsive, hebben geen ranking voordeel, aldus Google

Yoshi Tuk

Dank voor jullie reacties.

@ Job. Klopt inderdaad. Als suggestie en beschrijving van de mogelijkheden kan het echter wel relevant zijn voor SEO. Denk aan het prominenter in beeld brengen van het telefoonnummer zodat direct gebeld kan worden. Dit kan ook toegepast worden in de organische resultaten. Gezien de onderzoeksresultaten geen gek idee. Of denk je hier anders over?

@ Eduard. Doelde op het voordeel tov concurrenten die niet inspelen op deze verandering. Maar je nuancering is inderdaad juist. Dank!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond