-

Vijf must haves voor een succesvolle B2B website

Je hebt al een website alleen je vraagt je af waarom je toch geen klanten via jouw website werft. Of je wilt je oude website vernieuwen, maar je weet niet precies hoe. Je leest van alles over website-optimalisatie alleen zie je door de bomen het bos niet meer. Waar moet je nu precies op letten als je met jouw website aan de slag gaat om online succesvol te zijn? De vijf must haves voor elke B2B website.

1.     Het begint allemaal met je doelgroep

Voordat je aan de slag gaat met je website, is het uiteraard van belang dat je weet wie je doelgroep is. Waar bestaat je ideale klantprofiel uit?

Ik zie nog vaak genoeg websites – en dan vooral B2B websites – die met name aandacht schenken aan de eigen producten en diensten. Ze verplaatsen zich helemaal niet in de klant door in te gaan op welk probleem ze dan precies oplossen.

Wie kent niet de website van de accountant of notaris met een mooi pand en een lovend verhaal over dat ze al vijftien jaar dienst x, y en z aanbieden. Helpt dit je om jouw probleem op te lossen? Nee dus.

Hoe duidelijker je je doelgroep in kaart hebt, hoe gerichter je jouw website kunt inrichten om hier uiteindelijk klanten mee te werven. Bekijk je huidige klanten eens goed, zoek naar de gemene deler en stel ze desnoods vragen over de problemen waar ze mee worstelen en die jij voor ze oplost.

2.     De content van jouw website

Maar wat zet je dan vervolgens allemaal op je website? Uiteraard informatie over jouw producten en diensten waarbij je aangeeft hoe deze de problemen van je klant oplossen. Alleen deze informatie is nog maar het begin.

Uit een onderzoek over Usability van B2B websites van KoMarketing valt op dat het volgende vaak ontbreekt op B2B websites: case studies, white papers (aangegeven door 54 procent van de respondenten) en prijsinformatie (50 procent geeft dit aan).

grafiek-ontbrekende-content-b2b-websitesDaarnaast bekijken potentiële kopers ook de ‘over ons’ pagina (maar liefst 61 procent geeft dit aan) en zijn ze op zoek naar testimonials (36 procent van de respondenten) van klantenervaringen.

Een doorn in het oog is vaak het ontbreken van volledige contactinformatie. Zorg dus voor een telefoonnummer duidelijk in beeld op elke pagina en daarnaast voor verschillende andere manieren om met je in contact te komen: e-mail, contactformulier, etcetera.

Uiteraard is het van belang dat je voor een snelle opvolging zorgt als iemand een e-mail verstuurt of een formulier invult. Nog een tip: test je website op een smartphone om te kijken of het telefoonnummer ook aanklikbaar is.

Uiteindelijk gaat het erom dat jouw potentiële klanten inzien dat ze met jouw producten of diensten hun problemen kunnen oplossen. Maak daarom een lijst van de top-30 vragen van je toekomstige klanten en verwerk de antwoorden hierop in blog artikelen, video’s, slidedecks etcetera. Yep: content marketing dus!

3.     Een goede gebruikerservaring

Wellicht een open deur maar een goede gebruikerservaring is natuurlijk een must have. Hiermee zorg je ervoor dat jouw bezoekers makkelijk door je site navigeren en dat de site bovendien goed te bekijken is via een smartphone. Dit kun je onder anderen realiseren met responsive webdesign waarbij de website zich automatisch aanpast aan telefoon of tablet.

Zorg daarnaast voor goede ondersteunende foto’s en probeer stockphotos daarbij zoveel mogelijk te vermijden. Je herkent ze wel: die dame met dat headsetje op die je vrolijk toelacht bij het telefoonnumer of op de contactpagina. Probeer wat creatiever te zijn!

4.     Focus op leads genereren

Goed, je weet wie je doelgroep is en je hebt daar nu mooie content voor. Bovendien heb je een gebruiksvriendelijke website gerealiseerd. Dit levert uiteindelijk nog geen nieuwe klanten op. Het gaat erom dat je met je website leads gaat genereren: potentiële geïnteresseerden in je producten of diensten. Hoe doe je dat precies?

Zorg ervoor dat je op elke pagina call-to-action buttons of banners neerzet die de bezoeker leiden naar wat jij wilt dat je bezoekers uiteindelijk gaan doen. Dat kan bijvoorbeeld zijn: een whitepaper downloaden, een offerte opvragen of een webinar bijwonen.

Zo’n actie als het downloaden van een whitepaper zit vaak achter een formulier waarbij je het e-mailadres van de bezoeker verruilt voor de kennis die je bijvoorbeeld in jouw whitepaper hebt gestopt. Zorg ervoor dat je de juiste balans vindt tussen het aantal velden in het formulier en wat jij echt nodig hebt. Is het telefoonnummer bijvoorbeeld echt nodig? Door 60 procent van de respondenten van het B2B Usability onderzoek wordt het vragen naar een telefoonnummer niet gewaardeerd, e-mail is daarentegen geen probleem.

Nog een tip: installeer software om bedrijven op basis van IP adres te herkennen – zoals bijvoorbeeld Online Succes – zodat je weet welke bedrijven jouw website bezoeken. Niet iedere bezoeker vult namelijk een formulier in en zo heb je wel zicht op eventuele leads die je kunt opvolgen.

5.     Vergeet niet jouw website te optimaliseren voor zoekmachines

De zoekmachines zijn nog steeds één van de belangrijkste bronnen van bezoekers naar jouw website. Zorg dus dat je jouw site ook optimaliseert voor zoekmachines door te optimaliseren op basis van de intentie en het zoekgedrag van jouw bezoekers. Dit doe je door semantisch relevante zoekwoorden te gebruiken en jouw content hierop te optimaliseren. Als je daarnaast ook nog zeer kwalitatieve ‘killer’ content realiseert die mensen graag online willen delen, zul je ook relevante links van andere websites gaan krijgen wat je weer helpt bij een hoge positie in de zoekmachines.

*) Credits header: Piro*

Deel dit bericht

2 Reacties

Michael

Leuk artikel Frank! Lijkt inderdaad te kloppen.

Omtrent je deel ‘focus op leads genereren’: Klopt dat dit uiteraard het einddoel moet zijn, maar ik merk dat vele B2B websites nog vergeten dat het genereren van leads in sommige sectoren een lang proces is. Dat betekent dat naast het genereren van leads B2B websites best ook aandacht besteden aan het scheppen van vertrouwen en het capteren van bezoekersdata in functie van retentie.

Op die manier kan een relatie met de prospect gevormd worden in gevallen waar een rechtstreekse conversie weinig waarschijnlijk is.

Frank

Dank voor je reactie Michael en helemaal met je eens! Door vertrouwen te scheppen, zorg je voor een positieve bijdrage aan de voorkeur van de (potentiële) klanten voor jouw oplossing t.o.v. de concurrent. En dat is noodzakelijk voor alle stappen in het proces, zoals je terecht aangeeft is dat – juist bij B2B – vaak een lang proces.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond