Deel dit artikel
-

PIM moet ‘aanzienlijk’ bezuinigen

PCM Uitgevers heeft de directie van haar dochteronderneming PCM Interactieve media (PIM) gevraagd om binnen drie weken met voorstellen te komen om de kosten 'aanzienlijk' te reduceren. De internet-actviteiten kosten nu 'enkele tientallen miljoenen guldens' per jaar.

Volgens PCM-woordvoerder Gerbert van Genderen Stort is de PIM-directie gevraagd om aan te geven welke minimale aanwezigheid op internet noodzakelijk is. Verder is er gevraagd om een onderzoek naar het perspectief op een renderende exploitatie.

Er zijn volgens Van Genderen Stort nog geen definitieve beslissingen genomen over het voortbestaan van de nieuwssite En.nl, die pas onlangs is opgericht, en andere Internet-initiatieven zoals Consuweb en Factlane.

De reden voor deze maatregel is volgens Van Genderen Stort is dat er geen 'hanteerbare exploitatiemodellen' zijn voor de websites van het concern.

Enkele weken geleden stopte PCM, samen met mede-investeerders VNU en HMG, al met de prestigieuze 'aan- en verkoopsite' Spott.nl.

Deel dit bericht

10 Reacties

Pim

Jammer dat PCM zo met zijn mensen solt omdat het zelf niet weet wat het met internet aan moet. Dit is al de zoveelste reorganisatie bij de internettak. Hadden ze wat eerder nagedacht over die onzinnige inversteringen in Spott, dan was er voor nuttige internet initiatieven wellicht wel ruimte geweest. Laat ik er verder maar geen woorden aan vuil maken. ClickWork, BekPek, Consuweb, EN.nl: Sterkte…

Sander Dullaart

De vraag van de PCM bestuursleden lijkt mij wel terecht zo langzamerhand. Ik hoop dat er een goed antwoord komt van de PIMmers want anders komt mijn internetwereld er veel onaantrekkelijker uit te zien.Het is vrij makkelijk kritiek te hebben op de uitgever, maar verplaats je eens in hun situatie. De websites van de kranten kosten veel geld en leveren zeer weinig op in termen van directe inkomsten. Image-ondersteuning en effecten op loyaliteit zijn lastig te meten. Bereik valt nu eenmaal lastig te exploiteren, vooral als de adverteerder een zeer generieke doelgroep aangeboden krijgt. Wat zou ik doen? Vanaf morgen alle krantensites achter een password zetten en de content laten betalen, behalve door bestaande abonnee's – die krijgen een password. Het bereik van de sites wordt dan in 1 keer een stuk minder en da's mooi want pageviews kosten alleen maar geld. Het effect op de retentie van abonnee's is goed te meten en de waarde ervan is goed te berekenen. Consuweb? Voor de bezoeker best interessant. Als exploitant slechts als er subsidie kan worden verkregen vanwege het objectief (?) informeren van de consument. Micropayments voor productreviews is misschien ook een idee (via SMS?). Factlane? Een prima service die veel agressiever richting consument zou moeten worden gemarket. Minder gratis weggeven, alles betaald maken, desnoods via premium rate SMS. Daarbij draait deze dienst dit jaar break-even dus er zit perspectief in. Volgens mij de enige syndicator die dat kan zeggen. En.nl? Ik denk oprecht dat het moeilijk wordt. Misschien werkt het volgende: laat al het tijdskritische nieuws op de krantensites door en.nl doen. Het echte onderscheidende van de krantensites zijn mi nl de achtergronden en de opinierende stukken (dossier ed). Die maakt de krantenredactie toch al dus de marginale kosten hiervoor zijn voor de website nul. De internetredacties van de kranten zouden terug kunnen naar 1 of 2 fte. En.nl stuurt een rekening voor de verleende service. Voor alle niet merk gerelateerde initiatieven (bekpek, carp, clickwork, tkmst, etc) zou moeten gelden: dit jaar niet operationeel winstgevend? Dan sluiten. Automatisering en hosting outsourcen aan een ISP en barteren in ruil voor 'branded' nieuwsvoorziening op hun portal (powered by).

Kees van Dam

"Er zijn volgens Van Genderen Stort nog geen definitieve beslissingen genomen over het voortbestaan van de nieuwssite En.nl, die pas onlangs is opgericht, en andere Internet-initiatieven zoals Consuweb en Factlane." Moet ik toch mijn oren eens laten uitspuiten. Ik zou zweren dat PIM-directeur Peter van Dijk ons als voltallig PIM-personeel gistermiddag de wacht heeft aangezegd. Bovendien wordt er nu voor elk personeelslid een sociaal plan opgesteld. Dus hoezo "nog geen defintieve beslissingen"?

pieter

En slim dat ze zijn, dat wordt scoren voor http://www.nu.nl , daar gaat de concurrentie.

Johan Notenboom

Ik vraag me serieus af welke van de twee 'de strijd' het langste vol zou kunnen houden: En.nl wordt gevoed door een reeds bestaande redactie en heeft in deze natuurlijk een sterk wapen in de concurrentie strijd tegen nu.nl. ofwel, het werk van de redactie wordt gebruikt voor zowel papierenkranten als berichten op de site. In deze zou en.nl helemaal niet zo duur qua content vulling hoeven te zijn.Dit in tegenstelling tot nu.nl, een venture van Ilse Media Groep. Volgens mij hebben zij een redactie, puur gericht op de site alleen. Dit betekent enkele personen (fulltime?) alleen maar bezig met content voor de site. Ik vraag me af wat er gebeurt als PCM besluit om en.nl door te laten gaan. Eens kijken welke van de twee sites de langste houdbaarheidsdatum heeft.

internet ondenemer

Sander Dullaart moet PIM goed kennen. Eerst als consultant bij Clickwork en daarna als directeur van dezelfde club. Maakt reactie meer begrijpelijk. "We worden een CV magneet" (Adformatie), wat is er eigenlijk met dat ID gebeurd? Sander?

Marcel

Dat het moeilijk is voor uitgevers om een winstgevende portal danwel nieuwssites te exploiteren lijkt me duidelijk. Echter, we moeten ook eens kijken naar welke fouten telkens worden gemaakt. Op de eerste is de beperkte integratie tussen de papieren met de elektronische redactie. Iets anders, maar zeker zo belangrijk, is dat het opzetten van een effectief Salesmodel vaak moeizaam en inefficient verloopt. Maarrrr, als we het over winnaars gaan hebben, en ik telkens nu.nl lees, dan denk ik toch dat de portals van De Telegraaf hier met kop en schouder boven uit steekt.Heb al vernomen dat daar de inkomsten inmiddels wel redelijk zijn te noemen. Nu eens kijken of zij de eerste echt succesvolle uitgevers op internet worden.

Sacha Prins

Johan, Misschien heb je wat details van dit artikel over het hoofd gezien, maar de houdbaarheidsdatum van EN.nl is inmiddels bereikt, het geld is op. Dat zou toch je vraag moeten beantwoorden?

Bas van de Haterd

Mag ik vragen of iemand dit verrassend vindt? Ik bedoel, PCM heeft toch keer op keer laten zien dat ze totaal incompetent zijn als het op internet aankomt? Ze proberen kranten.com om zeep te helpen, terwijl veel sites met alle liefde en plezier juist opgenomen zouden willen worden. Het is niet verwonderlijk dat je nooit winst zal maken als PCM / PIM zijnde. Heb je die gebouwen ooit gezien? Parool, Trouw, Volkskrant? Daar kan je 100 internetbedrijven in kwijt. En er zit dan alleen de redactie van wat krantjes. Soiso is het natuurlijk te zot voor woorden dat die nooit zijn samengevoegd. En men gooit van alles op internet, zonder business model. Letterlijke woorden van Parool hoofdredacteur op Emerce Industry day: "er zit geen business model achter en.nl. Wij maken geen winst en verwachten er ook nooit winst mee te maken". Dat zegt toch genoeg? Pas als PCM zijn oude structuren afschud en een keer iets commercieel gaat denken, dan pas maken ze een kans ook op internet iets te betekenen. Tot die tijd…

T. Esarac

De resources die PCM heeft zouden, zelfs i.c.m. al bestaande business en revenue modellen die andere online uitgevers hanteren, En.nl in staat moeten stellen succesvol te zijn. En.nl is het kind van de rekening vanwege het feit dat de belangen van de verschillende gedrukte klanten niet synchroon lopen met die van En.nl. Voor PIM en de directie van PCM is dit denk ik tevens de reden geweest om ooit te overwegen Nu.nl te kopen en dat vervolgens voorzichtig uit te bouwen. Een soort van "shortcut" waarmee de eerste, interne, slag met de kranten gewonnen had kunnen worden. Echter, de prijs was te hoog.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond