Deel dit artikel
-

ABN: Nederlandse starters moeten handelen als tech-nomaden

Hoewel Nederland een goede kweekvijver is voor innovatieve startups, speelt de Nederlandse TMT-sector op het wereldtoneel geen rol van betekenis. Nederlanders laten zich nog teveel beperken door de grenzen van het lokale ecosysteem en zijn hierdoor onvoldoende in staat om te profiteren van netwerken, kennis en financieringen die internationaal beschikbaar zijn. De oeroude Nederlandse handelsgeest biedt echter wel potentieel voor de startups, stelt ABN AMRO.

Over de hele wereld hebben regio’s zich ontwikkeld tot veelbelovende ecosystemen voor internet- en softwarebedrijven. In Nederland staat het TMT-ecosysteem echter nog in de kinderschoenen. Hoewel Amsterdam een interessante uitvalsbasis is, is het nog geen cluster waar TMT-bedrijven zich massaal vestigen. Het ontbreken van een cluster heeft volgens ABN AMRO invloed op de innovatiekracht van de branche en het groeipotentieel van startende bedrijven.

Slechts weinig Nederlandse TMT-startups slagen er dan ook in uit te groeien tot multinationals die de concurrentie met buitenlandse partijen kunnen aangaan. In de startfase van bedrijven is doorgaans voldoende investeringsgeld beschikbaar. In de groeifase is het voor TMT-bedrijven veel moeilijker hun weg te vinden in netwerken van andere TMT-ondernemers en naar investeerders.

Steven Peters, Sector Banker Technologie, Media en Telecom van ABN AMRO, wil de startup-cultuur verder omarmen, ook in latere levensfases. Zijn TMT-team is inmiddels verdubbeld naar ruim tachtig mensen uit alle hoeken van de organisatie. ‘Die spreken de taal van de TMT-sector en begrijpen ze de business- en verdienmodellen’, zegt Peters tegen Emerce.

De Nederlandse thuismarkt is erg geschikt voor het ontstaan van innovaties. Nederland is sterk in cloud platforms, financiële innovatie (betalingen), ticketing, e-commerce en travel-boekingen. Er is een goede digitale infrastructuur en de Nederlandse consument is enorm techminded. Dat maakt Nederland een goede testmarkt voor nieuwe en bestaande internetdiensten.

De drempels voor Nederlandse TMT-bedrijven zijn door de evolutie van het internet en cloud computing volgens ABN AMRO lager dan ooit, zegt Stevens. ‘De nieuwe generatie tech-ondernemers zijn feitelijk tech-nomaden voor wie de wereld het speelveld is. Zij bouwen hun bedrijven op de internationale platformen die het internet te bieden heeft. In aangrenzende landen en in de rest van Europa bevindt zich een enorme markt, waarin alle ruimte is om te groeien en tech-investeerders op zoek zijn naar nieuwe interessante bedrijven.’

Deel dit bericht

2 Reacties

Herbert ten Have

Wel aardige getallen echter abstract en het ontbreekt nog aan de analyse van de oorzaken. Wat, behalve venture capital kunnen we verbeteren in Nederland?

Alle betalingen van onze wereldwijde marktplaats voor het inhuren van video editors werd na maanden klant te zijn geweest plots door onze bank geblokkeerd. Reden: “sinds vorige week mogen wij geen internetbetalingen meer verzorgen voor marktplaatsen!” Ook konden we voor onze BV i.o. met een stevige rekening geen creditcard krijgen wat als internetondernemer met veel abonnementen verre van handig is.

Jan Veen

Helaas zijn de belastingtarieven in Nederland heel hoog waardoor het onmogelijk wordt om te winnen van landen als China en India 😉 Als je hier een startup tech bedrijf gaat beginnen, dan kan je moeilijk concurreren met de andere landen, kijk maar er gaan heel veel bedrijven naar Ierland, omdat de belastingtarieven laag zijn, slim bekeken van Ierland want alle bedrijven gaan nu daar naartoe en dat is veel geld voor dat land ik vind het slim!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond