Deel dit artikel
-

Ahold veruit grootste e-commercepartij Nederland

Met een online omzet van 660 miljoen euro is Ahold de grootste e-commercespeler in Nederland, zo blijkt uit de Twinkle 100. Het blijkt dat slechts honderd bedrijven goed zijn voor tachtig procent van de totale digitale omzet in Nederland.

Zojuist verscheen het jaarlijkse financiële overzicht van e-commerce Nederland bij Twinkle Magazine. Albert Heijn en bol.com samen zijn goed voor een kleine zevenhonderd miljoen euro. De nummer twee is RFS Holding, waar bedrijven als Wehkamp en Fonq onder vallen.

De totale 2012-omzet van de bedrijven uit de Twinkle 100 is 7,8 miljard euro. Dat is tien procent meer dan in 2011 en op gelijke voet met de algemene e-commerceontwikkeling (2011: vijftien procent). Wel blijkt ook dit jaar weer dat de groten gemiddeld harder groeien, wat erop duidt dat de kleinsten benedengemiddelde groei vertonen.

Hieronder de top tien lijstjes Retail en Travel:

Top 10 retail
1. Ahold – 660 miljoen euro
2. RFS Holland Holding – 474 miljoen euro
3. Zalando – 200 miljoen euro
4. BAS Group – 135 miljoen euro
5. Coolblue – 130 miljoen euro
6. KPN – 130 miljoen euro
7. H&M – 125 miljoen euro
8. Hema – 120 miljoen euro
9. Ticketmaster Nederland – 117 miljoen euro
10. Thuisbezorgd.nl – 110 miljoen euro

Top 10 travel
1. KLM – 455 miljoen euro
2. TUI Nederland / Kras.nl – 357 miljoen euro
3. Sundio Group – 312 miljoen euro
4. Transavia.com – 250 miljoen euro
5. Thomas Cook – 245 miljoen euro
6. Travix – 213 miljoen euro
7. Landal GreenParks – 148 miljoen euro
8. Emesa Nederland – 134 miljoen euro
9. Roompot Vakanties – 126 miljoen euro
10. Vliegtickets.nl – 98 miljoen euro

Het is niet duidelijk in hoeverre deze cijfers zijn geschoond voor retourzendingen, in- of exclusiviteit BTW en buitenlandse omzetten. Immers, verscheidene bedrijven realiseren subsantiële omzetten in het buitenland.

In Duitsland, zo werd vorige week, boeken de top 100 e-commercebedrijven samen een (zuivere) omzet van 18,5 miljard euro. Amazon.de alleen is goed voor 4,8 miljard.

Deel dit bericht

5 Reacties

Ruud stelder

Het is en blijft raar dat shopplatfirms niet worden meegenomen in de Twinkle 100. Zowel Bol.com (Ahold) als Zalando hebben ook een marketplace waar externe shops onderdeel van uit maken. Het enige verschil tussen deze partijen en een shopplatform is dat ze de shop binnen het netwerk geen eigen identiteit geven. Als ik dit zie zou SEOshop een 3de plaats innemen. Deze gegevens zullen ook wel gebruikt worden voor de grote van de markt, vergeten wordt dat veel klein tot midden segment (lees 5k-1.5M p/m) webwinkels gezamelijk goed zijn voor een significante omzet in de top 3.

Derk Muller

Die redenatie kan ik niet volgen hoor Ruud. Bol.com verkoopt, Zalando ook, jullie niet. Jullie bieden software. Toegegeven dat doen de andere 2 ook indirect maar primair verkopen ze en jullie simpelweg niet. Of zie ik iets over het hoofd?

Jaap van Goor

In ieder geval zou je alleen zuivere omzet moeten tellen. Dus niet de omzet van shop-in-shops, maar de omzet aan premie die bol.com ed. daarover verdienen.
De nu gepresenteerde cijfers lijken in tegenspraak met de bekende “Long tail”. De stelling dat de top 100 goed is voor 80% lijkt mij dan ook niet juist. Immers de omzetten van all die niche online shops zijn niet bekend en dus niet in deze meting terug te vinden. Het zou best eens kunnen zijn dat de werkelijke totale online omzet in Nederland vele malen groter is. Zeker als je ook in overweging neemt dat je online gemakkelijk iets uit het buitenland kunt bestellen. Ik geloof niet dat dit allemaal in die metingen kan worden meegenomen, gewoon omdat het niet bekend is.
Wel denk ik dat de zuivere Long tail op online winkel niveau niet op gaat, want ook bedrijven als bol.com bieden de populaire producten uit typische niches. Bijv. onze niche watersport. Bol verkoopt (via het Centraal Boekhuis) ook ANWB Waterkaarten en vaarbewijs boeken, maar bijvoorbeeld niet de kaartpasser die je nodig hebt voor het examen. Internet lijkt wat dat betreft op een fysieke winkelstraat. De supermarkt levert veel, maar voor die speciale producten moet je toch naar de specialist.

Erwin Boogert

Derk, het klopt wat Ruud zegt.

Hij benoemt dat bol.com en Zalando beiden rubrieken op hun sites hebben waar mensen zoals jij en ik onderling spulletjes kunnen verhandelen. In dat geval zijn bol en Zalando geen winkels maar handelsplatformen, partijen die iets faciliteren.

Jaap vult op dat punt terecht aan: “In ieder geval zou je alleen zuivere omzet moeten tellen. Dus niet de omzet van shop-in-shops, maar de omzet aan premie die bol.com ed. daarover verdienen.”

Het is me niet duidelijk wat de Twinkle 100 doet met dit soort platformomzetten. De gegenereerde handel optelt en meeneemt of enkel de commissies meerekent.

eBay maakt in zijn kwartaalberichten altijd het onderscheid tussen ‘voor derden gegenereerde handel’ en ‘eigen omzet’. Dat is helder.

Aik Deveneijns

Re: de discussie rond http://www.seoshop.nl wel of niet in top-3

Je kunt beargumenteren dat een groot deel van de travel top-10 eigenlijk ook handelsplatformen zijn. Vakantiepakketten worden met een vaste kickback doorgeschoven van tour-operators naar consument. Denk aan vakantieveilingen.nl en vliegtickets.nl. Maar ook thuisbezorgd is in essentie een vergelijkingssite die tevens betaling verzorgd. Er zit beperkt eigen risico en in essentie zijn het marketing/software platformen.

Het zou bijzonder interessant zijn de splitsing te zien tussen handel voor eigen rekening en handelsplatformen. Waar trek je de grens dan? Een definitie zou kunnen zijn: welk platform handelt de betaling af? Dus welke partij verzorgt de checkout. Dan is thuisbezorgd.nl opeens een handelsplatform. Dit levert echter wel mogelijk een probleem op voor partien als ebay/marktplaats; ik neem aan dat zij binnen de handelsplatformen op nummer één zouden staan, maar de transactie vindt veelal onderhands plaats en eigenlijk weten ze niet welke advertentie wel en welke niet tot een transactie leidt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond