Deel dit artikel
-

Amazon stapt in real time bidding

Een verrassende nieuwe toetreder tot de online reclamemarkt voor leveranciers van real time bidding technologie: Amazon.com. De winkel annex technologiebouwer brengt zijn RTB-systeem begin 2013 op de markt.

Dat meldt Adweek op basis van bronnen rondom het bedrijf. Amazon creeërt een systeem waarbij het op generieke wijze zijn kennis over consumentengedrag openstelt voor derden: adverteerders. Die kunnen tegen opbod bepaalde klantsegmenten huren om deze internetgroep met reclames te bestoken op sites van Amazon en uitgevers die met Amazon samenwerken.

Tot Amazons eigen sites behoren bijvoorbeeld de gelijknamige webwinkel IMdB en DPReview. Daarnaast zal de exchange, de handelssite waar vraag en aanbod van targetinggegevens plaatsvindt, ook gekoppeld zijn met de exchanges van Google en Pubmatic.

Het selfservice advertentiesysteem gaat volgens Adweek in het eerste kwartaal van 2013 live. Amazon biedt adverteerders bijzonder waardevolle klantgegevens. Het bedrijf weet immers exact welke aankoopoverwegingen tientallen miljoenen internetters wereldwijd op dit moment maken en welke aankopen ze in het recente verleden hebben gedaan.

Tim van der Bilt van AMNET, een zogeheten RTB-tradingdesk van Aegis Media, reageert: “Dit is natuurlijk hele goede first party data om campagnes mee te optimaliseren. Amazon weet als geen ander wie zijn klanten zijn en waar ze online naar shoppen en misschien belangrijker nog wel: wanneer.”

“Als uit Amazondata blijkt dat iemand zich op dit moment oriënteert op een bepaald soort LCD-televisie dan kan daar door middel van de Amazon exchange direct worden gereageerd. Die gebruiker kan via de grote advertentieplatformen, zoals als Google Ad Exchange en in Nederland de publishers die via bijvoorbeeld Improve Digital werken, dan worden getarget.”

Hoe de vergoedingenstructuur van Amazons RTB-platform er zal uitzien, is nog niet bekend. Details over de fasering van de internationale uitrol evenmin.

Adverteerders die Amazons RTB-platform inzetten zullen in Nederland enkel die internetters kunnen benaderen die dat nadrukkelijk willen. Iedere website die voor derde partijen gebruikersdata verzamelt, moet daar volgens de cookiewet toestemming voor hebben.

Foto: Angie Garrett (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond