Deel dit artikel
-

Dalende reclame-inkomsten Yahoo

Yahoo sloot het laatste kwartaal van 2013 af met dalende advertentie-inkomsten. De omzetplus uit reclame bij de zoekresultaten compenseert de daling bij display advertising niet. Beleggers reageren negatief.

Na aftrek van de acquisitiekosten meldt Yahoo over de laatste drie maanden van het jaar en omzetdaling van 2 procent tot 1,2 miljard dollar. De nettowinst bedraagt 330 miljoen. Dat is minder dan een jaar geleden en er is geen vooruitzicht dat de reclamehandel zal toenemen. Daarom straffen beleggers het aandeel in de handel nabeurs met een daling van zes procent.

Omzetverdeling exclusief acquisitiekosten:

  • Display: -6% naar 491 miljoen (heel 2013: -9% naar 1,7 miljard)
  • Search: +8% naar 461 miljoen (heel 2013: +6% naar 1,7 miljard)
  • Paid clicks bij search: +17%

Amerika is veruit de grootste markt voor Yahoo. Daar realiseert het zoek- annex mediabedrijf driekwart van zijn omzet. Europa draagt met nog geen tien procent niet bijster veel bij aan de resultaten. De Aziatische markt, en dan met name Japan, is twee keer groter.

Uit de overnames van afgelopen weken blijkt dat Yahoo vooral versterking zoekt op het vlak van Androidapplicaties en videostreaming. Ongeveer de helft van de gebruikers bezoekt Yahoodiensten via een mobiele drager.

Yahoo ontsloeg onlangs operationeel directeur Henrique de Castro. Hij was afkomstig van Google en de markt verwachtte dat hij de geldkraan vanaf afgelopen zomer verder zou gaan opdraaien. Dat bleek tegen te vallen. Na een dienstverband van nog geen half jaar vertrok hij deze maand met de stille trom. En een gouden handdruk van 109 miljoen dollar. Volgens Mayer wordt hij niet vervangen. De CEO gaat zich nu zelf meer bemoeien met advertentieverkoop.

Beleggers hadden gehoopt dat Yahoo vanavond nog enig zicht zou geven op wat het met zijn belang van 24 procent in het Chinese Alibaba zou doen. Dat bedrijf wordt gewaardeerd op ongeveer honderd miljard dollar. Daar werden bij de publicatie van de kwartaalcijfers echter geen uitspraken over gedaan. Analisten denken dat de groei van dit bedrijf vertraagt.

Foto: techcrunch (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond