Deel dit artikel
-

[eDay] Een merk bouwen met design en storytelling

Hoe bouw je een iconisch merk met storytelling en design? Als iemand uit ervaring kan spreken dan is dat Vince Voron wel. Hij werkte bij Apple, Dolby en Coca-Cola aan de producten die wij dagelijks nog steeds door onze handen laten gaan.

Een perfect, consument gericht design van producten en diensten draagt direct bij aan de omzet en winst van een bedrijf. Dan gaat het niet zomaar om ‘een mooi ontwerp’, maar design dat zelfstandig al een merk kan overdragen.

Voron werkte bijvoorbeeld aan de iMac, iPod en iPhone en de designfocus komt uit zijn poriën. Daarnaast leerde hij dat prachtig industrieel ontwerp op zichzelf niets betekent als het niet aansluit bij bedrijfsdoelstellingen.

“Investeer in design, het is onderdeel van je merk en de beleving van de consument. Het is onderdeel van de koopbeleving en het bezit. Een product moet premium voelen. Ontwerp doe je niet in drie, maar vier dimensies.” Zo leerde Coca-Cola hem. “Design voor álle consumer touch points”, in alle dimensies van tijd en locatie waarin een product zich bevindt.

Een van de lastige zaken is de designfocus te laten aansluiten bij bedrijfsdoelstellingen. Op eDay vertelt de Amerikaan over interfacen met finance, marketing en manufacturing. Ieder van deze afdeling spreekt een andere taal. Leiderschap en de wijze van communiceren en samenwerken bepalen het succes, zo zal hij op 6 november in Amsterdam uit ervaring vertellen.

*) Vince Voron is spreker op Emerce eDay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond