Deel dit artikel
-

Google personaliseert advertenties

Google geeft gebruikers meer controle over de advertenties die het laat zien. Zij kunnen voortaan via een portaal aangeven in welke onderwerpen ze geinteresseerd zijn.

Daarbij gaat het om advertenties op de zoekpagina, YouTube en andere Google diensten. Google hoopt zo irritatie weg te nemen, maar wil tegelijkertijd meer informatie vergaren over gebruikers. Die via My Activity trouwens een volledige geschiedenis van hun activiteiten te zien kunnen krijgen.

Google toonde al gepersonaliseerde advertenties binnen haar domein, maar daar hadden gebruikers nauwelijks invloed op.

Gebruikers kunnen deze nieuwe dienst overigens ook volledig negeren. Hij staat standaard uit. Google is zich ongetwijfeld bewust van de privacy aspecten. Er wordt veel meer informatie verzameld dan via traditionele methoden.

ap_resize

Deel dit bericht

4 Reacties

marcel

Als dit ook gaat betekenen dat Google haar gebruikers de optie geeft om branches uit te sluiten betekent het een einde van open en vrije reclame. Met deze ‘funneling’ sluit je dan bepaalde groepen adverteerders (voorgoed..want zoiets pas je nooit meer aan) uit.
Want hoe vaak zie je zelf reclame die je toch interessant vind maar waarvan je zelf vooraf net had kunnen bedenken dat dat zou kunnen, puur omdat het onderwerp of de dienst je in principe niet aanspreekt? Precies. En daarbij..het -aangename- gewenste verrassingseffect van reclame is daarmee ook van de baan

Brian

Heb je de dienst van Google al gebruikt, Marcel? Want dan zie je namelijk meteen dat een gebruiken alleen activiteiten verwijderen. Stuk voor stuk of van een bepaalde periode. Complete branches uitsluiten is dus vrijwel onmogelijk, tenzij je je hele geschiedenis doorloopt en in de toekomst niets meer zoekt, bezoekt of kijkt uit die branche. Inderdaad, niemand.

Ik vind het goed dat Google dit aanbiedt. Stel je zoekt een dagje op een onderwerp waar je normaal niks mee hebt, dan kun je dat uit je history halen zodat je er niet in de toekomst mee lastig gevallen wordt. Maar Google weet zelf ook dat bijna niemand deze dienst gaat gebruiken. Wellicht als ze het flink gaan promoten, maar dan nog. Je moet het bijhouden en dat doet niemand. Net als die moestuintjes van de Appie.

Brian

Excuus overigens voor de grammatica. Was er niet helemaal bij met typen. :S

boudewijn

Ik denk dat adverteerders hier juist heel blij moeten zijn. Immers, mensen die niets met jouw merk te maken willen hebben gaan je blocken. Dus de mensen die je wel “doorlaten” hebben juist interesse in je producten of diensten. At the end zul je dus veel efficienter en effectiever met je marketingbudget om gaan.

Marketeers denken nogal eens te weten wie hun doelgroep is, maar nu draait het om en bepaalt diezelfde doelgroep voor wie ze een doelgroep willen zijn! Kan nogal eens een wereld van verschil in zitten.

Maar ik ben heel benieuwd naar een follow-up van dit bericht met de eerste cases vanuit merken, gebruikers en Google zelf

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond