Deel dit artikel
-

TomTom verdient steeds minder aan consumentenmarkt

TomTom verdient steeds minder aan de consumentenmarkt. In heel 2013 verloor TomTom 12 procent omzet: van 187 naar 165 miljoen euro. De zakelijke markt weet dit verlies nauwelijks te compenseren: weliswaar werd hier 19 procent groei gerealiseerd, maar de omzet bedraagt slechts 24 miljoen euro.

De krimp in de PND markt, de losse navigatiekastjes, zet onverminderd door. Een lichte groei van 3 procent werd gerealiseerd in de auto-industrie. De categorie licenties leverde met 14 procent fors in.

De omzet daalde in het vierde kwartaal naar 268 miljoen euro, beter dan verwacht. Het nettoresultaat komt op 3 miljoen euro. Over een heel jaar gemeten werd ook omzetverlies geleden: van ruim 1 miljard euro in 2012, naar 963 miljoen euro. De nettowinst in 2013 bedroeg 20 miljoen euro en de aangepaste winst per aandeel eindigde op 0,26 euro. Voor 2014 rekent TomTom op 900 miljoen euro omzet.

CEO Harold Goddijn typeert 2013 als een solide jaar, waarin voor het eerst ook GPS sporthorloges werden gelanceerd. TomTom breidt zijn realtime verkeersdienst uit in China, Taiwan en Singapore. Die dienst helpt automobilisten om verkeerscongestie te vermijden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond