Deel dit artikel
-

Nederlander gelooft niet in digital-only bank

Slechts één op de tien Nederlanders durft zijn bankzaken toe te vertrouwen aan techbedrijven als Google of Facebook. De meerderheid van de Nederlandse consumenten hecht sterk aan persoonlijk contact en veiligheid tijdens hun interactie met banken. Pas daarna komt het belang van innovatie. Dat blijkt uit onderzoek van Roland Berger en Visa Europe.

Het onderzoek laat zien dat consumenten nieuwe technieken op prijs stellen, maar dat veiligheid met stip op nummer één staat. De door velen voorspelde disruptie van de gevestigde retailbanken lijkt daarmee verder weg dan gedacht.

Toch kunnen banken niet rustig achterover leunen. De traditionele segmentatie naar inkomen, vermogen en gekochte bankproducten werkt niet meer. Klanten willen een service die aansluit bij hun digitale affiniteit. Het gebruik van mobiel bankieren is hiervoor een sterke indicatie.

Daarnaast blijven consumenten face-to-face-contact in het filiaal op prijs blijven stellen. Opvallend genoeg benadrukt juist de jonge generatie dat. Zo gelooft minder dan een vijfde van de 18 tot 29-jarigen dat een telefoongesprek of contact via de webcam een bezoek aan de bank kan vervangen, terwijl dit bij 30 tot 49-jarigen tussen de een derde en een kwart ligt. Liefst 57 procent van de jongeren kan zich niet voorstellen klant te worden bij een digital-only bank.

Uit het onderzoek blijkt verder dat consumenten vanwege meer vertrouwen hebben in traditionele betaalmiddelen dan nieuwe. Voor betalingen aan de kassa hebben de ondervraagden het meeste vertrouwen in pinnen: 91 procent ziet dit als veilig. Daarna volgen cash en de creditcard. Contactloos betalen met een kaart staat op een vierde plaats met 28 procent.

Deel dit bericht

5 Reacties

Martijn

Ik geloof dan op mijn beurt niet, dat een onderzoek een relevant inzicht geeft in hoe mensen zich in de nabije toekomst op dit vlak gaan gedragen.

Het mobiel bellen filmpje van Ben uit 1999 is hier een mooi voorbeeld van:
https://www.youtube.com/watch?v=0u0RQk2Z1-o

Zo lang een nieuw alternatief duidelijke voordelen biedt voor een consument, zal hij altijd interesse hebben, no matter welk kanaal dit alternatief zich op bevindt.

Walter

Dat wat Martijn zegt. Voegt meer toe dan hele geiten sokken artikel 😉

Gijs Vroom (Emerce)

@Martijn, Walter
Eens met Martijn. Ik geloof niet dat uit een dergelijk onderzoek de ware keuze van consumenten blijkt. Geef hen daadwerkelijk het alternatief, en dan zal het gedrag pas blijken.

Hans

Digital only bank wordt hier gelijk gesteld aan Google en Facebook, als de vraagstelling ook zo is geweest, dan begrijp ik de uitslag. Veiligheid gaat voorop wordt gesteld: nou bij elke bank moet je tegenwoordig pinnen en telebankieren. Hoe bedoel je veiligheid.
Maar het kan er bij mij niet in dat mensen nog naar een bank gaan om daar advies te vragen. Je weet inmiddels toch dat een advies van een bank altijd een advies is in het voordeel van diezelfde bank.

Al met al een volstrekt onzinnig artikel.

Rens

Wat zijn “bankzaken”? Zijn dat alle producten die een bank aanbiedt? Beter is het om in de vraagstelling onderscheid te maken tussen bv een hypotheek en een betaalrekening. Voor het eerste kan ik me een voorkeur voor face-to-face contact voorstellen. Voor het tweede niet. En wanneer de vraag wordt gesteld: “bent u bereid om daar voor te betalen”? Aan een nederlander? Dan weet ik het ook wel…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond