Deel dit artikel
-

‘We bundelen straks alle vervoerders’

Van veel kleine webwinkels een grote partij maken voor logistieke processen: SendCloud wil de schakel zijn tussen webshop en vervoerder. De internationale uitrol zal niet te lang op zich laten wachten.

De frustratie begon bij oprichters Rob van den Heuvel, Bas Smeulders en Sabi Tolou toen ze nog hun eigen webwinkels runden. Met Phone-Gadgets.com verkochten de eerste twee telefoonaccessoires. “Spurten in de orderstroom, vooral na een Groupon-actie, waren voor ons moeilijk op te vangen. Je moest alle adresgegevens van je klant handmatig in het systeem van PostNL overtypen. Dat kostte uren werk. We waren simpelweg te klein om het aan een fulfillmentpartij uit te besteden, maar andere alternatieven voor kleine bedrijven bestonden er niet.”

Proefkonijn
Was geboren: SendCloud, een verzendplatform voor de kleine webwinkelier. Ergens in 2013 klopten ze aan bij PostNL met de belofte dat ze tachtigduizend pakjes per jaar zouden gaan versturen. Gedeeltelijk bluf, zo wil Van den Heuvel achteraf wel toegeven. En ja, er waren wat aarzelingen aan de kant van PostNL. “In feite zijn we een grote klant voor ze. Ze hoeven voor de afhandeling van een heleboel kleintjes maar één rekening te sturen. Desondanks was er toch angst voor prijserosie. Want ze kunnen makkelijk een paar euro meer verdienen als ze die kleine partijen apart zouden bedienen. In de acquisitie van al die partijen gaat echter ook heel veel tijd en moeite zitten.”

Inmiddels hebben webwinkels bij de startup de keuze uit meerdere vervoerders, waaronder DPD. De winkeliers hoeven geen contracten af te sluiten, maar betalen achteraf en kunnen per zending de vervoerder kiezen. Afhankelijk van de door de consument gekozen vervoersoptie, selecteert het platform in de toekomst automatisch de bijbehorende vervoerder. Dat is inclusief het genereren van automatische verzendlabels en track & trace e-mails.

In de toekomst komt daar de afhandeling van retouren bij. “De consument kan straks op de site van de webwinkels zijn gegevens invoeren, en een verzendlabel uitprinten voor verzending. Dat zijn allemaal voorzieningen die beginnende webwinkels zich niet kunnen permitteren.”
Het inmiddels verkochte Phone-Gadgets.com fungeerde als proefkonijn, maar inmiddels zijn er enkele honderden klanten. Alleen voor bol.com en zijn directe rivalen is SendCloud niet direct interessant. “Die spreken eigen volumekortingen af.”

Eigenwijs
Voor financiering en naamsbekendheid nam de startup afgelopen half jaar deel aan Startupbootcamp Amsterdam. “We hebben vrij eigenwijs vastgehouden aan het bestaande concept”, zegt Van den Heuvel, die als geboren en getogen Brabander de hoofdstad weer voor Eindhoven gaat inruilen.

Van daaruit moet ook de internationale markt worden veroverd. Nog dit jaar volgt België, en begin 2015 Duitsland. Aan de verre horizon ziet Van den Heuvel ook Engeland en zelfs de VS al opduiken. En dat mag allemaal niet te lang duren, want de eerste buitenlandse rivalen zijn reeds gesignaleerd.

Het zijn stevige ambities voor de amper 22-jarige ondernemer. “Wij hebben inderdaad geen van allen een logistieke achtergrond, maar wel veel ervaring in e-commerce. Desondanks is het even schakelen, van b2c naar b2b. Toch kunnen we de behoefte van de webwinkels aardig goed inschatten, omdat we zelf die ervaring hebben opgedaan.”

 * Dit artikel verscheen eerder in het septembernummer van Emerce magazine (#133)

Foto: Vincent Boon (in opdracht van Emerce)

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Luke

Mooie oplossing, maar wat is precies (op details in afrekenmodel na) het verschil met Paazl?

guus

en duurder dan myparcel, die bijna hetzelfde doet voor ‘kleinere’ webwinkels

Rik

Ik werk al een tijdje met ze. Werkt prima wat mij betreft.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond