Deel dit artikel
-

Twitter koopt bedrijf voor social tv-analytics

Twitter koopt het Engelse analyticsbedrijf SecondSync zodat het tv-zenders en -adverteerders meer data kan geven over de interactie tussen televisie en de discussies op Twitter.

Veel meer informatie over de transactie geeft SecondSync niet en Twitter meldt de overname helemaal niet.

Het blog van de Engelse startup laat zien waar Twitters interesse naar uitgaat. Het is namelijk vrij nauwkeurig in staat om social analytics te geven rondom televisieprogramma’s. Onderstaand voorbeeld gaat over The Voice UK. Dat laat zien hoe intens het kletskanaal tijdens de uitzending werd gebruikt.

Twitter biedt zelf ook al data over de combinatie televisie/Twitter, maar met de overname krijgt een team van kenners in huis. Zo kan beter een greep doen naar de budgetten voor tv-reclame.

Het ziet ernaar uit dat de overname een afgeleide is van een internationaal samenwerkingsverband met Kantar Media. Dat doet publieksonderzoek, vergelijkbaar op de wijze waarop bijvoorbeeld Nielsen dat doet.

Kantar en Twitter gaan samenwerken voor de periode van vijf jaar. Daarmee krijgt Twitter toegang tot kijkersgedrag in Scandinavië, Rusland, delen van Afrika en Zuidoost Azië.

In augustus 2013 nam Kantar een minderheidsbelang in SecondSync, dat nu aan de nieuwe partner wordt overgedaan.

Adverteerders en tv-bedrijven kunnen met hun gecombineerde informatie beter, zelfs real time, inspelen op op de sentimenten en inhoud van gesprekken rondom tv-uitzendingen. Kantar en Twitter gaan met het product Data Now proberen het gedrag van het kijkerspubliek tot op zekere hoogte te voorspellen.

Los van deze samenwerking wordt ook bekend dat Twitter een e-commercespecialist van Google heeft overgenomen. Er klinkt al langer speculatie dat de berichtendienst ook een e-commercecomponent gaat krijgen. Googleman Philippe Dauman moet het netwerk van aangesloten winkeliers gaan optuigen.

Foto: David Lytle (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond