-

Waarom marketingmanagers social media links laten liggen

Marketingmanagers geloven in de toegevoegde waarde van social media. Zo laat onderzoek zien dat 75 procent overtuigd is van een meetbare impact op sales. En een ander onderzoek laat zien dat 89 procent vindt dat ‘social data’ bijdraagt aan beter inzicht in de klant en daarmee invloed heeft op de interne besluitvorming.

Desondanks spelen marketingmanagers zelf onvoldoende in op het potentieel van social media. Uitzonderingen daargelaten, zijn ze niet of nauwelijks zichtbaar met online communicatie. Ze nemen niet deel aan fundamentele discussies en spelen niet in op reacties en berichten. Kortom, de meeste marketingmanagers hebben een passieve houding als het gaat om het gebruik van social media.

Dat roept vragen op. Waarom gebruiken zij social media niet op een actieve manier? Moeten zij dat eigenlijk wel doen? En zo ja: op welke manier?

Waarom zijn marketingmanagers niet actief op social media?
Een artikel van Kimberly Whitler, werkzaam bij de Universiteit van Indiana, laat zien dat er vier redenen voor zijn:

#1 Geen tijd
Marketingmanagers hebben al moeite om hun dagelijkse werkzaamheden door te komen, laat staan dat ze tijd hebben om actief te zijn op social media.  Dit is geen verrassing. Tijd is schaars – zeker voor mensen die veel verantwoordelijkheid dragen.

#2 Angst en onzekerheid
Iedereen kent de verhalen over persoonlijke missers op social media.  Verhalen over mensen die werden ontslagen omdat ze iets hebben gedeeld op Facebook, LinkedIn of Twitter. Marketingmanagers kiezen dus voor de veilige weg.

#3 Persoonlijke drempel
De meeste marketingmanagers zijn wel overtuigd van de waarde van social media voor hun business, maar ze zien niet dat hun persoonlijke inbreng ook erg waardevol is. Wat dat betreft lijkt deze houding op die van vroeger, met de opkomst van e-mail en mobiele telefonie. Ook nu moeten marketingmanagers eerst de stap nemen en ervaren hoe simpel en effectief het kan zijn.

#4 Gebrek aan kennis
Veel marketingmanagers weten simpelweg niet hoe ze moeten beginnen met social media. Dat is niet zo vreemd. Er zijn enorm veel kanalen en toepassingen. Elk met hun eigen mogelijkheden en beperkingen. Moeten ze voor Twitter gebruik maken van diensten zoals Tweetdeck of Hootsuite? Hoe krijgen ze een echte discussie op LinkedIn groepen? Hoe bouwen ze aan een groot en kwalitatief online netwerk? En hoe zit dat met online monitoring en reputatiemanagement? Kortom, social media roept vooral veel vragen op.

Moeten marketingmanagers gebruik maken van social media?
Het is in ieder geval in hun eigen belang. Zo vergroot een sterk netwerk op LinkedIn de kans op een nieuwe stap in hun carrière. Door actief te zijn op social media blijven ze als individu top of mind bij recruiters, head hunters en hun eigen zakelijke netwerk. Daarnaast vergroten ze hun eigen inzicht in de mogelijkheden van social media.

Maar moet een marketingmanager social media ook gebruiken voor de eigen organisatie? Of moeten ze dat overlaten aan anderen? Deze vraag laat zich moeilijker in één antwoord vangen. Het is een feit dat een actieve houding op social media bijdraagt aan de bekendheid en het gezicht van de eigen organisatie. Zoals dat voor iedereen geldt. Maar een directe impact op sales is minder waarschijnlijk. Daar ligt vooral een verantwoordelijkheid voor mensen die direct contact hebben met klanten. Zoals accountmanagers, binnendienstmedewerkers en mensen op de klantenservice.

Hoe kunnen marketingmanagers actief worden op social media?
Een marketingmanager kan social media gebruiken voor personal branding en daarmee werken aan betere carrière perspectieven. Bijkomend voordeel: ook de eigen organisatie kan profiteren van toegenomen inzicht, kennis en ervaring. Actief gebruik van social media begint in het klein, bijvoorbeeld door eerst één uur in de week te reserveren om te experimenteren. E-books, artikelen en online webinars kunnen daarbij helpen. Daarnaast is het belangrijk om vooraf na te denken over de eigen regels. Die beantwoorden de vraag welke informatie wel en niet gedeeld gaat worden met anderen. En op welke onderwerpen of vaardigheden men zich wil onderscheiden.

Het gebruik van social media voor de eigen organisatie is een ander verhaal. Dat geldt niet alleen voor marketingmanagers, maar voor iedere medewerker. De redenen waarom veel mensen niet namens hun organisatie op social media participeren, zijn vrij universeel. De barrières van angst, onzekerheid, tijd en kennis kunnen alleen door leiders en beslissers worden weggenomen. Dat begint met een heldere visie op de digitale realiteit en duidelijk beleid voor medewerkers.

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Wil

De gevaren van Social Media voor beursgenoteerde onderneming werden deze week nog duidelijk: informatie kan zomaar als strategisch belangrijk worden gezien en dan MOET je het met een persbericht naar buiten brengen op het juiste tijdstip anders heb je een proces aan je broek.
Voor kleinere bedrijven geldt iets heel anders: wie zit te wachten op tweets etc. van marketeers of nog erger productiemedewerkers? Je wilt hints over nieuwe producten etc. toch niet zomaar via een tweet naar buiten zien komen zonder dat de productmanager/marketeer er weet van heeft?
En welk bedrijf zit te wachten op de personal branding van zijn marketeer? Leuk voor concurrenten!
Ten derde wordt vaak over het hoofd gezien dat net als bij een blog: als je er aan begint kun je er nooit meer mee ophouden want dan ontstaat er een behoorlijk afbreukrisico. Hoevaak ik even de twiiterfeed van een bedrijf bekeek om er vervolgens nooit meer na te kijken want de geschiedenis toont dat het nauwelijks iets zinnigs gemeld wordt. Dan kun je beter je twitterhandle registreren en vervolgens dichtgooien.
Dus ik denk dat marketeers van de meeste bedrijven gewoon heel slim zijn en inzien dat likes geen zinvolle aanvulling van de omzet zijn.

Jos Veldwijk

Bedankt voor je reactie Wil. Ik herken dat.

Volgens mij zijn de meeste bedrijven en mensen zijn onvoldoende voorbereid op de digitale werkelijkheid. Er wordt met iedereen informatie gedeeld en niemand heeft grip en overzicht. Ik denk dat we deze ontwikkeling niet tegen kunnen houden. Moeten we een totaalverbod afkondigen? En gaat dat tot in de privé sfeer? En wat betekent dat voor de nieuwe generatie werknemers? Volgens mij hebben medewerkers behoefte aan duidelijke kaders. Goed beleid kan de afstand tussen medewerkers verkleinen en geeft mensen vertrouwen.

Dat laatste brengt mij op de heersende bedrijfscultuur. Als die niet getypeerd wordt door openheid en transparantie, zal Social Media eerder kosten dan baten met zich meebrengen. Zoals de tijd die wordt besteedt aan zinloze twitter berichten.

En inderdaad: die aandacht voor Fans, Volgers en Likes is niet gezond. In plaats daarvan zou de focus moeten liggen op de accountability van marketing. Juist in tijden van crisis.

Job

Tim Kuik: “Het is beter de consument een legaal alternatief te bieden”

Inderdaad, wanneer komen ze daar eens mee? Sinds ik Spotify heb download ik geen muziek meer. Netflix is het gestart met een beperkt aanbod en is tot op heden het enige wat enigszins als alternatief gezien kan worden.

Andere kanalen als iTunes en Pathe thuis etc hebben doorgaans 1) een beroerd aanbod en 2) belachelijke prijzen (5 euro voor 1 film die je binnen x uur moet kijken?) en zijn daarmee simpelweg geen alternatief.

Het is allemaal niet zo moeilijk: geef de consument unlimited toegang tot een flinke bibliotheek aan titels die maximaal 6 maanden achterlopen op de bioscoop/release datum, zorg ervoor dat aanschaf van extra hardware (settop box etc) niet of nauwelijks nodig is en laat het voor video niet meer dan €14 per maand kosten en je zult zien dat de consument helemaal geen zin heeft om de moeite van het downloaden te doen.

Het opmerkelijke is dat het probleem niet zit bij de consument of in de techniek, maar bij de content eigenaren die nu zelf zo in paniek zijn.
In plaats van met een dijk van een winstgevend product te komen, kiezen ze ervoor om achter te blijven en andere partijen er met de macht vandoor te laten gaan… dat soort organisaties wordt vanzelf weggefilterd en hebben geen bestaansrecht meer.

Dit is uiteraard niks nieuws, maar net zoals bij het nagenoeg failliete Blackberry 8 jaar te lang duurde voordat ze door hadden dat het blijven herhalen van het zelfde truckje niet werkt, zal het bij hun mede dinosauriërs in de entertainment industrie wel het zelfde gaan en nog jaren duren voordat ze het licht zien.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond