-

E-mail als verkoopkanaal staat ook in 2014 stevig in de schoenen

Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 is een onderzoek naar hoe de Nederlander e-mailt en appt. Het onderzoek laat een aantal mooie conclusies zien. Allemaal opgedeeld in rubrieken die marketeers onmiddellijk herkennen. Denk aan: leesmomenten, spam, de inbox en koopgedrag. En vooral in de rubriek koopgedrag valt de kracht van e-mail op: de Nederlander gebruikt commerciële e-mailberichten veelvuldig om online producten aan te schaffen.

De Nederlander koopt online vooral naar aanleiding van e-mail

Maar liefst 70 procent van de Nederlanders heeft naar aanleiding van een commerciële boodschap in een e-mailbericht een aankoop gedaan. E-mail wordt door de Nederlander ook steeds meer gezien als het kanaal voor de ontvangst van reclame en steeds minder als het kanaal voor het versturen en ontvangen van privéberichten. Alleen de 55-plussers e-mailen nog in meerderheid met familie en vrienden; de rest van ons gebruikt hiervoor WhatsApp.

De relatie tussen marketingkanaal en reclame geldt niet voor Facebook, Google+ en WhatsApp. Kennelijk wil de Nederlander zijn sociale kanalen reclamevrij houden. Uit Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 blijkt dat slechts drie procent graag reclame ontvangt via deze kanalen. E-mail scoort hier 72 procent. Het is daarom zonder meer opmerkelijk dat toch achttien procent van de Nederlanders aangeeft via Facebook iets te hebben aangeschaft. En voor Google+ geldt dit voor zes procent van de Nederlanders.

Heeft u de afgelopen twaalf maanden iets aangeschaft naar aanleiding van een commercieel bericht  (bedrijven) op de volgende kanalen?

Vraag 26 - Aanschaf naar aanleiding commercieel bericht
Blinker, Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 | n=1902

De Nederlander doet ook vaker dan één keer een aankoop via e-mail
Iets meer dan één op de drie (36 procent) Nederlanders die via e-mail wel eens iets aanschaft, wordt zo’n twee tot vijf keer verleid tot het doen van zo’n aankoop. Dit leest enigszins als: eenmaal over de brug is een mogelijk barrière geslecht om online aankopen te doen. En misschien klopt dit vermoeden ook wel.

Uit de cijfers van Thuiswinkel.org blijkt namelijk dat de Nederlander steeds vaker online aankopen doet. Een vergelijking tussen de eerste helft van 2013 en die van 2014 liet al een stijging zien van zes procent. De verwachting is dat de Nederlanders in totaal 110 miljoen aankopen zullen doen in 2014. In euro’s komen de online bestedingen waarschijnlijk uit op 13,5 miljard.

Hoe vaak heeft u de afgelopen twaalf maanden iets aangeschaft naar aanleiding van een commercieel bericht?

Vraag 27 - Hoe vaak iets aangeschaft
Blinker, Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 | n=1902

Ook een e-mail van familie en vrienden is motor achter koopgedrag Nederlander

Een e-mail van familie of vrienden zet Nederlanders ook aan tot koopgedrag. En dit is bijzonder. E-mail is niet meer de wijze waarop wij met onze vrienden en familie privéberichten uitwisselen, maar een leuke aanbieding via e-mail wordt wel doorgestuurd naar een goede vriend, broer of vader. En dat heeft effect. Voor 38 procent is een e-mail van familie of vrienden aanleiding geweest tot een online aankoop.

Het is niet overdreven om te concluderen dat in 2014 e-mail als verkoopkanaal stevig in de schoenen staat. Online verkoop en e-mail zijn sterk aan elkaar verbonden.

Heeft u de afgelopen twaalf maanden iets aangeschaft naar aanleiding van een privébericht (familie en vrienden) op de volgende kanalen?

Vraag 28 - Aanschaf naar aanleiding privebericht
Blinker, Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 | n=1902

Laptop meest gebruikt voor online aankopen

Uiteraard geeft het Nationaal E-mail Onderzoek 2014  ook antwoord op de vraag via welk apparaat de Nederlander online aankopen doet. Zo blijkt dat iets meer dan de helft van alle Nederlanders (52 procent) hiervoor het vaakst een laptop gebruikt. De desktop en tablet volgen en de smartphone gebruiken we het minst voor een online aankoop. In 2014 was voor slechts vier procent de smartphone het favoriete device om online iets aan te schaffen.

Via welk apparaat doet u het vaakst online aankopen?

Vraag 29 - Via welk apparaat vaakst online aankopen
Blinker, Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 | n=1708

Smartphone en tablet winnen wel terrein als devices voor online aankopen

De voorkeur voor de laptop betekent niet dat de kleinere devices geen rol spelen. De smartphone en de tablet zijn aan een duidelijke opmars bezig. Niet alleen groeit het bezit van tablet (van 52 procent naar 59 procent) en smartphone (van 79 procent naar 82 procent), ook het gebruik van deze apparaten voor online aankopen groeit. Zo steeg het gebruik van de tablet voor online aankopen van zeven procent in 2013 naar twaalf procent in 2014 en van de smartphone van twee naar vier procent.

Zorgen voor mooie responsive templates blijft dus zeker het devies voor online marketeers.

Vraag 29 - Vergelijk 2013
Blinker, Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 | n=1302 (Leeftijdscategorieën 14-17 en 65+ uitgesloten)

Als laatste: een beeld van 2014

Misschien dat het volgende beeld over een aantal jaren wel aanvoelt als het Stenen Tijdperk, maar vooralsnog klopt ‘t. Een beeld van de Nederlander anno 2014:

Een Nederlander gebruikt zijn smartphone om via de berichtendienst WhatsApp een eetafspraak met een familielid te maken. Maar voordat hij bij oom Henk aanschuift voor het eten, klapt hij zijn laptop open om de binnengekomen e-mailberichten te scannen op interessante aanbiedingen. Ook een doorgestuurd berichtje van een goede vriend wordt gelezen en meerdere keren in het jaar laat deze Nederlander zich inderdaad verleiden tot een online aankoop.

Zo draagt e-mail een behoorlijke steen bij aan het verleiden van de consument en onze totale online besteding van 13,5 miljard euro in 2014.


Wil je meer weten over het e-mailgedrag van de Nederlander anno 2014? Download dan
Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014.   

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond