-

Mobiel e-mails lezen in 2011 verdubbeld

Het gebruik van mobiele apparaten heeft in 2011 een steeds grotere rol gekregen in onze manier van communiceren. De rol van deze mobiele apparaten is af te meten aan het online gedrag. E-mails worden steeds vaker onderweg – en daardoor vluchtiger – gelezen.

Verschuiving
Eind 2011 werd bijna 19 procent van alle geopende e-mails op een smartphone of tablet bekeken, zo blijkt uit analyse van het ‘open’-gedrag van ruim 20.000 e-mailings (175 miljoen verzonden e-mails) in 2011, uitgevoerd door Veritate in samenwerking met Tripolis.

Dit is een stijging van 135 procent ten opzichte van januari 2011 toen nog maar 8 procent van de e-mails op een mobiel apparaat werd geopend. Met de vervangingsmarkt en de gemiddelde contractduur in de markt voor mobiele telefonie is de verwachting dat dit percentage in 2012 sterk zal doorstijgen. Conclusie: in e-mailmarketing zijn de smartphone en tablet een factor om rekening mee te (blijven) houden.

Tweede kans
Slechts één op de vier e-mails die mobiel worden gelezen, wordt op een later tijdstip nogmaals op een desktop PC of notebook gelezen. Met een 75 procent kans dat je e-mail niet voor een tweede keer wordt gelezen, is het dus noodzaak om je e-mailings te optimaliseren voor mobiele apparaten (zie ook dit eerder verschenen artikel).

Optimalisatie
Het belang van optimalisatie voor smartphone en tablet is het afgelopen jaar nog vaak onderschat, ondanks de duidelijk gebruikscijfers. Zo 2011 al niet het jaar van ‘mobiel’ was, dan wordt 2012 dat wel. Zorg er daarom voor dat jouw e-mailings ook vluchtiger gelezen kunnen worden. En verzeker jezelf daarmee van goede open- en click-rates.

)* Auteur Ernst Muller is event driven marketeer bij Veritate

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Michael Linthorst

Interessante cijfers Ernst en ook duidelijke boodschap! Voor zij die nog op zoek zijn naar wat tips over het optimaliseren van e-mails voor mobiel, is het volgende artikel zeker de moeite waard: http://www.copernica.com/nl/kennis/html-nieuwsbrieven-opmaken-voor-mobiel.

Erwin Moojen

Dank voor deze cijfermatige onderbouwing van de gut-feeling die elke email marketeer al een tijdje heeft; mobiel is inderdaad voor e-mailmarketing een belangrijke factor om rekening mee te houden. Wat ons betreft niet alleen qua design, maar ook qua content.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond