-

Waar moet je op letten bij nieuwe Code E-mail?

Op 1 januari 2012 gaat de Code E-mail in. Deze code zal de bestaande twee codes (een voor consumenten en de ander voor zakelijke e-mail) vervangen, zodat er één duidelijke en overzichtelijke Code is voor de gehele markt. Wat zijn de belangrijkste punten?

De nieuwe Code is een initiatief van de DDMA en Thuiswinkel.Org en wordt ondersteund door het IAB en VNO-NCW. Al deze organisaties inclusief de Reclame Code Commissie hebben de Code  inmiddels goedgekeurd. De Code E-mail zal onderdeel worden van de Reclamecode en daarmee van toepassing zijn op alle bedrijven.

Transparantie
De code streeft naar transparantie richting de ontvangers van de e-mails. Het moet vanaf 1 januari duidelijk zijn waar een ontvanger zich voor aanmeldt, maar ook wat de frequentie is van de e-mails die gestuurd zullen gaan worden. Daarnaast moet het simpel zijn om contact op te nemen met de verzender en om je af te melden voor e-mails.

Waar moet je op letten?

De verantwoordelijkheid ligt bij de verzender van de e-mail
Of het e-mail bestand dat gebruikt wordt nu een eigen bestand is, of een gehuurd bestand; de verzender van de nieuwsbrief is verantwoordelijk voor een correcte opt-in.

Er moet een correcte opt-in ontvangen zijn voor elk e-mailadres in de database
Dit betekent dat de eigenaar van het e-mailadres actief moet hebben aangegeven dat hij of zij de nieuwsbrief wil ontvangen. Een verwijzing naar de Algemene voorwaarden is hiervoor niet voldoende; er moet een duidelijke tekst aanwezig zijn op de aanmeldpagina die beschrijft wat de ontvanger  kan verwachten.
Op deze regel is één uitzondering: wanneer het adres is verkregen in het kader van een verkoop en later gebruikt wordt om eenzelfde soort product aan te bieden.

Partnermailings
Voor het inschrijven voor partnermailings (co-registratie) hanteert de OPTA aanvullende eisen; er moet bijvoorbeeld per label waarvoor ingeschreven wordt, actief aangemeld worden dat de ontvanger dit wil. Dit staat echter haaks op andere codes en hier worden dan ook nog wijzigingen voor verwacht.

Het reply-adres van de nieuwsbrief moet een werkend adres zijn
Dit betekent dat de klant altijd moet kunnen antwoorden op een nieuwsbrief naar een bestaand e-mailadres. Dit adres kan bij bijvoorbeeld de klantenservice van het bedrijf uitkomen. Een no reply-adres mag niet langer; transparantie en bereikbaarheid, daar gaat het om.

Afzender moet altijd bekend zijn bij binnenkomst in de inbox
Het merk, label of de bedrijfsnaam van de verzender moet gebruikt worden als afzender in het ‘from’-veld van de nieuwsbrief.

Bijlagen zijn toegestaan maar met een maximale grootte
De grootte van eventuele bijlagen mag niet groter zijn dan 150kb. Daarnaast moet altijd vermeld worden wat de omvang van het bestand is en wat voor bestandstype er gedownload kan worden.

Afmeldmogelijkheid verplicht
De ontvanger dient zich in iedere uiting kosteloos en eenvoudig op elektronische wijze bij de bestandseigenaar af te kunnen melden voor het gebruik van zijn e-mailadres voor reclame via e-mail.

Een volledig overzicht van de Code E-mail is te downloaden in PDF-formaat

)* Auteur Ernst Muller is event driven marketeer bij Veritate

Deel dit bericht

9 Reacties

jeroenw

Ah, wordt nou ook de “u heeft 3 jaar geleden wat bij ons gekocht en nu mogen we opeens besluiten u te spammen” verboden?

Het zou gvd tijd worden dat dit ’s aangescherpt wordt

Rik

Ik ben wel benieuwd of dit geldt voor alle online diensten die je willen informeren over hun eigen dienst in een nieuwsbrief (dus geen commerciële zaken).

Voorbeeld: je maakt een profiel aan bij Hyves en Hyves wil jou 1x per 2 weken op de hoogte houden wat je allemaal kunt met Hyves (zonder commerciële aanbiedingen). Moet je voor zo’n mailing ook die expliciete toestemming vragen met een apart vinkje? Dat zou betekenen dat er voor dit soort diensten opeens een flinke conversiekiller aan zit te komen. Ook als ze alleen maar goede bedoelingen hebben.

Ernst Muller - Veritate

Iedere nieuwsbrief wordt als ‘reclame’ gezien in de nieuwe code. De e-mail waarover je het hebt valt hier ook onder. Enige uitzondering is deelname aan onderzoek (zie ook regel 1.2a in de code)

Hoewel er geen ‘commerciële doelstelling’ lijkt te zijn zal Hyves de e-mail niet sturen om er niet haar eigen diensten mee onder de aandacht te brengen. Deze mail valt gewoon onder de reclame.

Twistpunt is overigens wel of (volgens 1.3a) een ‘verkoop’ heeft plaatsgevonden en of je dus ‘klant’ bent van Hyves. In dat geval zou het gewoon mogen. Maar het betreft een gratis dienst, en dus ben je gebruiker en geen klant. Als je het mij vraagt zou Hyves expliciet toestemming moet vragen aan de ontvangers.

jeroenw

Hoe kan iemand spreken van “goede bedoelingen” en “conversiekiller” in een reactie? Ik vind het knap!

Dit is echt gewoon de volgende specht die bezig is een gat te tikken in het enorme bord wat veel marketeers voor hun hoofd hebben geinstalleerd.

Linda

Is dit alleen een leiddraad hoe het moet of echt een “wet” waarop bijv. boetes uitgedeeld kunnen worden?

Ernst Muller - Veritate

De code is een meer dan een leidraad, onstaan door zelfregulering vanuit de branche. Het is echter geen wet. Wel worden de wettelijke regels door middel van de nieue code e-mail verduidelijkt en aangevuld.

De DDMA omschrijft het zelf als volgt: “Omdat deze code onderdeel wordt van de Nederlandse Reclame Code, wordt hij ook gehandhaafd door de Reclame Code Commissie. De code geldt voor het hele Nederlandse bedrijfsleven. Overtreding kan leiden tot een fikse boete.”

De regels overtreden zal zeker gevolgen hebben, zeker als dit structureel en opzettelijk gebeurt.

Michiel van Gaalen

Door de enorme hoeveelheid linkedin updates, viagra en andere e-mail die dagelijks mijn inbox bereikt maak ik me als consument echt niet meer druk om individuele spammers. Ik begrijp dat zelfregulatie regelgeving van de overheid (die dit soort materie helemaal niet begrijpt) voorkomt. De branche moet zich imho zich drukker maken over relevantie voor de ontvanger en hoe je nu opvalt tussen de rest van de spam.
En die maximale grootte van bijlagen… Sinds we hier in Oegstgeest breedband hebben gekregen een jaar of 10 geleden maakt de omvang van de e-mail me helemaal niets meer uit.

Fulco de Lang

Jammer dat de url naar het PDF document niet werkt.

linda

@Fulco de Lang: De link zou moeten werken, hoop dat hij het bij jou inmiddels ook doet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond