-

7 van de 23 persuasion-trends die worden gebruikt door Gucci, Monki en Zalando

Een vijf maanden durende analyse van de websites van 120 Europese online fashion retailers levert een trend report op van 23 trends in persuasive design die op dit moment gebruikt worden door de meest verleidelijke online retailers. In deze zoektocht naar de meest verleidelijke retailer stuitten we op verschillende bijzondere features, trends en persuasieve uitingen.

(Sticky) Product labels

Om keuzestress tegen te gaan gebruiken bedrijven steeds meer product labels om een beetje extra informatie te geven aan de gebruiker. De aandacht gaat dan naar bepaalde producten die iets te bieden hebben of informatie hebben die de consument interesseert. Waar het eerst bleef bij een enkel label met “nieuw” of “sale” wordt er nu een stuk meer getest. Er is meer relevante informatie beschikbaar dan alleen de prijs van een product. Mensen willen weten of iets een goede keus zou zijn, wat vinden andere mensen er van? Wordt het aangeraden? Wordt het veel verkocht? Dit zijn indicatoren die mensen helpen bij kiezen, vooral als ze niet goed weten wat ze moeten doen.

Overtuigende Zoekfunctie

Vrijwel elke webshop heeft een werkende zoekfunctie, die uiteraard essentieel is voor een prettige winkelervaring. De persuasive search bar is hierin de volgende innovatie; hierbij worden door de slimme zoekfunctie ook categorieën zoals populaire producten, cadeau-ideeën en nieuwe collecties getoond, gebaseerd op de door de consument ingevulde zoektermen. De volgende stap is zorgen dat mensen een zin kunnen tikken met “beste schoenen voor lange wandelingen” en vervolgens een relevant zoekresultaat krijgen binnen de website.

Productaanbevelingen

Productaanbevelingen zijn een van oudsher bewezen methode om (nieuwe) producten aan te prijzen, maar zelflerende algoritmes en AI hebben aanbevelingssystemen beter dan ooit gemaakt. Vooral wanneer toegepast op de winkelmandje-pagina blijkt deze personalisatietechniek een grote positieve invloed te hebben op het verhogen van de orderwaarde; de best werkende aanbevelingen blijken producten te zijn die complementair zijn aan die al in het winkelmandje zitten in plaats van overeenkomstige producten. Nog beter werkt dit wanneer de retailer op deze pagina een instant-toevoegen knop heeft.



Overtuigende Productbeschrijvingen

In tegenstelling tot wat veel merken en retailers denken, verkopen veel producten zich niet vanzelf. De helft van het verkopen ligt namelijk in de handen van de consument, die moet een product ook aan zichzelf verkopen. Al lijkt het soms overbodig, maar mensen zijn vaak geïnteresseerd in het verhaal achter een product. Ze willen de voordelen weten van het product maar ze willen ook weten hoe het kan toevoegen aan hun identiteit. De manier waarop een consument kijkt naar jouw producten, kan gestuurd worden door de manier waarop de producten worden beschreven en de hoeveelheid detail dat er in de beschrijving gaat.

Gebruik bijvoorbeeld de autoriteit van je designers en laat hen uitleggen wat er zo goed is aan het product en waarom er voor bepaalde richtingen is gekozen.

Instagram Feed

De groeiende populariteit van Instagram is overal, wereldwijd. De laatste trend in retail-webshops is integratie met een zogeheten live social feed waar fans of influencers die het merk dragen of prijzen de ruimte krijgen. Dergelijke integraties zijn een krachtig middel voor het opbouwen van sociale geloofwaardigheid en brand authority. Omdat je de kleding die je online ziet niet meteen kunt passen, hebben mensen wat meer hulp nodig met bepalen of een outfit iets voor ze is. Leuk dat dat model het perfect staat, maar zijn er mensen dit daadwerkelijk dragen op straat? Zou dat mij staan? Een bevestiging op deze vragen zou fijn zijn en Monki biedt deze aan op de detail pagina’s van hun producten.

Influencer Feed

Eerder bespraken we al wat voor een invloed sociale media kan hebben op de persuasiveness van je producten. Enerzijds kun je gebruikmaken van de sociale bewijskracht van mensen zoals jij en laten zien hoe je kleding bijvoorbeeld wordt gedragen. Daarnaast is het nog interessanter om gebruik te maken van (micro) influencers. Dit is natuurlijk niet nieuw meer als het gaat om de samenwerking tussen influencers en merken, maar gebruik maken van deze influencers en verwijzen naar hun instagram vanuit je webwinkel is wel degelijk een trend die in opkomst is.

Deel dit bericht

1 Reactie

Dick

Ik miste de link naar het rapport – bij dezen
crobox.com/persuasion-index/download/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond