-

Startup NIMBEL: stads, ‘outdoor’ en neon in babydraagzak 2.0

NIMBEL brengt een moderne babydraagzak op de markt die meer comfort een stads ‘outdoor’-gevoel combineert. De startup wil ook gaan verkopen in de DACH-regio en Scandinavië en is op zoek naar grote en kleine investeerders.

FundsUp ging in gesprek met de enthousiaste Stefan van Cleef van NIMBEL, die naast zijn passie voor draagzakken, surfen en het buitenleven, ook onthulde dat het neon geelgroene Exoframe van de draagzak met opzet is gekozen als hun ‘blauwe fietsband’.

Vertel ons om te beginnen eens iets over je achtergrond

“Bovenal ben ik vader van twee kids, buitenmens en surfer. Ik heb heel kort geneeskunde gedaan en heb daarna met veel plezier Industrieel Ontwerpen aan de TUDelft gestudeerd. Dit geeft een beetje mijn interesses weer: techniek, natuur en de mens.”

En wat deed je voordat je NIMBEL oprichtte?

“Hiervoor heb ik een aantal jaar samen met anderen als CEO een bedrijf met infotainmenttechnologie gehad voor gachten en cruiseliners. Daarnaast heb ik een aantal high-end producten ontwikkeld in opdracht.”

Maar in opdracht werken was het toch niet helemaal?

“Heel graag wilde ik weer een eigen product ontwikkelen en ook betrokken zijn bij het bouwen van het bedrijf. Toen werd ik benaderd door mijn medeoprichters in dit NIMBEL-avontuur en ben ik hierin gestapt om het product te ontwikkelen en het bedrijf te bouwen. Juist de combinatie van techniek, commercie en een werkelijk fysiek probleem voor gebruikers oplossen spreekt mij aan.”

Hoe ben je erbij gekomen om met NIMBEL te beginnen?

“Het idee voor een draagzak 2.0 kwam tot mij via een bekende startupondernemer, Eline van Beest, die zelf furore maakte met haar medtech-startup Nightbalance en die samen met investeerder Anouar Noudari mij benaderde. Volgens hen konden de draagzakken van nu verbeterd worden, zodat alle ouders hun kindje lichter zouden kunnen dragen zonder pijn aan de rug of schouders. Eline en ik kennen elkaar van onze studie in Delft. Ik had mijn bedrijf verkocht en was aan het freelancen, en dit was een idee waar ik mijn tanden wel in wilde zetten.”

Wat onderscheidt jullie aanpak van die van anderen?

“We zijn echt begonnen bij het probleem: langer kunnen dragen zonder pijn. En we hebben hier heel veel onderzoek naar gedaan. Dat er nu een bedrijf in draagzakken is, vloeit daaruit voort, maar wel in die volgorde en hierdoor was er ook de ruimte om een uniek en iconisch product te laten ontstaan: de enige draagzak ter wereld met een Exoframe. Door de gepatenteerde exoframetechnologie is de uitstraling en de functionaliteit van het product heel onderscheidend. Dit DNA zie je ook weer terug in het merk, zoals de stijl van de website, de fotografie en de samenwerkingen die we doen. Bij NIMBEL komen eigenlijk twee stromingen samen, de stadse levensstijl en het outdoor-gevoel. NIMBEL is de enige waar deze twee levensstijlen zo mooi samenkomen: een natuurlijk gevolg van de outdoor puffer jackets en Salomonschoenen die in het straatbeeld zijn verschenen.”

En dat neon frame?

“Het frame hebben we met reden neon geelgroen gemaakt. Het toont het exoframe en geeft dat technische outdoor-gevoel. Het valt niet in de smaak bij iedereen, maar dat is ook de kracht. Wie weet dat we in de toekomst voor iets neutralers gaan, maar voor nu is dit onze ‘blauwe fietsband’.”

Hoe gaat het met de business?

“We zien dat het merk en het product steeds meer bekendheid krijgt. Dit zien we aan de engagement op sociale media, influencers die het product omarmen, de media die over ons schrijven en we krijgen steeds meer telefoontjes vanuit het buitenland. In september 2023 zijn we gelanceerd en vanaf oktober gestart met marketing en PR. Sindsdien zien we de verkoop gestaag groeien. Eind november hebben we de marketing een tikje teruggeschroefd om budget vrij te maken voor de crowdfundcampagne. En na een kleine dip zien we, nu de crowdfund live staat, de verkopen weer sterk stijgen. De verkoop naar retail moet nog een boost krijgen en daar gaan we salescapaciteit voor aannemen. Het geld uit de crowdfundcampagne is daar onder andere voor bestemd.”

Hoe benaderen jullie de markt?

“Er ligt veel focus op het uitleggen van ons product en het bouwen van het merk. We hebben veel aandacht aan het product besteedt: het is een premium product met een onderscheidende technologie. Dat moet men voelen in de communicatie. Want die geloofwaardigheid is belangrijk. Dit betekent dat je op verschillende blogs een vermelding wilt hebben en dat we veel aandacht besteden aan service en klanttevredenheid. We hebben een zeer klantvriendelijke retourbeleid en gebruikers kunnen het product echt testen.”

Over die distributie: hoe ziet dat eruit?

“We hebben een eigen webshop en we verkopen direct aan winkels. Ondertussen zijn we in gesprek met distributeurs in Duitsland en Scandinavië om de kanalen in die regio’s op te zetten. Voor de DACH-regio ziet het er goed uit.”

Wat voor investeringsronde doen jullie en wat voor investeerders zoeken je?

“Via onze sharefund-campagne kun je certificaten kopen en mede-eigenaar van NIMBEL worden. We streven er naar om nu 900.000 euro in deze ronde op te halen. Op dit moment zitten we al op bijna 70 procent daarvan, dus het gaat de goede kant op. We verwelkomen kleine en grote investeerders en als mensen strategische kennis meebrengen is dat natuurlijk heel erg waardevol. Mensen die grotere bedragen meebrengen krijgen iets korting en met hen gaan we ook altijd persoonlijk het gesprek aan om te kijken hoe we samen de meeste waarde kunnen creëren. “

Over de auteur: Pieter Bas is Startup Relations Associate bij Fundsup.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond