-

‘Airlines promoten hun apps onvoldoende’

Luchtvaartmaatschappijen zijn onvoldoende bezig met het promoten van hun mobiele apps. De functionaliteiten die worden geboden kunnen ook beter. Dit zegt IdeaWorksCompany die de apps van vijftien low-cost carriers heeft vergeleken.

IdeaWorksCompany onderzocht in hoeverre de vijftien airlines (AirAsia, Azul, easyJet, GOL, IndiGo, JetBlue, Jetstar, Lion Air, Norwegian, Pegasus, Ryanair, Spirit, Vueling, Westjet en Wizz Air) op hun website bezoekers aanmoedigen om de app te downloaden. Hieruit blijkt dat:

  • Drie airlines de app niet noemen op hun homepage;
  • Vier airlines geven een simpele tekst-link onderaan de pagina;
  • Zes airlines laten het App Store- en Google Play-logo zien (met link);
  • Twee airlines gebruiken een banneradvertentie om hun app te promoten.
Mijlen in ruil voor downloads

Het ligt voor de hand om gebruik te maken van het frequent flyer programma om klanten te bewegen een app te downloaden door in ruil daarvoor mijlen te geven. Toch doet geen van de vijftien onderzochte luchtvaartmaatschappijen dit. Bestaande app-gebruikers krijgen wel aanbiedingen zoals extra mijlen, korting op de tarieven of gratis extra’s (zoals stoelreserveringen) maar die instrumenten worden niet gebruikt om nieuwe app-downloads te stimuleren. De smartphone is immers bij uitstek een geschikt kanaal om à la carte services te verkopen, stelt IdeaWorks, maar dan moeten klanten het wel gaan gebruiken.

Als positief voorbeeld wordt Pegasus genoemd. De Turkse low-cost airline promoot de app actief, wat heeft geleid tot een jaarlijkse groei van meer dan 90 procent. Mobiel is goed voor 20 procent van de totale verkopen en daarvan is 65 procent afkomstig van de app.

Zeventien verschillende extra’s

Als je kijkt naar welke betaalde extra’s worden aangeboden in de vijftien onderzochte mobiele apps, dan staan stoelreserveringen bovenaan (bij dertien maatschappijen). Het inboeken van ruimbagage is de tweede meest aangeboden feature, maar de uitvoering laat vaak te wensen over. Er wordt geen extra informatie geboden, de gebruikte buttons zijn niet intuïtief en het is onduidelijk wat de toeslag precies inhoudt.

Vier luchtvaartmaatschappijen bieden de mogelijkheid om van tevoren maaltijden te bestemmen in de app. Pegasus doet dit op een gebruiksvriendelijke manier, de andere airlines niet zozeer. Wat ontbreekt is een duidelijk menu met grote foto’s en goed beschrijvingen van de maaltijden. Ook worden vaak dezelfde prijzen als aan boord gehanteerd, wat de klant niet verleidt om voor vertrek alvast te bestellen.

In totaal worden zeventien verschillende extra’s aangeboden in de apps, wat volgens IdeaWorks eerder duidt op gebrek aan standaardisatie dan op een breed aanbod.

Vier tips

Samenvattend heeft IdeaWorks vier tips voor het goed verkopen van à la carte opties in apps:

  1. Maak een plattegrond waarop je makkelijk kunt zien welke stoel bij welke toeslag hoort en wat de voordelen zijn.
  2. Gebruik een drielagenaanpak om producten te beschrijven. Gebruik steekwoorden tijdens het boekingsproces, verstrek meer informatie op de bevestigingspagina en geef de optie om door te klikken naar een gedetailleerde beschrijving.
  3. Maak het zo gemakkelijk mogelijk om terug te keren naar de boeking zodat consumenten niet opnieuw hoeven te beginnen als ze door hebben geklikt naar meer informatie.
  4. Promoot de app actief met aantrekkelijke aanbiedingen, zoals mijlen in ruil voor een download, korting op tarieven of à la carte opties waar niet voor hoeft te worden betaald.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond