-

Alibaba denkt oplossing te hebben voor betalen in Virtual Reality

Nu bedrijven Virtual Reality ontdekken voor de verkoop van producten dient zich de volgende uitdaging aan. Hoe betalen consumenten straks in VR? Alibaba denkt het antwoord te hebben gevonden.

De bril afdoen om vervolgens de koop op een desktop af te ronden, is uiteraard geen optie. VR verdient een betere betaalervaring dan dat. Enkele maanden nadat het Chinese e-commercebedrijf een eerste webwinkel in VR opende, maakt Alibaba duidelijk zich ook druk bezig te houden met een alternatief voor het betalen. Klanten kunnen met een VR-bril op door een driedimensionale winkel wandelen en allerlei producten oppakken. Een nieuw betaalplatform zorgt ervoor dat ze met een knikbeweging producten afrekenen.

Van speelgoed tot serieuze omgeving

De als VR Pay gedoopte dienst gaat daarvoor zorgen. F Lab, de kraamkamer van Ant Financial, heeft de afgelopen maanden aan de oplossing gewerkt. ‘Zo hoeft de klant nooit meer zijn telefoon af te doen’, zei Lin Feng die leiding geeft aan het lab. De gebruiker wordt namelijk herkend aan de hand van zijn stem. Zoals Alipay (eveneens onderdeel van Ant Financial) eerder al betalen met biometrie introduceerde, zo kiest F Lab nu voor stemherkenning. Fen zelf ziet dat als de meest gemakkelijke variant van identificatie.

Opvallend is wel dat er voor het afronden van de betaling nog wel een wachtwoord nodig is. Ook dat is met knikken in te vullen. Een andere optie is door meer dan anderhalve seconde naar een virtuele letter te kijken. Volgens Ant Financial is de komst van een betaalsysteem nodig om VR te laten groeien van speelgoed tot serieuze omgeving. De technologie kan door diverse VR-brillenmakers worden geïmplementeerd. 

“Betalen in VR inderdaad een probleem”

Niet alleen in China ziet men dat de afwezigheid van een goede betaaloplossing een gebrek is. “Betalen in VR is inderdaad een probleem”, zegt Nathan Coppens van DigitasLBi. Coppens was afgelopen jaar betrokken bij de ontwikkeling van een VR-commerce applicatie voor de lancering van de smartphone OnePlus 3. Met de VR-bril op kreeg de consument een rondleiding door een ruimtestation en konden de telefooneigenschappen worden beleefd. Na het bezoeken van alle kamers en verzamelen van badges werd een commerce-mogelijkheid actief.

In de meeste applicaties is het nodig om de bestelling en betaling buiten de virtuele wereld af te ronden, vertelt Coppens. “Dat breekt uiteraard wel de ervaring.” Voor de applicatie van OnePlus is bijvoorbeeld gewerkt met een ‘gaze and order’-techniek. Door iets langer te kijken naar een product wordt deze aan de winkelwagen toegevoegd. “In de basis geef je als gebruiker aan de OnePlus3 te willen bestellen, waarna de server een e-mail met verdere instructies stuurt.” De betaling verloopt dan via de webwinkel.

“Wachten is op Apple en Android Pay”

Het systeem van Alibaba biedt naar Coppens inschatting geen beter alternatief. “Wat interactie en het invoeren van betaalinformatie betreft is een oplossing nabij met de naderende high-end platformen als Oculus, HTC Vive en Daydream. Met een extern apparaat, zoals een controller, zijn meer en uitgebreidere interatiemogelijkheden. Zo wordt een bestel- en betaalproces intuïtiever. Een oplossing voor betaaldiensten als iDeal en PayPal is er echter nog niet. Die accepteren slechts betalingen over hun eigen platform: betalen binnen VR is dus niet mogelijk.”

Het wachten is op diensten als Apple Pay en Android Pay die er echt zijn om mobiele betalingen te vergemakkelijken. “Mijn verwachting is dat bij een wereldwijde uitrol van dit soort services ook VR payment in een stroomversnelling komt.” Dat VR-commerce toekomst heeft is wat Coppens betreft zeker. “Doordat we voor OnePlus de VR-ervaring hebben geïntegreerd met de webshop hebben we twee vliegen in één klap geslagen. Met vierduizend verkopen en een conversiepercentage van 30 procent hebben we aangetoond dat de combinatie van VR en commercie heel succesvol kan zijn.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond