-

Virtual Reality: hype of dé toekomst in reisbeleving?

Je kunt geen (digitaal) blad openslaan of je er staat vandaag de dag wel iets in over Virtual Reality(VR). En ook op Emerce E-Travel 2016 werd hier op 21 juni de nodige aandacht aan besteed.  VR wordt door menigeen gezien als dé toekomst in reisbeleving.  Maar wordt het echt de toekomst om met een grote bril op VR reisbestemmingen te bekijken? Of is het een hype dat toch een schone dood sterft ?  

Volgens Google en WeMakeVR is het zeker geen hype. Beide bedrijven gaven op E-travel acte de présence  en onderstreepten heilig in de toekomst van VR te geloven, niet alleen voor de gaming industrie,  maar zeker ook voor de reisbranche en educatieve toepassingen. Dat hebben we alleen ook over de veel belovende Google Glass gehoord, waarvoor vele nuttige toepassingen voor de reiziger zijn ontwikkeld, maar dat het desondanks helaas niet heeft gered. Althans niet voor de consument. Dus wie zegt dat het bekijken van VR filmpjes met zo’n rare grote bril op je neus waarmee je er toch – op zijn zachtst gezegd- wel een beetje vreemd uitziet, niet ook die kant op gaat? Er wordt zelfs al her en der gesteld dat Augmented Reality  (AR)  de opvolger is van Virtual Reality. Dus misschien heeft AR juist de toekomst?  Of misschien een combinatie?

Virtual versus Augmented Reality

Laten we eerst eens beide definities helder krijgen. Er zijn er velen op internet te vinden. In grote lijnen komen ze neer op de onderstaande omschrijvingen:

‘Virtual Reality (VR) is een op computer gesimuleerde werkelijkheid waarin je je lijkt te bevinden. Een schijnbare werkelijkheid. De computer prikkelt zoveel mogelijk zintuigen (geluid, beeld en tast) zodat het lijkt alsof je deelneemt aan de door de computer gecreëerde wereld’. (bron computerwoorden.nl)

‘Augmented Reality (AR) is een verzamelnaam voor alle technologieën waarbij de realiteit en de virtuele wereld met elkaar worden verbonden. Letterlijk betekent ‘augmented reality’ in het Nederlands: verrijkte werkelijkheid. Het is dus een combinatie van de werkelijke wereld met een virtuele toevoeging.  (bron Mansveldexpotech)

Nieuwe realiteit of een virtueel laagje?

Het grote verschil tussen AR en VR is de manier waarop de informatie wordt getoond en beleefd. Bij Virtual Reality stap je vanuit de echte wereld in een afgesloten virtuele wereld als de nieuwe realiteit waarin je je voortbeweegt. Je ziet, hoort, voelt en beleeft deze nieuwe wereld om je heen. En je bent in staat om interactief veranderingen aan te brengen. Daarvoor heb je speciale VR apparatuur en bril nodig. (Hoewel dit vandaag de dag ook al werkt met een smartphone en een kartonnen bril, al is er een duidelijk kwaliteitsverschil).

Bij Augmented Reality wordt een virtuele laag juist geprojecteerd op de echte wereld, waardoor de beide werelden naadloos in elkaar overlopen. In de praktijk komt het er op neer dat er extra digitale content wordt toegevoegd aan je gezichtsveld. Een goed voorbeeld hiervan is de Augmented Reality laag van Google Glass, die – gekoppeld aan een smartphone- op de bril wordt geprojecteerd en zichtbaar is, maar waarbij je met beide benen in de werkelijke wereld blijft staan en die ook ziet. En in aanvulling daarop stelt Microsoft dat hologrammen de manier hoe wij leven en wonen drastisch zullen veranderen.

De technieken kunnen en zullen wel door elkaar gaan lopen, zeker in de toekomst .  Denk aan belevingen in een VR omgeving, die je meenemen naar  gefilmde weergaven van echte werelden, waarbij via Augmented Reality toepassingen  additionele informatie kan worden opgeroepen of andersom.

Perfect voor storytelling

Een ding is zeker, zowel VR als AR  zijn beiden krachtige storytelling tools. Je wilt als reisindustrie de (potentiële) klant in de inspiratie- en oriëntatie fase van de Customer Journey meenemen in je bestemmingsverhaal en beleving bieden. Dat kan met deze technieken als geen ander. Hersens onthouden beeld immers veel beter dan het gesproken of gedrukte woord, zeker als je jouw publiek een wereld kunt laten ervaren alsof ze er zelf middenin staan en hier ook nog op interactieve wijze extra informatie aan kunt toevoegen. Het gaat zelfs zover dat je wind en warmte voelt, zonder dat dit er daadwerkelijk is, doordat je eigen hersens je voor de gek houden!

“Tell me and I forget, teach me and I may remember, involve me and I learn.”

― Benjamin Franklin

Wachten op betaalbare brillen

Tijdens E-Travel  presenteerde Avenash Changa van WeMakeVR zijn visie op VR en de randvoorwaarden die nodig zijn voor het op grote schaal toepassen van VR. Betaalbare high- quality VR brillen en goede motion tracking techniek zijn hierbij essentieel. En niet te vergeten de opnames zelf die niet alleen 360 graden horizontaal, maar ook 360 graden verticaal en in 3D opgenomen moeten worden. De Oculus Rift, Samsung Gear en andere vergelijkbare VR brillen zijn alleen nu nog redelijk groot en te prijzig voor ‘huishoudelijk gebruik’ op grote schaal.

De huidige techniek maakt dat de beleving al vele malen beter is dan een paar jaar geleden, waar je snel misselijk werd doordat de motiontracking niet snel genoeg was. En dit wordt verder verbeterd door de snelle ontwikkelingen op dit gebied.

Voor de reisbranche biedt het kansen om mensen te trekken door VR reisbeleving te bieden in de fysieke vestigingen, op informatie bijeenkomsten of op beurzen. En dan niet met kartonnen VR brillen en smartphone, maar met goede VR brillen voor een optimale kwaliteit. Dat heeft toegevoegde waarde,  helemaal als je dat op een manier doet zoals de Marriott’s Teleporter. 

De verwachting is overigens wel dat er binnen een tot twee jaar een VR bril op de markt komt ter grootte van een zonnebril en ook de betaalbaarheid zal fors beter worden is de inschatting van Changa. Er wordt zelfs geëxperimenteerd met contactlenzen.

Het begint bij inspirerende content

Goede VR gaat niet meer over techniek, maar om de juiste ‘story’. Vooraf goed bedenken wat je over een reis of bestemming over de bühne wilt brengen met een goede verhaallijn is belangrijk voor het succes, geeft Canga aan. Die VR 360 graden kamer is leuk maar allang niet echt  spannend meer en zal de verkopen niet enorm stimuleren. Inspiratie bieden door virtueel te duiken naar het prachtige koraalrif van Hamilton Island en dit te beleven alsof je er zelf zwemt is een ander verhaal. Wie wil er niet gelijk in het vliegtuig van Qantas stappen om naar Hamilton Island te vliegen?

Een mooie rol voor onder meer Destination Marketing Organizations om de reisbranche van dergelijke inspirerende VR opnames te voorzien.

VR script vergt anders denken

Volgens Canga zit er nog wel een addertje onder het gras bij het  schrijven van een  goed VR script. Dit vergt heel anders denken dan bij reguliere opnames omdat er rekening moet worden gehouden met 360 graden horizontale en verticale invalshoeken van het verhaal. Je weet immers vooraf niet waar de kijker zijn blik op richt en wanneer interactie plaatsvindt. Bij het schrijven, het regisseren en bij de productie moet hierop worden geanticipeerd waarvoor speciale vakkennis en apparatuur nodig is.

Berggorilla’s gefilmd in 360 graden

VR2

Oegandaspecialist Matoke Tours heeft de mogelijkheden voor zijn niche markt heel goed begrepen en biedt een virtuele reisbrochure met prachtige belevingsvideos, waaronder de Virtual Gorilla. Het idee voor de virtuele reisbrochure ontstond in mei 2015 toen twee VR filmmakers samen met Matoke Tours de regenwouden Oeganda introkken om er te filmen met speciale 360-graden camera’s. Paul Gevers, oprichter van Matoke Tours vertelt op E-Travel. “Het leek ons een te gek idee dat consumenten vanaf de bank al op gorilla tracking kunnen gaan middels met een virtual reality bril. Het is niet uit te leggen hoe het voelt om tussen een groep wilde berggorilla’s te staan, dat is een once-in-a-lifetime experience”.

Naast de gorilla tracking, wordt de gebruiker in de virtuele reisbrochure meegenomen naar verschillende reisbelevingen. Zo ontmoet je de gids die je safari begeleid (Big Sam), ga je op safari over land en over water, verken je alvast de lodges waar je overnacht, beleef je Oeganda vanuit de lucht (in een luchtballon) en ontmoet je de inheemse bevolking van Oeganda. In totaal zijn er zes virtuele hoofdstukken die zo een uitgebreid beeld geven van de (reis)mogelijkheden in Oeganda, geeft Matoke aan.

De reisaanbieder kan met behulp van deze virtual reality wereld specifieke unique selling points tonen, wat de verkoop van reizen positief bevordert. De investering in VR beleving heeft Matoke ook veel positieve publiciteit opgeleverd, onder meer op de Vakantiebeurs .

Travel en educatie

Hoe leuk is het om kinderen op school virtueel met andere culturen te laten kennismaken of onbereikbare werelden zoals Mars of de Maan te laten beleven. Of uitgestorven dinosaurussen in de préhistorie met VR en AR laten herleven, zoals met de Dino Actie van Albert Heijn mogelijk wordt maakt. Zo wordt leren toch een stuk leuker en de informatie blijft veel beter hangen!

De virtuele toekomst is begonnen

Augmented én Virtual Reality hebben hopelijk echt de toekomst. En die is hoe dan ook vandaag al begonnen, wat die toekomst ons voor nieuwe (door)ontwikkelingen nog zal brengen. Deze (potentiele) klanten van D-Reizen en VakantieXperts zien het in ieder geval helemaal zitten!

Deel dit bericht

1 Reactie

Peter pancake

We zijn nu 3 jaar (bijna 4) verder en het is nog steeds niet echt de toekomst geworden, ja het is er, maar het is toch niet zo baanbrekend als dit artikel schetst. Netzoiets als met 3d movies zo gehyped werden in de bioscopen; dit is exact hetzelfde.

Ik zeg hype!!!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond