-

Als er een klik is, kun je elkaar als ondernemers versterken

LEF Media, een zakelijk vlogbureau met roots in Rotterdam, heeft zich deze week aangesloten bij the HERD. Deze groep bundelt sinds 2021 de krachten van elkaar aanvullende digital & creative agencies. Fabian de Jong (the HERD) en Lieke van der Plas (LEF) vertellen waarom werken als collectief beter bevalt.

Om opdrachtgevers van dienst te zijn die uiteenlopende dimensies van digital marketing beter willen benutten, worden nu grote online agency groepen gevormd in de Benelux. Fabian de Jong en Alen Sirovica van the HERD hebben een alternatief voor de buy & build strategie van deze nieuwe clusters. Zij fuseren niet en doen niet aan overnames, maar brengen gespecialiseerde ondernemingen bijeen in een digital & creative agency collective. 

De Jong maakt zelf de vergelijking met andere clusters niet. “Ieder heeft z’n eigen ding; het is geen wedstrijd. Wij doen het gewoon net even anders.” Groepsvorming ziet hij meer als een logisch gevolg van een ontwikkeling waarin klanten steeds vaker vragen: kunnen jullie niet ook… 

Hij begon samen met Alen in 2009 de onderneming Elephant, inmiddels een compleet team UX-designers en developers van sites, platforms en e-commerce oplossingen. Aan de basis van de klantenlijst bij Elephant stonden enkele regionale opdrachtgevers, en daar zijn geleidelijk steeds meer landelijke klanten bij gekomen. 

Niche-specialismen

Die opdrachtgevers hebben ook behoefte aan online marketing, aan design en branding, aan social media expertise, aan content in diverse vormen. “Er zijn in de loop van de tijd steeds meer niche-specialismen bijgekomen,” vertelt De Jong. “Maar we wilden als team onze focus op design en development houden. Daarom zijn we rond 2019 gaan nadenken over een andere opzet. Dat resulteerde in samenwerking met Roy de Kok, die ervaring als commercieel manager en online marketeer inbracht. Samen hebben we begin 2021 het online marketingbureau RAFT opgezet en alles onder de collectieve paraplu van the HERD gebracht.” 

Het idee van zo’n collectief is dat zelfstandige eenheden onderlinge kruisbestuiving bevorderen. De deelnemende ondernemers brengen hun expertise en contacten in, maar blijven zelf aan het roer staan bij hun eigen bedrijf. Elk heeft aandelen in de groep, en het collectief heeft op zijn beurt een belang in de individuele bedrijven. Bedoeling is dat deelnemende bedrijven zich autonoom blijven ontwikkelen en hun kennis verder uitdiepen. Gevolg is dat de groep een grote diversiteit van digitale diensten kan aanbieden, zonder uit te groeien tot een kolossaal bedrijf. Het geheel blijft flexibel als een zwerm vogels, fluïde als een school vissen, gespitst als een roedel, wendbaar als een kudde. Daar kwam de naam vandaan.

Geen radertje in een groter geheel

“Het samen ondernemen sprak me aan in deze opzet,” bevestigt Lieke van der Plas van LEF Media. “We maken samen keuzes, maar ik bepaal nog steeds zelf de koers van mijn bedrijf.” Van der Plas is oprichter van het eerste zakelijk vlogbureau in Nederland. Ze geeft ook workshops. Met haar vlog-ervaring versterkt ze het creatief collectief, maar ze ziet ook ontwikkelpotentieel in andere vormen van storytelling. Podcasts en short-form video’s bijvoorbeeld.

Er is bij de groep nog ruimte voor meer ondernemers aan tafel. De Jong noemt branding & design als aandachtspunt. De stoel voor een volgende ondernemer staat al klaar. Hij omschrijft de markt waarop the HERD zich richt als het grotere MKB dat primair in Nederland actief is. Er wordt wel gewerkt aan projecten van multinationals, maar dat zijn overwegend opdrachten in het nationaal domein. Zo doen de huidige bureaus van the HERD veel aan recruitment marketing, met gespecialiseerde job-sites, employer branding trajecten en vacature-vlogs.

Van der Plas noemt als voorbeeld Lamb Weston / Meijer, een grote aardappelverwerker met fabrieken in heel Nederland. LEF Media werd benaderd om job-vlogs te maken. Maar toen Van der Plas ontdekte dat het bedrijf de komende maanden minimaal zestig vacatures moest invullen, heeft ze de collega’s van RAFT benaderd om een hele wervingscampagne op te zetten. Zo levert het collectief meer creativiteit dan de som der delen.

Maatwerk

Op de client-list van Elephant zijn enkele typische commerce-klanten te zien. Die doen uiteraard aan branding en online marketing, maar de basis is een website die kopers en kijkers een soepele shop-ervaring biedt. We vinden er brand-shops voor het schoenenmerk HUB en Bambook, het uitwisbare notitieblok. “Elephant is goed in e-commerce trajecten met bijzondere producten,” legt De Jong uit. “Bambook is een mooi voorbeeld want daar gaat het om een compleet nieuw product. Dat project is zelfs genomineerd voor een Dutch Interactive Award. Maar we hebben ook shops gemaakt voor gebruikte pallets en de verhuur van garageboxen. Dat zijn geen standaardoplossingen, maar shops en platforms die veel maatwerk vergen.”

Bij the HERD worden dat soort niches als uitdaging gezien. Zo heeft Elephant een eigen framework voor vacaturesites ontwikkeld. “De beloning is dat je als bureau en groep zichtbaar wordt met slimme oplossingen of snel resultaat,” merkt De Jong op. “Daar zie je de bouwstenen bij elkaar komen. We zijn nu al aan het kijken hoe we als collectief een gezamenlijke propositie in het domein van recruitment marketing kunnen aanbieden. Dat klanten gewoon de kracht van alle bureaus kunnen inzetten.”

Van der Plas voegt toe dat dit soort synergie ook een kwestie van cultuur is. “We delen een kijk op de manier van werken. We willen geen reuzegroep worden, maar op overzichtelijke schaal actief zijn. The HERD wordt als collectief niet opgejaagd door investeerders die op snelle winst uit zijn. De cultuur van onze teams sluit goed aan. Ik denk dat onze klanten dat ook merken. Als er een klik is, kun je elkaar als ondernemers versterken.”

Wil je meer weten? Bezoek de website van The HERD voor meer informatie.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond