-

Het financiële plaatje van verduurzaming én bedrijfsgroei in e-commerce

De impact van online aankopen op het milieu wordt steeds groter. Ondernemers kunnen verschillende dingen doen om producten en bedrijfsprocessen te verduurzamen. Hoe doe je dit als e-commerceondernemer en welke rol speelt het krijgen van financiering hierin?

Om succesvol tegemoet te komen aan de toenemende vraag naar duurzaamheid, denken e-commerceondernemers al langere tijd na over onderwerpen zoals maatschappelijk verantwoord ondernemen en milieuvriendelijke benaderingen voor onder andere pakketleveringen.

Het krijgen van financiering speelt daarbij een belangrijke rol. Goede financiering is nodig om de duurzaamheidsvraagstukken van 2022 (en daarna) het hoofd te bieden. Van onderzoek naar en de ontwikkeling van alternatieve energiebronnen tot het ondersteunen van ondernemers die duurzame(re) producten willen ontwikkelen. Financiering is wellicht de meest cruciale factor om de transformatie naar een duurzame economie daadwerkelijk te realiseren.

Verpakking en financiering

Wereldwijd zijn consumenten meer dan ooit gewend om producten online te bestellen én deze in sneltreinvaart geleverd te krijgen. Dit geldt niet alleen binnen de B2C-markt; ook in de B2B-markt nemen de online aankopen alsmaar toe. De omzet in de e-commercesector zal in 2022 naar verwachting $5,4 miljard bereiken, wat betekent dat de cijfers omtrent verzendmaterialen ook zullen toenemen. Om dit laatste in perspectief te plaatsen: jaarlijks wordt er zo’n 87 miljoen kilo aan verzendmateriaal van online bestellingen thuisbezorgd bij consumenten. Het afval dat terechtkomt op stortplaatsen zal naar alle waarschijnlijkheid dus ook verder toenemen. Niet alles wordt immers overal ter wereld even goed gerecycled: kartonnen dozen en plastic verpakkingen worden vaak ergens weggegooid.

Ondernemers kunnen verschillende dingen doen om producten en bedrijfsprocessen te verduurzamen, zodat bezorging en productie zo min mogelijk schade toebrengen aan het milieu. Hoe doe je dit als e-commerceondernemer en welke rol speelt het krijgen van financiering hierin?

Kansen voor verduurzaming

De e-commercesector zorgt voor een enorme hoeveelheid afval: consumenten kopen online producten en gooien de verpakking vaak meteen weg. De impact daarvan op het milieu heeft ondernemers ertoe gedwongen hun praktijken te herzien en na te denken over duurzamere oplossingen. De afgelopen jaren hebben veel ondernemers hun producten en bedrijfsprocessen dan ook een ecologische make-over gegeven en zich met een duurzaam bedrijfsconcept gevestigd binnen de e-commercesector. Ook consumenten zijn zich bewuster van de impact van hun bestellingen op het milieu en kiezen bijvoorbeeld voor milieuvriendelijke verzending of herbruikbare verzendmaterialen.

Recent onderzoek hierover heeft aangetoond dat er onder consumenten veel ontevredenheid is over de verpakkingen van aankopen en dat ze graag de mogelijkheid hebben om te kunnen kiezen voor een herbruikbare verzendverpakking. Opvallend hierbij is echter wel dat (slechts) 49 procent van de ondervraagden dat ook daadwerkelijk zou doen indien ze hier meer voor moeten betalen. De extra kosten blijken dus een belangrijke factor en consumenten die op hun uitgaven letten zien dat aspect mogelijk als ongunstig.

Klant bereid te betalen

Daarnaast moet er volgens consumenten ook aan aan bepaalde voorwaarden worden voldaan willen zij hier extra voor betalen, namelijk zaken als:

  • Stevigheid
  • Goede bescherming
  • Makkelijk te retourneren
  • Eenvoudig te gebruiken
  • Duurzaam en milieuvriendelijk
  • Schoon
  • Plooibaar en compact

Wanneer gevraagd wordt hoeveel extra geld de respondenten hiervoor over zouden hebben, gaf 47 procent van de respondenten aan hier één tot twee euro extra voor te willen betalen.

Er ligt dus een kans voor verduurzaming in herbruikbare verpakkingen, wat veel van de ondervraagde bedrijven in het onderzoek ook hebben opgemerkt. Zo’n 82 procent ziet herbruikbare verpakkingen als een kansrijke innovatie voor de e-commercesector.

Er valt dus veel winst te halen op het gebied van een duurzamere verpakking en er zijn verschillende milieuvriendelijke verpakkingen waar zowel klanten als ondernemers de meerwaarde van inzien. Maar hoe zet je de juiste stappen richting het verduurzamen hiervan? Het implementeren van duurzamere verpakkingen vereist namelijk enig onderzoek, onder andere over welk verpakkingsontwerp jouw e-commercemerk het beste vertegenwoordigt.

Het financiële plaatje

Het financieren en uiteindelijk winstgevend maken van het verduurzamen van je bedrijf kan een hele uitdaging zijn, iets dat met veel tijd, moeite en geld gepaard gaat. Het is dan ook extreem nuttig om niet alleen te kijken naar het vinden van financiering hiervoor, maar ook naar het aantrekken van de juiste vorm van financiering. Bij traditionele financiering heb je namelijk vaak te maken met een vaste betaaltermijn, waardoor de druk ligt op het behalen van bepaalde cijfers om het geld te kunnen terugbetalen. Dit kan leiden tot het moeten maken van een lastige afweging tussen winstgevendheid en ethische/duurzame praktijken, waarbij het één mogelijk ten koste gaat van het ander.

Door te kiezen voor op inkomsten gebaseerde financiering, geef je je bedrijf de ruimte om niet alleen je verduurzamingsstrategie goed te onderzoeken en te kunnen implementeren, maar ook om het beste eruit te kunnen halen zonder toe te moeten geven aan de druk van verkoopcijfers.

Duurzaamheid als stap voorwaarts

Om echt duurzaam te ondernemen heb je veel doorzettingsvermogen nodig. Niet alleen om je bedrijfsfinanciën heel goed te doorgronden en te begrijpen, maar ook om te weten of elk product dat je verkoopt volledig overeenstemt met je waarden en doelstellingen omtrent duurzaamheid. Het is belangrijk om hieraan vast te houden, om besluitvorming te sturen en klanten te laten zien dat je als bedrijf het onderwerp duurzaamheid écht serieus neemt.

Duurzaamheid en e-commerce zijn namelijk verenigbaar en het invoeren van duurzame maatregelen staat niet haaks op bedrijfsgroei. De wereld verandert continu en iedereen moet hier in meegaan. Door als ondernemer nu je verantwoordelijkheid te nemen en op jouw manier bij te dragen zul je op de lange termijn profiteren. Je e-commercebedrijf verduurzamen betekent niet noodzakelijk een grote financiële last. Met het krijgen van op maat gemaakte financiering kun je dit proces het hoofd bieden en tegelijkerijd de juiste marketingactiviteiten in gang zetten om een positief merkimago op te bouwen als verantwoordelijke ondernemer.

Over de auteur: Matthijs Onland is Country manager bij Wayflyer.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond