-

Behaal een hogere conversie en klanttevredenheid in je webshop

In de customer journey van je klanten zitten vele touchpoints. Ieder touchpoint kan net dat verschil maken. Maar hoe maak je het verschil in de fase waar de consument zijn uiteindelijke beslissing maakt, de check-out van je webshop?

Natuurlijk, alle fasen binnen de customer journey zijn belangrijk. Maar daar waar de consument de uiteindelijke beslissing maakt — in de check-out — is het vaak moeilijker om echt het verschil te maken. Consumenten haken af, omdat de verzendkosten te hoog zijn, of niet evenredig met dat wat in hun winkelmandje zit. Of de levertijd is langer dan verwacht of  onduidelijk. Elementen die ervoor zorgen dat consumenten niet overgaan tot een aankoop. Onze oplossing? De Dynamische Check-out en Wuunder City Fulfilment.

Statische tarieven versus dynamische tarieven

Voor je webshop maak je wellicht gebruik van een standaard verzendmodule. Met deze standaard verzendmodules is het enkel mogelijk om statische transportkosten te laten zien aan je klant. Je kunt hier enkel shipping rules, oftewel verzendregels, instellen zoals “iedere zending binnen Nederland kost €4,95”. Maar een zending naar bijvoorbeeld een van de Waddeneiland kost meer.

Statische tarieven zijn niet optimaal, aangezien je in deze situatie eigenlijk te weinig rekent voor het transport. Met de Dynamische Check-out is het mogelijk om dynamische tarieven aan je klanten te laten zien. De Dynamische Check-out is gebaseerd op het adres van de verzender en de ontvanger, het volume en het gewicht van de zending. De feature maakt contact met een achterliggende database die tienduizenden services bevat. Je rekent zo nooit meer te weinig (of te veel) voor het transport.

Waar consumenten ook veel waarde aan hechten, is de verwachte aflevertijd. Het tonen van het aantal dagen dat een zending onderweg is, blijft met simpele verzendregels ook algemeen. Dit is omdat het per land ingesteld moet worden. Met de algemene verzendregels kost een zending naar iedere eindbestemming in de Verenigde Staten bijvoorbeeld €24,95 en is die zeven dagen onderweg. Jammer, als een zending naar New York maar €14,95 kost en drie dagen onderweg is. De Dynamische Check-out houdt ook rekening met de verschillende feestdagen en weekendleveringen. Erg handig, want ‘Vandaag geboekt, morgen afgeleverd’ is dan vaak niet van toepassing en zorgt voor ontevreden consumenten.

Tetris

Wanneer een consument meerdere items in zijn of haar winkelwagen heeft, ontstaat een volgende uitdaging. €4,95 voor een pakket wat door de brievenbus past, vinden consumenten vaak duur. Wanneer het om een ‘normaal’ pakket gaat, is €4,95 wel verantwoord in de ogen van je klant. Als een klant 20 zakken hondenvoer koopt van 25 kg per stuk, zal de prijs van €4,95 die je daarvoor in je check-out doorrekent aan de klant de kosten niet dekken. Met onze “tetrisachtige”-module kijken we hoe groot de verschillende items zijn die in de check-out door de klant worden gekocht. Dit bepaalt in welke standaardeenheid verpakking deze items passen. Op basis van deze gegevens tonen we het juiste transporttarief.

Deze bovengenoemde elementen dragen bij aan een hogere conversie en klanttevredenheid onder je klanten. Je biedt ze correcte en gedetailleerde informatie over transporttarieven en transit-tijden, iets waar consumenten steeds meer waarde aan hechten.

Lokale voorraden lokaal uitleveren

Een andere manier om de conversie en klanttevredenheid voor je business te vergroten, is door je winkelvoorraad in te zetten om snel en lokaal uit te leveren. Dit realiseert Wuunder door in de check-out rekening te houden met de voorraden van je fysieke winkel(s) en in de Wuunder City Fulfilment locaties. Op deze locaties kan ook een deel van je voorraad worden neergelegd. Per postcodegebied tonen we dan de verschillende afleverservices die mogelijk zijn.

Jouw fysieke winkel wordt in wezen gebruikt als magazijn. Met dit concept kunnen zogenaamde rush orders (spoedorders) binnen 1 tot 4 uur geleverd worden. Wanneer consumenten meteen iets nodig hebben, zijn ze vaak ook bereid om hier extra voor te betalen. Deze bestellingen worden per fiets of elektrisch busje geleverd. Niet alleen snel, maar ook groen. Bovendien hoeven deze orders niet voorzien te worden van een omdoos, hetgeen kostenbesparend is. Er ontstaat één directe ‘bezorglijn’ tussen jou en je klant. Je weet zo optimaal in te spelen op de behoefte van de klant.

Efficiënter en eenvoudiger

Bezorgen binnen 1 tot 4 uur op dezelfde dag wordt niet alleen haalbaar, maar ook next day-bezorgen verloopt een stuk eenvoudiger. De voorraad ligt namelijk dicht bij de consument, dus kan ook beter worden voldaan aan de wensen van de klant. Naast afleveren, wordt het verwerken van retouren makkelijker. Items worden zo sneller weer aan de voorraad toegevoegd, klaar om opnieuw verkocht te worden aan een andere consument.

Door de voorraden van je fysieke winkel(s) — eventueel in combinatie met Wuunder City Fulfilment locaties — te gebruiken voor het uitleveren van bestellingen binnen bepaalde postcodegebieden, kun je supersnel leveren. Iets waar steeds meer waarde aan wordt gehecht door consumenten. Doordat de bestellingen niet over meerdere sorteercentra met lopende banden gaan, is er minder kans op schade. De garantie dat een bestelling op tijd wordt geleverd, verhoogd.

Meer weten over de Dynamische Check-out en Wuunder City Fulfilment? Ga naar de website en ontdek hoe Wuunder jou kan helpen bij het eenvoudiger, persoonlijker en efficiënter maken van je verzendproces.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond