-

Betalen? Modewebwinkels zoeken naar manieren om retouren terug te dringen

 

Modewebwinkels worstelen met retourzendingen en overwegen kosten te rekenen voor retourzendingen. Retouren zijn al een tijdje het gesprek van de dag bij webwinkels die kleding en modeartikelen verkopen. Waar retouren bij webwinkels rond de drie tot vijf procent liggen, lopen die bij fashionwebwinkels soms op tot dertig, veertig of zelfs vijftig procent. En dat is uiteindelijk een onhoudbare zaak.

Reden voor Asos in de UK om grenzen te stellen aan het aantal retourzendingen. Wie te veel items terugstuurt, is niet langer welkom. H&M rekent al enige tijd 99 eurocent voor retouren en kiest ervoor om klanten op te voeden en bewust te maken dat retourneren geld kost. Loyale klanten van H&M, met veel punten op de spaarkaart, worden geen leverings- en retourkosten doorberekend. Zalando, ooit de koning van gratis verzenden en retourneren, kondigde onlangs aan de retourkosten in de UK, Ierland en Spanje in rekening te gaan brengen. Veel kleine modewebwinkels hebben die slag al gemaakt en vertrouwen op de loyaliteit van bestaande klanten. Of zoals ik het gisteren in het FD en op RTL Nieuws verwoordde: “Het bezorgen van spullen kost geld. Het is begrijpelijk en goed als modebedrijven daar een vergoeding voor vragen. Consumenten moeten worden opgevoed en beseffen dat uiteindelijk niets gratis is.”

Waarom kosten retouren een webwinkel geld?

De expertgroep van Shopping Tomorrow beschreef in haar onderzoek van afgelopen jaar waarom retouren zo duur zijn voor webwinkels. Het verwerken van een retourzending vergt 400 tot 500 procent meer handling, kosten voor warehouse, personeel voor het checken van geretourneerde producten, opnieuw verpakken en de financiële afwikkeling. De kosten voor een webwinkel om een teruggestuurde jurk of broek weer klaar voor de verkoop te maken, bedragen zo’n tien tot vijftien euro becijferde de NOS vorig jaar nog.

Het is dus niet onlogisch dat webwinkels in de mode bestuderen hoe in de toekomst om te gaan met retouren van kleding. De jaren geleden ingezette trend van alles-is-gratis staat onder druk, niet alleen vanwege de hoge retourkosten maar ook om milieukosten. Webwinkels ondernemen al veel stappen om het aantal retourzendingen te laten dalen. Zo maken ze gebruik van diverse technieken zoals duidelijkere productomschrijving, betere productfotografie of virtuele paspoppen waardoor de kleuren en pasvormen duidelijker zichtbaar zijn. Sommige bedrijven zetten zelfs al 3D-bodyscans in en weten door gebruik te maken van klantdata het aantal retouren al terug te dringen.

De ultieme vraag die boven de markt hangt is wat consumenten ervan vinden. Uit het onderzoek van diezelfde expertgroep blijkt dat het aantal retour gestuurde producten niet veel verschilt als retourneren van een bestelling gratis of betaald is. Wel is de gemiddelde orderwaarde van een bestelling hoger bij gratis retourneren. Ook blijkt dat het verruimen van de retourperiode van veertien naar dertig dagen of langer ook bijdraagt aan het verlagen van het retourpercentage. Zo kan het percentage van 47 procent bij veertien dagen bedenktijd verlagen naar 25 procent als de termijn langer is dan dertig dagen, aldus de uitkomsten van de expertgroep. Het enorme verschil wordt verklaard doordat mensen meer gaan hechten aan een product als ze het langer in huis mogen hebben. Of ze vergeten simpelweg dat het geretourneerd moest worden.

Deel dit bericht

4 Reacties

bert

Daarom gaan Zalando en co van zelf verkoper spelen naar fullfillment. In die situatie is namelijk zowel de verkoop, als de retourstroom kernproces en inkomen. Probleem gooien ze gewoon over de schutting bij alle bedrijven die het verkoopplatform gebruiken.

Sjef

Ik dacht dat ik niet het type was dat vaak zijn kleding retour stuurt, net even gekeken. Toch ging 55 procent terug bij Zalando. Oeps! Ik geef ook de schuld aan de maatvoering. Gelukkig worden steeds vaker de lengtes vermeld.

Kees

Gewoon in rekening brengen. Al is het maar om het online bestellen minder aantrekkelijk te maken. Mensen zullen dan weer eerder ervoor kiezen naar een gewone winkel te gaan en dat dwingt winkels weer tot het op peil houden van hun assortiment. Meer winkels kunnen open blijven. Voordeel ervan is dat je spullen meteen in de winkel kunt passen en verstoken blijft van terugstuurrompslomp.

@Sjef Ga toch gewoon naar een winkel. Stop met die online-aanstellerij.

Kim

Betrap me er zelf ook op dat ik toch vaak altijd wel iets retour stuur na een online bestelling van bijv. Zalando. Wellicht dat webshops de maatvoering nog duidelijker kunnen aangeven waardoor je ook echt de juiste maat bestelt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond