-

Dit zijn de 10 e-commerce trends voor 2019

Een nieuw jaar; wat zijn dit jaar de ontwikkelingen rondom e-commerce? Dit worden de tien leukste en belangrijkste trends volgens Experius, Evoworks en hostingprovider Byte.

1. E-commerce videomarketing

Video neemt steeds vaker de plaats in van stil staand beeld. Er is zelfs voorspeld dat in 2019 80 procent van al het internetverkeer bestaat uit video. Dat is ook niet heel erg gek, video heeft namelijk vele voordelen. Zo geeft een productvideo een beter beeld van hoe een bepaald product werkt en eruit ziet. Een video kan zorgen voor een betere online shop ervaring. Brits grootste online fashion store ASOS doet dit heel goed. Door producten middels meerdere foto’s en één video te presenteren, zorgen zij ervoor dat de shopper de kleding heel anders ervaart en beter een beslissing kan maken. Hierdoor haalt ASOS twijfel weg en vermindert de kans op retouren. Ook Evoworks verwacht dat video advertising in 2019 groter zal worden. “Zo merken we dat Google video steeds meer stimuleert en de mogelijkheden rondom video steeds verder uitbreidt.” 

 2. Voice shopping

De voice trend mag uiteraard niet ontbreken in deze lijst. Stem gestuurd zoeken neemt toe. Er wordt zelfs voorspeld dat in 2020 vijftig procent van alle zoekopdrachten stem gestuurd is. Met de komst van de Google Assistant voor Nederland, zal Voice Search in Nederland ook verder uitgerold worden. Onze partner Evoworks verwacht dat hier meer toepassingen voor zullen komen: “Voor nu is het nog koffiedik kijken, maar we kijken uit naar het moment dat voice search echt goed is te implementeren voor e-commerce.” Hier een aantal voordelen voor consumenten op een rij: 

  • Het is sneller. Gemiddeld genomen spreken we 150 woorden per minuut ten opzicht van veertig woorden die we typen. 
  • Omzeilt ingewikkelde menu’s en navigaties 
  • Meerdere commando’s in één keer uitvoeren:“Zoek witte broek maat 38 via de Zalando app” 
  • Door voice shopping is er minder tijd en gelegenheid om van mening te veranderen. Consumenten zullen daarom minder momenten meemaken die kunnen zorgen voor twijfel over de aankoop. 
3. Social commerce

Social commerce of social selling wordt steeds groter en we verwachten dat dit ook in 2019 nog flink gaat groeien. Bij social selling wordt social media door bedrijven ingezet om producten te verkopen. In Nederland wordt dit al veel gedaan via platformen zoals Instagram en Pinterest maar ook via het platform Snapchat kunnen gebruikers producten kopen.

 4. Same day delivery

Er zijn een heleboel manieren voor bedrijven om producten te verzenden en voor consumenten om ze te ontvangen. Dit proces gaat alsmaar sneller. Waar “Vandaag besteld, morgen in huis” al gebruikelijk is bij veel bedrijven, is ook “Same day delivery” voor steeds meer bedrijven mogelijk. Wij denken dat deze bezorgoptie voor consumenten als standaard gezien gaat worden. Het is dan ook niet gek dat veel bedrijven in 2019 de druk gaan voelen om hun supply chain te optimaliseren, zodat dit mogelijk wordt. Amazon biedt al jaren kosteloos “Same day delivery” aan hun Prime leden. Maar nu gaan ze zelfs een stapje verder. Amazon is namelijk al even geleden begonnen met het testen van drones voor pakket bezorging. Ze willen op deze manier pakketjes binnen 30 minuten bij mensen thuis af leveren.

5. Mobile Commerce

We hebben het er al uitgebreid over gehad in de trends van 2018 dat mobiel erg belangrijk is. In e-commerce zien we dat de smartphone al een aantal jaar steeds meer gebruikt wordt. Onder millennials is de smartphone sinds dit jaar zelfs het meest gebruikte online device en heeft dus de plek van de laptop en desktop ingenomen.

De mobiele telefoon wordt steeds vaker gebruikt om direct online producten te kopen. In 2018 gaat dit wellicht voor het eerst ten koste van het winkelen via laptop en desktop. Het gebruik van de laptop en desktop voor online aankopen is namelijk afgenomen van 84% naar 79% terwijl het direct shoppen via de mobiel gestegen is. Wij verwachten dat het online shoppen via mobiel alleen maar meer gaat toenemen. Als je webshop nog niet goed werkt op de mobiel is het in 2019 daarom cruciaal dat je webshop “responsive” gemaakt wordt. 

6. Personalisatie

Een persoonlijke winkel ervaring wordt vaak als prettig gezien. Wie slim inspeelt op de individuele behoeftes van zijn klant, kan een forse toename van de conversie tegemoet zien. Personaliseren wordt daarom in 2019 nog belangrijker. Door de opkomst van kunstmatige intelligentie en machine learning worden e-commerce platformen steeds slimmer. Op basis van browsergegevens of bezochte productpagina’s kan bijvoorbeeld een gepersonaliseerde homepagina getoond worden. Een van de eerste webshops die volledig gepersonaliseerde homepagina’s toonde was Shop Direct. Al in 2015 kreeg iedere ingelogde klant een gepersonaliseerde welkomst boodschap met productsuggesties te zien op de homepagina. 

 7. Verschillende betaalmethoden

In een succesvolle webshop betaalt de klant makkelijk, veilig en op de manier zoals hij of zij wenst. Door de juiste betaalmogelijkheden aan te bieden vergroot je de kans op meer omzet. Met de release van Magento 2.2.4 heeft Magento goed op deze trend ingespeeld en kunnen klanten nu ook met Klarna en Amazon Pay betalen. Deze betaalmethoden geven klanten meer flexibiliteit in betalingen en een betaalervaring die in z’n geheel prettiger verloopt.

Het aantal betaaldiensten neemt in 2019 alleen maar toe. Maar hoe ziet het met bedrijven die betalen aan bedrijven? Welke betaalmethoden zetten zij in? Meestal wordt in B2B betaald via bankoverschrijving of creditcard. Toch bieden steeds meer B2B webshops andere betaalopties aan. 

 8. Headless Commerce

In 2019 zullen steeds meer e-commerce professionals de voorkeur geven aan headless commerce. Met headless commerce wordt de frontend (wat de bezoekers zien) en backend (alle processen die de bezoeker niet ziet) van elkaar gescheiden. Dit geeft meer flexibiliteit in de vormgeving en betere web performance. Met headless commerce kan je je webshop optimaal afstemmen op de wensen en eisen van je klanten. Je bent hierdoor minder afhankelijk van extensies die je webshop vertragen.  

9. PWA webshop

Van alle e-commerce trends is de opmars van Progressive Web Apps een van de meest besproken trends. Een PWA kan gezien worden als een normale website met bepaalde functionaliteiten van een app. Dankzij de techniek achter Progressive Web Apps kan een snelle en gebruiksvriendelijke webshop gebouwd worden. Met een echte app heb je toegang tot zaken als push notificaties, offline beschikbaarheid en andere zaken die standaard in je telefoon zitten. Een website of webshop gebouwd middels de techniek van PWA, kunnen in wezen hetzelfde. Omdat je geen app maar een response website/webshop met PWA techniek bouwt zijn deze technieken ook beschikbaar op desktop.

10. Performance

Snelheid is ontzettend belangrijk voor webwinkels. Lange en trage laadtijden zorgen ervoor dat conversie percentages dalen en dat kan er indirect voor zorgen dat de website in een lagere positie eindigt in zoekmachines. Echter staat steeds vaker de snelheid boven de de stabiliteit en betrouwbaarheid van een shop. Hostingprovider Byte legt uit: “Waar we drie jaar geleden nog bewustwordingscampagnes draaiden over de relatie tussen de laadtijd van een shop en conversie, zien we nu steeds vaker dat de weegschaal volledig doorslaat naar de andere kant. Het verkorten van de laadtijd is bovenaan de prioriteitenlijst van webshophouders komen te staan. Men praat niet meer over seconden, maar over milliseconden en is bereid daar steeds meer risico’s voor te nemen. Risico’s die ten koste gaan van de stabiliteit en veiligheid van een shop. 

Natuurlijk staan we nog steeds onverminderd achter de boodschap dat een slechte performance een van de belangrijkste conversiekillers is, en dat bezoekers steeds ongeduldiger worden. Maar we waarschuwen ondertussen ook: verkies snelheid niet boven stabiliteit en security. Laat je je enkel leiden door performance, dan ga je ongeoorloofde risico’s nemen. Vooral risico’s op langdurige downtime en vervelende security incidenten liggen op de loer. Met misgelopen omzet en reputatieschade tot gevolg.

Verwacht daarom van je hostingprovider naast top-of-the-bill performance ook vergaande securitymaatregelen, uitgebreide recovery procedures, maatregelen om downtime te minimaliseren en sterke support. Wat heb je immers aan een ultrasnelle webshop wanneer deze uren down is of de creditcard gegevens van je klanten op straat liggen?”

Dit artikel is samen geschreven met Myrthe van Twuijver.

Deel dit bericht

1 Reactie

Joris - Bril

Mag ik alstublieft een boterham met pindakaas?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond