-

Betalen vanuit je timeline: volgende stap in social commerce?

Eerder waren sociale media vooral nieuwe en extra kanalen om de relatie met de klant aan te halen. Al snel werden ook de marketeers binnen verschillende bedrijven wakker en zagen de commerciële mogelijkheden van Twitter, Facebook en Pinterest.

Niet zo vreemd allemaal. Dagelijks spenderen we er veel van onze vrije tijd en plaatsen we miljoenen reacties. Een groot deel van al deze sociale uitingen gaan over bedrijven, merken en producten. De uitdaging waar veel marketeers echter mee kampen is hoe deze veelal spontane aandacht en schare fans te converteren naar een aankoop. Een van de gedane pogingen is het brengen van de winkel naar daar waar de potentiele klant zich bevindt: het sociale winkelen werd geïntroduceerd onder de noemer F-commerce. Inmiddels is duidelijk dat het aantal beschikbare winkelmandjes afneemt.

Bieden al deze platformen dan niet juist de uitgelezen kans producten onder de aandacht te brengen? Het Amerikaanse bedrijf Chirpify denkt van wel en introduceerde vorig jaar het sociale betalen. Het hebben van een Chirpify-account maakt het mogelijk direct vanuit je timeline op Twitter, Facebook of Instagram een aankoop te doen. Een reactie met ‘buy’ plaatst niet alleen een order maar verricht vanuit je account ook direct de betaling. Eenvoudiger kan winkelen, en het doen van een impulsaankoop, bijna niet worden.

De dienst is nog niet zo populair als vooraf gehoopt. Om het betalen niet alleen makkelijker, maar vooral goedkoper te maken, is het vanaf deze week niet langer nodig een PayPal-account te koppelen en kunnen ook verschillende typen creditcards worden geactiveerd. De transactiefee neemt hiermee voor de verkopende partij verder af. Merken als Adidas, sportteams en artiesten zetten de dienst in om producten en merchandising aan de man te brengen. Ook werd de dienst al succesvol ingezet voor het werven van donaties.

chirpify-2

Chirpify is niet het eerste bedrijf dat een commercieel component probeert toe te voegen aan een dienst als Twitter. Oprichter Chris Teso ziet in dit geval ook een groot voordeel voor de sociale platformen zelf. “We dragen bedrijven voor ze aan en verhogen de betrokkenheid. Tweets krijgen meer aandacht en berichten op Facebook worden vaker gedeeld omdat ze actiegericht zijn.” Met het beschikbaar maken van meerdere betaalmogelijkheden hoopt het bedrijf een breder publiek aan te spreken en het in-stream betalen op de kaart te zetten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond