-

Black friday: vijf tips voor een succesvol affiliate marketing programma

Het lijkt nog ver weg, maar stiekem zijn er al veel (online) retailers mee bezig: Black Friday 2020. Black Friday is over komen waaien uit Amerika. Het is de dag na Thanksgiving en voor Amerikanen hét startschot om met hoge kortingen kerstinkopen te doen.

Inmiddels is het ook een begrip in Nederland geworden en is het voor ons ook het moment om cadeaus te kopen voor de decembermaand.

Dit jaar gaan we op vrijdag 27 november weer massaal op zoek naar de beste deals. Nou ja, dat is ook niet helemaal waar, want tegenwoordig is Black Friday niet alleen op vrijdag. Veel aanbiedingen gelden ook al vanaf de maandag ervoor t/m de maandag erop. Die laatste dag staat ook wel bekend als Cyber Monday.

Gedurende Black Friday is affiliate marketing één van de meest belangrijke online kanalen. Wil jij in deze periode ook het maximale uit affiliate marketing halen? Volg dan onze vijf tips!

Affiliate marketing: wat is dat ook alweer?

Affiliate marketing is het online performance marketingkanaal bij uitstek. Als webshop promoot je je producten via derden, ook wel affiliates of publishers genoemd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vergelijkingssites. Zodra een bezoeker van hun site overgaat tot een aankoop ontvangt de publisher daar een vergoeding voor. In feite besteed je je marketing dus uit. Het voordeel is dat je alleen betaald wanneer er daadwerkelijk een verkoop plaatsvindt. Om dit allemaal soepel te laten lopen, kun je je als adverteerder en publisher aansluiten bij een partnernetwerk, zoals Awin, Daisycon of Tradetracker.

Black Friday in cijfers

In 2019 was Black Friday de drukste dag voor betalingen. Er vonden die dag 80% meer online betalingen plaats met iDEAL en creditcards dan op een normale vrijdag. Gemiddeld werden er 75 betalingen per seconde verricht. Op Cyber Monday werd er bijna 25% meer online afgerekend dan op een normale maandag.

Verwacht wordt dat het aandeel van online shoppen alleen maar groter wordt in 2020 vanwege Covid-19. Zaak dus om ervoor te zorgen dat je affiliate marketing programma tot in de puntjes geregeld is. Onze vijf tips gaan je helpen om de basis goed op orde te hebben.

Black Friday 2020: vijf tips om je sales een boost te geven

Voordat we verdergaan met de tips nog één heel belangrijk punt. Wil je meeprofiteren van het belangrijkste salesmoment van het jaar, dan is het natuurlijk wel van belang dat je een goede deal hebt. Heb je een mooie deal? Volg dan onderstaande tips om er het maximale uit te halen.

  1. Landingspagina
    Maak een speciale Black Friday landingspagina, zodat bezoekers zien dat ze op de juiste pagina zitten en in één oogopslag zien welke acties er zijn. Let er ook op dat de pagina zo is ingericht dat bezoekers snel over kunnen gaan tot een aankoop, dus zet bij elk product een call-to-action. Zorg dat de pagina op tijd live staat. Vanaf begin november zijn mensen al op zoek naar Black Friday deals, dus dan wil je wel zichtbaar zijn.
  2. Boek op tijd advertenties in
    Start nu al met het inkopen van advertenties, ook al weet je nog niet precies wat de actie gaat zijn. We zien namelijk dat bij publishers die zich primair focussen op Black Friday, zoals Black Friday Nederland en Black Friday Deals, de beste posities al zijn gereserveerd. Deze sites gebruiken het hele jaar om hun site te optimaliseren voor Black Friday, waardoor zij heel veel verkeer genereren. Hier wil je dus zeker zichtbaar zijn.

Andere belangrijke publishers in affiliate zijn cashbacksites en spaarprogramma’s, zoals Shopbuddies en Ippies. In Nederland hebben zij tienduizenden leden die je kunt bereiken middels promoties op de site en via nieuwsbrieven. Je wilt ook op hun kanalen staan, dus zorg ervoor dat je niet achter het net vist en boek nu alvast je plek. Houd er wel rekening mee in je budget dat je voldoende reserveert, want over het algemeen zijn deze promoties iets duurder dan normaal. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de populariteit van deze periode.

Uiteraard doe je ook een oproep aan alle publishers van je programma met de vraag of zij extra exposure kunnen geven aan de actie. Als extra trigger zou je hiervoor ook een verhoogde vergoeding aan kunnen bieden.

  1. Publishercommunicatie
    In affiliate marketing is relatiemanagement met je publishers heel belangrijk. Zorg dat je ze op de hoogte houdt van de ontwikkelingen, zodat ook zij zich kunnen voorbereiden. Dat betekent dat je vanaf begin november regelmatig mails stuurt met updates over jullie plannen. Denk hierbij aan informatie over de actie, dat er speciale banners komen en dat er een aangepaste productfeed komt. Tip: stuur je belangrijke publishers een persoonlijke mail of neem telefonisch contact op, want niet iedereen leest de mails die je via het partnernetwerk stuurt.
  2. Update je productfeed
    We benoemden het al kort bij punt 3: de productfeed. Veel publishers halen productinformatie uit een datafeed, zodat alle gegevens altijd up-to-date zijn. Zorg er dus voor dat je je tijdelijke actie ook hierin aanpast. Dit zorgt ervoor dat de actie op alle sites zichtbaar is. Zorg er dus wel voor dat je dit duidelijk communiceert, want niet iedere publisher doet een dagelijkse update van de feed.
  3. Promotiemateriaal
    De meeste mensen zijn visueel ingesteld, daarom is visuele content heel belangrijk. Het is dan ook van belang dat je goede banners hebt die direct tonen welke actie jij hebt. Deze kun je dan niet alleen inzetten voor mailings en websites van publishers, maar natuurlijk ook voor je eigen kanalen. Want ook die moet je niet vergeten in Black Friday Week.

Over de auteur: Kim Platenkamp is online marketing consultant bij BlooSEM.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond