-

Blogs, vlogs of posts: welk kanaal past het best bij je doeleinden?

Als je aan de slag wilt met influencer marketing, dan zijn er een paar vragen waar je tegenaan loopt. Wat gaat hij of zij voor je maken, en verspreiden? En wat zijn de verschillende types content die influencers voor je kunnen maken? Per onderdeel worden de voor- en nadelen besproken, zodat je een weloverwogen keuze kunt maken. 

Instagram posts

Een foto of videopublicatie op het alom bekende, tot Facebook behorende, socialmediaplatform Instagram. Een post houdt in dat de afbeelding of video wordt geplaatst op de feed van de gebruiker, zijn of haar collectie van afbeeldingen.

Pro

  • Visueel aantrekkelijk

De afbeeldingen die influencers in hun feed delen zijn over het algemeen visueel aantrekkelijk: de influencer wil zelf natuurlijk ook zo veel mogelijk weergaven op zijn/haar posts!

  • Groot bereik

De content wordt zichtbaar in de stream van de volger, en zo kan de afbeelding dus een groot publiek vergaren. Okay: de content wordt niet per sé verspreid onder alle volgers, maar ook gebruikers die de influencer niet volgen kunnen de content te zien krijgen – wanneer je lucratieve hashtags gebruikt. Ook blijft de content lang online staan, en is deze dus tot in lengte van jaren terug te bekijken.

  • Engagement

De afbeeldingen zijn mooi – maar kunnen ook aansporen tot interactie! De volgers van de influencer kunnen op de post reageren, vragen stellen of discussies aangaan met andere gebruikers. Zo kan een Instagram post aardig wat losmaken!

Con

  • Geen link

Wil je de post gebruiken om wat meer aandacht te vragen voor je website? In een normale post kun je helaas geen link toevoegen – niet in de post, en niet in de caption. Daarom kiezen influencers er bij een samenwerking vaak voor om de link in hun bio te zetten: de biografie van de gebruikersaccount.

Instagram stories

Het antwoord van Instagram op de groeiende populariteit van Snapchat: Instagram stories. Deze verhalen kun je maken, plaatsen en delen met je volgers. Na publicatie zijn ze zichtbaar op je account, en verdwijnen ze 24 uur later.

Pro

  • Persoonlijk

De story is letterlijk een kijkje in iemands leven, en daar gebruikt de influencer hem dan ook vaak voor! De story is dus een zeer persoonlijk medium, wat zorgt dat gebruikers maar al te graag meekijken.

  • Relevantie

Omdat de story zo persoonlijk is, is het makkelijk om een relevante inhaker te vinden voor product placement. De influencer kan producten testen, laten zien, maar vooral ervaren.

  • Swipe-up link

Waar er bij een Instagram post niet direct naar een webpagina gelinkt kan worden, kan dit bij stories wél! Influencers met meer dan 10K volgers kunnen gebruik maken van een swipe-up link: bij het omhoog vegen van de story gaat de gebruiker automatisch naar een website naar keuze.

Con

  • 24 uur online

Één van de grootste voordelen van de story is gelijk het grootste nadeel: de content is maar beperkt beschikbaar. Als adverteerder betaal je dus voor een stuk content wat maar 24 uur online is, en en daarna voorgoed verdwijnt.

YouTube mentions & videos

Op YouTube worden door influencers allerlei verschillende soorten content verspreid. Twee van de vormen die het meest gezien worden zijn mentions en videos. Mentions zijn een referentie naar een bepaalde product of dienst in een video, en dedicated video’s zijn video’s die enkel en alleen over het product of dienst gaan. De voor- en nadelen van beide, bespreken we hieronder.

Pro

  • Relevantie

Zoals eerder genoemd bij de Instagram Story, is het belangrijk om een relevante invalshoek te hebben om te starten met een commerciële boodschap op het kanaal van de influencer. Een langere video met veel verschillende onderwerpen, of bijvoorbeeld een shoplog – een videoverslag van recente aankopen -, biedt veel opties voor commerciële samenwerkingen.

  • Hoge kwaliteit

Videocontent van influencers kenmerkt zich meestal door een hoge kwaliteit. De frequentie van publiceren wisselt, maar vaak wordt er wekelijks gepost. Youtube influencers hebben veelal minder publicaties, maar ze besteden over het algemeen meer tijd aan publicaties.

  • Hergebruik

Een video van een influencer is gemakkelijk te embedden op een website of pagina. Daarmee kun je de content dus gemakkelijk hergebruiken op je homepage, in je nieuwsbrief of op andere social media kanalen!

Con

  • Concurrentie

Omdat er in een video of vlog vaak een hoop ruimte is om producten aan te prijzen, kan het ook zijn dat je in één video belandt met een ander merk of zelfs concurrent. Maak hier dus duidelijke afspraken over met de influencer in kwestie!

  • Kostbaar

Hoge kwaliteit gaat gepaard met – helaas – hogere kosten. Content op YouTube is over het algemeen een stuk duurder dan content op bijvoorbeeld Instagram.

Blogs

De betrouwbare pijler van influencer marketing: de blogs waarmee het allemaal begon! Influencers hebben hun persoonlijke webpagina, waarop ze (vaak inhoudelijke) artikelen over bepaalde onderwerpen delen. 

Pro

  • SEO/linkbuilding

Het eerste en veruit belangrijkste voordeel van samenwerkingen op blogs: het verbeteren van je online vindbaarheid. Blogs zijn webpagina’s die door hun relevante content en bezoekers worden gezien als autoritaire bronnen van informatie. Een artikel waarin jouw merknaam of website genoemd wordt, doet je online vindbaarheid ten goede.

  • Inhoudelijk

Zoals eerder genoemd is de content in blogartikelen vaak inhoudelijk – zo kan er op specifieke onderwerpen diep worden ingegaan. Heb jij een product of dienst die wat uitleg behoeft, of heb hij een wat meer complex verhaal om te vertellen? Dan kan een blog de perfecte plek zijn.

  • Lang vindbaar

Om nog even terug te komen op het eerste voordeel: de content is niet alleen goed voor je vindbaarheid, maar blijft dat ook tot in lengte van jaren! Wanneer het artikel een relevante invalshoek heeft kan het met de juiste zoekopdracht nog jaren verkeer genereren.

Con

  • Bereik

Wil jij een nieuw merk lanceren, een actie aanprijzen of heb je om een andere reden nu aandacht nodig? Het bereik van blogartikelen wordt over een langere periode bereikt, en is dus voor directe zichtbaarheid niet altijd de beste optie. 

  • Kostbaar

De kwaliteitsregel geldt helaas ook voor blogs: er is meer content, én de content is inhoudelijker. Daar staat dus ook een hogere prijs tegenover.

Heb je een influencer op het oog met wie je graag zou willen samenwerken? Check dan ook deze 5 kenmerken van goede influencer content. Als de content van hoge kwaliteit is, én je het juiste kanaal kiest, ben je gemakkelijk een stap dichterbij een succesvolle samenwerking.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond