-

Je business voorbereiden op voice? Zo doet een virtuele kookassistent dat

Het proces voor het ontwikkelen of ontwerpen van een spraak- of tekstgestuurd kanaal lijkt simpel. Maar net zoals het ontwikkelen van een webshop valt of staat de complexiteit ervan met legacy systemen, beschikbaarheid van kwalitatieve content en (product)data, keuzes uit verschillende marketing kanalen die je in wilt zetten en het uiteindelijke doel ervan. Zet je je spraak- en of tekstgestuurd kanaal in voor webcare, conversie, entertainment of een combinatie van beide?

De term conversational komt steeds vaker voor. Het neigt naar een buzzword, maar niets is minder waar. Want kijk je voorbij de hype, dan zie je dat steeds meer besturingssystemen spraakgestuurd worden. Niet alleen de besturing via je telefoon, zoals de Uber-app voor taxichauffeurs, de kookassistent in je keuken, maar zelfs de interactie met je eigen badkamerspiegel.

Een spraakgestuurd device heeft nu eenmaal een aantal voordelen. Het werkt snel, intuïtief en de besturing vindt plaats terwijl je tegelijkertijd ook andere dingen kan doen. Het scenario dat je je tanden staat te poetsen terwijl het display en de slimme assistent in je badkamer spiegel je vertellen wat voor weer het vandaag wordt en je favoriete nummer begint te spelen komt steeds dichterbij. We hebben nog wel een weg te gaan, maar het is tekenend voor de manier waarop wij straks converseren met onze omgeving. De term ‘ambient computing’ schiet je wellicht opnieuw te binnen en definieert de subtiliteit hoe ons leven door techreuzen wordt beïnvloed. Spraak wordt net zoals toen met de touchscreen een steeds belangrijker type interface en is dan ook reden je je hier goed op moet voorbereiden.

De virtuele kookassistent

Wanneer je wilt beginnen met een spraak- en tekstgestuurd kanaal, dan is het verstandig nu mee te gaan op de huidige golfbeweging. Technologiebedrijven zullen ons steeds meer gaan verleiden tot het gebruik van hun slimme assistenten en cross channel oplossingen. Kijk maar naar de meest recente TV-advertenties tijdens de Super Bowl. De slimme assistenten en hun ludieke toepassingen vlogen je om de oren. Om jezelf als bedrijf klaar te stomen voor een spraak- en tekst gestuurde toekomst moet je de impact ervan niet onderschatten.

Om het ontwikkelen van een conversational interface wat tastbaarder te maken gaan we, anticiperend op de smart display, ons voorbereiden op een virtuele kookassistent. In de basis willen we een aantal dingen voor elkaar krijgen:

  1. Doelgroep bereiken door recepten vindbaar te maken
  2. Doelgroep activeren met een Virtuele kookassistent
  3. Verleiden tot het gebruik van een Google Action
  4. Het streven naar een 9+ klantbeleving in de Google Action en het bouwen van een fanbase
  5. Analyseren van gebruik
  6. Optimaliseren van het kanaal 
1. Doelgroep bereiken door recepten vindbaar te maken

Je recepten staan al online. Veel recepten heb je zelf gemaakt, maar het merendeel is user generated. Wat je in de basis wil doen is zorgen dat jouw recepten zodanig zijn beschreven en verrijkt met content dat ze in aanmerking komen om als featured snippet te worden gebruikt. In het meest optimale scenario conformeer je je bij het publiceren van jouw recept daarom aan het Google Structured Data-protocol en hanteer je een Schema.org template waarin jouw recept niet alleen de volgorde van bereiding op de juiste manier wordt beschreven, maar er ook rekening wordt gehouden met rijke content, zoals inspiratie en media.

De rijke content bestaat daarnaast ook uit het beantwoorden van veelgestelde vragen, omdat een smart display veelal vanuit een vraag wordt aangestuurd. De diversificatie van jouw content wordt als belangrijke parameter gezien. Door het nemen van bovenstaande maatregelen bouw je SEO topposities op die cruciaal zijn om door de generieke slimme assistent van Google gebruikt te worden.

2. Doelgroep activeren met Virtuele Kookassistent

Belangrijk om te weten is dat de Google assistent bestaat uit de generieke assistent enerzijds of een Google Action anderzijds. De generieke assistent is als het ware de default assistent en is vrijwel niet meetbaar en al zeker niet personaliseerbaar. Een Google Action daarentegen is wel meetbaar en personaliseerbaar. Dit maakt een Google Action beter geschikt voor jouw fanbase en het vergroten ervan.

Kortom, begin in deze fase met het claimen en ontwikkelen van een Google Action. Een Google Action is eigenlijk hetzelfde als een mobiele app, maar dan met de focus op de spraak en tekst gestuurde interface. Net zoals bij een mobiele app hangt Google een score aan jouw Google Action. Dat betekent dat je hem voortdurend moet doorontwikkelen en optimaliseren. Hoe hoger de score, des te makkelijker het wordt jouw fanbase te vergroten, omdat de Google Action dan aantrekkelijk wordt geacht voor gebruikers en dus sneller door Google wordt aanbevolen.

3. Verleiden tot het gebruik van Google Action

Nu je je SEO content op orde hebt en een basis Google Action hebt ontwikkeld wil je jouw gebruikers verleiden tot het gebruik van jouw Google Action. Deze is tenslotte meetbaar en personaliseerbaar. Om je websitebezoekers en fanbase te verleiden tot het gebruik van je Google Action zet je de welbekende middelen in om tractie te genereren. Gebruik e-mail, social en display om gebruikers te informeren. In deze fase is het wel een vereiste dat je Action al wat aantrekkelijke functies biedt.

4. 9+ klantbeleving in Google Action

Gepersonaliseerde aanbevelingen van recepten of het direct kunnen kopen van Ingrediënten met Google Transaction zijn voorbeelden die je onderdeel wilt maken van jouw Action. Met de zogenaamde ‘rich responses’ creëer je visuele suggesties van recepten of populaire ingrediënten. Een volgende iteraties is aan te geven welke ingrediënten je nog in je koelkast hebt, zodat de google action direct een passend recept samenstelt. De mogelijkheden zijn nog redelijk onontgonnen gebied en dat maakt de toekomst des te interessanter.

5. Analyseren van gebruik

Het analyseren van een spraak- of tekst gestuurd kanaal is het meest belangrijke onderdeel van een action. Er zijn een aantal onderdelen waar je op wilt analyseren waaronder: intentie, sentiment, conversatie flows, events, funnels, veel gesproken woorden en het raadplegen van naar tekst vertaalde transcripties. Om het analyseren van een Google Action mogelijk te maken kun je gebruik maken van het standaard Action Console en desgewenst integreren met tools van derden.

6. Optimaliseren van kanaal

Op basis van de analyses kun je gaan optimaliseren. De optimalisatie van de dialoog krijgt waarschijnlijk de meeste aandacht, omdat vanuit de dialoog vanzelf de behoefte ontstaat voor het beantwoorden vragen, het verbeteren van de instructies of om al dan dient betaalmogelijkheden toe te gaan voegen en via de smart display boodschappen te kunnen doen.

Toekomst van Voice – Google Transactions en Google Express

Wil je een serieuze speler worden in dit nieuwe e-commercelandschap, dan vergt dat de nodige investeringen. Het opbouwen van competenties is namelijk een vereiste om goed in te kunnen schatten hoe groot de impact is op jouw type product of dienstverlening op jouw bestaande- en toekomstige klantenbestand. Zo heeft Google onlangs Google Transactions in Nederland uitgerold en het is een kwestie van tijd dat ook Google Express het levenslicht ziet. Online shoppen door gebruik te maken van een speaker wordt dan net zo gewoon als het winkelmandje in een ouderwetse 2-dimensionale webshop.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond