-

Adverteren op Spotify: hoe, wat en waarom, plus tips voor het beste resultaat

Spotify is in amper 10 jaar tijd een belangrijk kanaal voor digitale audio geworden. Daarmee is het ook als plek voor advertenties volwassen geworden. Maar Spotify is niet als traditionele radio. Lees hier meer over hoe adverteren op Spotify werkt en wat het kost.

Spotify is het laatste decennium enorm gegroeid. Er vinden meer muziek- en podcast-streams plaats dan ooit. In Nederland hebben 1,7 miljoen Spotify-gebruikers een gratis account. Dat er veel gestreamd wordt is wel duidelijk. Nederlandse gebruikers streamen gemiddeld 2,5 uur per dag en onder jongeren tussen de 15 en 25 jaar loopt dit zelfs op tot 6 uur muziek luisteren per dag.

Na een testfase in 2020 lanceerde Spotify een advertentieplatform dat nu voor heel Nederland beschikbaar is. Adverteerders kunnen voortaan nog beter targeten met realtime en genre-targeting. Maar wat is het advertentieplatform Ad Studio van Spotify en hoe werkt het? We leggen het je uit en geven tips.

Spotify Advertising: wat is het?

Als merk zet je in een mum van tijd een audio- en videocampagne op en target je op interesse, geolocatie of het moment van de dag. Spotify zorgt ervoor dat je, net als bij andere sociale mediakanalen, je advertising breed kunt inzetten om je doelgroep te bereiken. Naast gerichte targetmogelijkheden kun je met Spotify-advertenteren, in tegenstelling tot andere kanalen, nu ook targeten op basis van realtime context of muziekgenres. Het doel? De doelgroep interesseren en informeren met je advertenties.

Er is een groot verschil tussen adverteren op dit platform en reguliere radiozenders. Millennials luisteren veel minder naar traditionele radiozenders. Bij deze doelgroep is het toegevoegde bereik van een campagne wel 10 procent. Daarnaast heeft Spotify aanzienlijk minder contactmomenten nodig om impactvol te zijn. Dat komt mede dankzij Spotify streaming intelligences die een uniek inzicht geven in wat gebruikers doen op welk moment van de dag. Zo adverteer je op het juiste moment, op de juiste plek, bij relevant publiek.

De coronacrisis heeft onder andere invloed op het veranderende streamgedrag. Eerder zagen we dat veel gebruikers Spotify luisterden in de auto, maar nu is dit steeds meer op apparaten in huis. Houd nieuwe gewoontes van je doelgroep in de gaten en speel hierop in met de nieuwe formats en content van Spotify. Personalisatie is zeer belangrijk, zeker voor advertenties die in het ideale geval relevant zijn of matchen met de voorkeuren en behoeftes van de gebruiker.

Kosten en keuzes

Binnen 24 uur een gemixte audio- of video-advertentie klaar hebben? Je regelt het razendsnel en gratis in Spotify Ad Studio. Audio-adverteren is in de laatste jaren weinig aan bod gekomen: dat kan komen omdat op de radio advertren erg duur was en weinig leads of verkoop opleverde. Spotify komt met een nieuwe aanpak voor audio-advertren die makkelijk in te zetten is in iedere marketingmix.

Voorheen was het startbedrag €7.500, maar nu kun je vanaf €250 en flexibele budgetten gebruik maken van Spotify-advertenties. Kies uit verschillende formats voor audio, video of maak gebruik van beide. Audio zet je het beste in om meer bereik te realiseren en video is beter geschikt wanneer je meer traffic naar je website wilt genereren. Spotify-advertenties zorgen voor een hoge emotionele engagement, meer dan op andere online kanalen (+15% audio, +14% video).

Video-advertenties worden alleen in beeld gebracht bij actieve gebruikers, bijvoorbeeld wanneer de gebruiker een nieuwe lijst aanklikt. Als de gebruiker een video ad heeft gezien is de koopintentie in vergelijking tot andere platformen 18% hoger, zo blijkt uit onderzoek van Spotify en Nielsen Consumer Neuroscience.

Hoe gaat het in zijn werk?

Kies tijdens de creatie de voice-over en laat eventueel instructies achter als er bijvoorbeeld een stilte moet vallen. Upload een afbeelding of kies er een uit de Spotify-bibliotheek en vergeet vooral de call to action-knop met de juiste URL niet. Hoe je advertenties eruit komen te zien op desktop en mobiel kun je al direct controleren. Stel de frequentie in als dagelijks, wekelijks of maandelijks en klik op “creëren”. Het team gaat aan de slag met je spot met 3D-geluid. Binnen 24 uur ontvang je je spotje in het dashboard en kun je het reviewen. Daarna kun je zelf nog het een en ander tweaken, zoals het volume van de achtergrondmuziek. In het realtime-rapport krijg je inzicht in de impressies en klikken.

Tips voor het beste resultaat

Spotify Ad Studio is een self-service advertentieplatform. Snelheid, flexibiliteit en controle is steeds belangrijker in de digitale wereld. Doe er dus je voordeel mee dat Spotify je campagne in elkaar zet. We sommen een aantal tips voor je op waarmee je optimaal gebruik maakt van de voordelen van Spotify-adverteren voor je campagnes.

  1. Een Spotify-account is nodig om te starten met Ad Studio. Maak een account aan met een algemeen e-mailadres, zodat je hele team kan inloggen en advertenties kan maken.
  2. Op Spotify bevindt zich een grote doelgroep, maar wat ze luisteren, verschilt. Speel hierop in met de streaming intelligence-resultaten die Spotify biedt. Maak dus gebruik van realtime targeting, genre-targeting of kies een van de andere 26 interessegebieden. Verkoop je bijvoorbeeld sportschoenen? Zorg er dan voor dat je campagne voorbij komt wanneer de gebruiker luistert naar workout-lijsten.
  3. Doe A/B-testen met formats en creatieve teksten in de advertenties. Creativiteit blijkt een positief effect te hebben op de resultaten.
  4. 49% van de Spotify-gebruikers luistert via koptelefoons, waardoor er een persoonlijkere een-op-een-ervaring ontstaat. Ga dus vooral die connectie aan en gebruik Spotify-tools om relevante advertenties op het juiste moment aan te bieden. Doe dit op een impactvolle manier, terwijl je doelgroep actief luistert terwijl zij misschien wel bezig zijn met een andere activiteit.
  5. Kleine aanpassingen gemaakt? Sla ze op, zodat je deze bij een volgende campagne direct toepast.
  6. Een evenement of artiest promoten? Maak gebruik van de fanbase van specifieke artiesten of evenementen met hetzelfde muziekgenre. Onthoud: controle en flexibiliteit staan voorop bij Spotify-advertenties, dus ook bij het kiezen en aanpassen van je doelgroep. Zo zorg je voor optimaal resultaat.
  7. Rapporteer en gebruik realtime reporting. Je hebt 24 uur lang inzicht in de resultaten vanaf het moment dat de campagne start. Bekijk breakdowns wat leeftijdsgroepen, het verschil tussen man en vrouw, desktop- of mobiele gebruikers en genres betreft om je advertenties te optimaliseren naar de doelgroep die het beste resultaat laat zien. Zo haal je het beste resultaat uit je campagnes.
  8. Audio is een perfecte keuze om awareness te creëren en je bereik te vergroten, terwijl je video inzet voor meer traffic. Het beste resultaat behaal je wanneer je beide combineert. Tip: maak een audio- of video-spot niet langer dan 30 seconden. Op die manier komt je boodschap zo snel mogelijk over bij de gebruiker.

Wil je ook direct aan de slag met Spotify? Leg de nadruk op de gebruiker. Zij zijn namelijk heel bewust aan het luisteren. Komt een nummer niet in de playlist van een gebruiker voor? Dan kijken ze vaak direct in hun app. Onderbreek je doelgroep niet in hun bezigheid, maar voorzie hen van relevante informatie met je advertentie en match content met het moment.

Over de auteur: Isabelle van Dijk is Social- & contentmarketeer bij Elevate Digital.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond