-

Campagnepanel #183: ‘Waar ging dit mis?’

In het campagnepanel beoordelen drie deskundigen een actuele digitale campagne. Dit keer kijken ze naar een positieve, ‘groene’ podcastreeks van Vattenfall op Spotify.

  • Campagnesite: aparte pagina op www.vattenfall.com
  • Klant: Vattenfall
  • Bureau: DDB Nord, DDB Unlimited, BRF, Universal Media, Triangle PR
  • Gebruikte media: Spotify (organisch en betaald), online bannering, Facebook, Instagram, YouTube en Snapchat
  • Doel van de campagne: Het merkbeeld van Vattenfall laden
Omschrijving

Vattenfall lanceerde op 22 maart een reeks van zes Spotify-tracks. Het gaat om een podcastreeks waarin het energiebedrijf zich richt op klimaatvooruitgang. De campagne draait in Nederland, Zweden, Finland en Duitsland en startte die week met verschillende influencers. De playlist bestaat uit zes tracks die zijn gemaakt met behulp van verschillende soorten informatie en rapporten van diverse energieorganisaties. Elke track zoomt in op een specifiek onderwerp, zoals zonne-energie, windenergie, elektrificatie van transport, waterkracht en de elektrificatie van de industrie.

Panelleden

Evert Bronkhorst
Strategy director Vizeum Netherlands – a dentsu company

“Over de podcasts kan ik kort zijn: je moet wel erg geïnteresseerd zijn om deze alle zes te gaan beluisteren. Ja, podcasts zijn hot. Maar of deze invulling nu een aantrekkelijke luisterbeleving oplevert? De stem is super rustgevend maar ook oersaai. Als ik echt rustgevende audio wil luisteren, dan kies ik content zonder opsomming van allerlei internationale rapporten, getallen en percentages. Voor een best ingewikkeld verhaal met veel feiten, had ik niet voor een podcastserie gekozen. Ik sta ook op het punt om te vertrekken bij Vattenfall, want: biomassa en kernenergie. Blijkbaar passen die onderwerpen niet in de podcastserie met positieve geluiden. Kortom, deze campagne verandert mijn sentiment over Vattenfall niet in positieve zin.”

Cijfer: 4

Arjan Leest
Strategy Director XXS/Cogonez

“Waar ging dit mis? Vattenval wilde met deze campagne een positief geluid laten horen over klimaatvooruitgang. Een mooi doel en helemaal passend bij het merk. Maar waarom klinken de podcasts dan zo vermoeid en slaapverwekkend? Had dit niet ‘geruststellend’ moeten zijn? In beeld en tekst is deze campagne letterlijk en figuurlijk slaapverwekkend. De podcastluisteraar heeft wel oren naar een lang verhaal, maar ik geloof niet dat dit werkt op campagneniveau. De data ken ik niet, maar ik durf aan te nemen dat de kosten per luisteraar ongewenst hoog zijn. Mijn advies: maak van een podcast een serieus medium voor het merk Vattenvall en bouw structureel aan je bereik. En kijk dan ook nog een keer goed naar de merkpositionering en merkstrategie.”

Cijfer: 4

Marvin Jacobs
Creative Director Audio Airborne

“Het inzicht om audio in te zetten en zo luisteraars in een bepaalde gemoedstoestand te brengen vind ik heel sterk. Audio kan goed emoties of gevoelens oproepen. De vraag is of rust de gemoedstoestand is waarin je als Vattenfall je luisteraars wilt brengen. Dit bedrijf heeft enorme ambities en claimt een voortrekkersrol in het fossielvrij maken van de wereld. Zelf zou ik kiezen voor iets met veel meer energie. Los van de conceptuele richting, vind ik het een gemiste kans dat de audio inhoudelijk niet goed is. De voorlezer is anoniem, de lastige teksten zijn niet ‘audio first’. Ja, je kunt er vast bij in slaap vallen. Maar past slaapverwekkend bij de missie die je wilt uitdragen als ambitieuze frontrunner?”

Cijfer: 6

* Dit artikel verscheen eerder in het meinummer van Emerce magazine (#183).

Over de auteur: Erwin Boogert is chef online bij Emerce.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond