-

Augmented reality laat consumenten chatten en kopen via Facebook Messenger

Sinds kort heeft een handjevol merken, waaronder Nike en Kia, hun Facebook Messenger chatbots uitgerust met een nieuw wapen: augmented reality. Deze chatbots kunnen gebruikers aansporen de camera van hun smartphone te openen en zo de nieuwste sneakers of automodellen te bekijken in hun eigen fysieke ruimte. Hoe profiteren bedrijven en consumenten van deze nieuwe functionaliteit?

In mei 2018 kondigde Facebook tijdens haar jaarlijkse F8 conferentie aan een augmented reality (AR) integratie toe te voegen aan Messenger. Nike, Kia, Asus en Sephore waren de lucky few die als eersten gebruik mochten maken van deze nieuwe functionaliteit. Zij zetten AR in zodat klanten hun nieuwste sneakers, auto’s of smartphones kunnen bekijken of nieuwe oogschaduw of lipstick kunnen uitproberen. En dat zonder ook maar een stap in een winkel te zetten.

Facebook integreert AR in gesprekken die via Messenger bots worden gevoerd. Deze interactieve geautomatiseerde gesprekspartners kunnen gebruikers rechtstreeks van een advertentie, via hun camera, naar een AR-ervaring sturen. Bots kunnen AR ervaringen delen via Click-to-Messenger-advertenties of Facebook-homepage-advertenties. Nu zul je denken dat je wordt doodgegooid met AR. Om te voorkomen dat merken je tijdlijn veranderen in een augmented reality reclamezuil heeft Facebook iets slims toegepast. Het is namelijk niet mogelijk om AR te pushen naar gebruikers. Tenzij je eerder op Messenger hebt gereageerd of op een advertentie van een van de deelnemende merken in uw nieuwsfeed klikt.

De AR-functie werkt op basis van ARkit en ARcore, dat betekent dat Apple gebruikers met een toestel ouder dan de Iphone 6s of Ipad pro het nog zonder deze functionaliteit zullen moeten stellen. Voor Android geldt dat functie te gebruiken is vanaf Android 7.0. Voor sommigen is het dus nog even wachten op hun FB Messenger AR-ervaring, maar desondanks schept het tal van nieuwe mogelijkheden voor organisaties en merken.

Toegevoegde waarde van AR integratie

Het gebruik van bots is niet nieuw, Messenger chatbots worden al ingezet door organisaties om e-commerce conversaties te verbeteren en engagement te vergroten met consumenten. Klanten weten niet altijd waar ze informatie moeten vinden of waar ze überhaupt in geïnteresseerd zijn. Door een reeks vragen te stellen, leidt je met chatbots gebruikers naar de beste plaats om de gewenste informatie te vinden, wat zorgt voor meer engagement en sales. Echter, deze informatie kan momenteel niet omgezet worden in tastbare visualisaties voor de consument. Het combineren van AR-effecten en berichten lost een bekend probleem op voor mensen die online winkelen. AR helpt om een product te visualiseren voordat consumenten zich comfortabel voelen om het te kopen, “try in AR before you buy”. Een voorbeeld: vijftig procent van de Zalando-aankopen komt retour. AR betekent voor online winkelen dat je een product van dichterbij bekijkt, in jouw eigen omgeving, zonder dat het fysieke item voor je staat.

Volgens Stan Chudnovsky, head of product bij Facebook, vindt er een verschuiving plaats op het gebied van advertenties. “ Waar we vroeger advertenties kochten om mensen naar de winkel te krijgen, kopen we vandaag advertenties om mensen in augmented reality ervaringen te krijgen, waar ze ons product op de dichtstbijzijnde manier van de fysieke wereld kunnen ervaren”. Dit zal een nieuwe boost geven aan het platform, wat Facebook wellicht ook nodig heeft om zijn hoofd boven water te houden na de privacy schandalen.

Retailhub van de toekomst

Facebook geeft aan dat het haar platform de retailhub van de toekomst wil maken. De functionaliteit is nu een aantal weken live en de eerste toepassingen worden nu gelanceerd. De bot van Sephora laat je bijvoorbeeld in een paar kliks make-up passen en het trackt weergaloos jouw gezicht. Ook KIA America heeft in korte tijd een applicatie live gekregen die perfect de mogelijkheden van de auto symboliseert. Deze toepassingen zijn veel belovend in de weg naar de retailhub van de toekomst. Zijn er naast deze “productsales” functionaliteiten nog meer voordelen?

De digitale interactie met consumenten kan door AR naar een volgend niveau worden gebracht door middel van persoonlijke interactie. Het ontwerpproces kan verbetert worden door in AR prototypes te delen en feedback op te halen om zo de slagingskans van het product te vergroten. Online service kan persoonlijk en interactief gemaakt worden door de chatbot tot leven te brengen in AR, deze assistent geeft uitleg en tips geeft over het installeren en gebruiken van een product.

Concluderend

Deze integratie gaat voor veel gave AR-toepassingen zorgen waar bedrijven en consumenten van gaan profiteren. Ik kijk er naar uit om deze nieuwe functionaliteit volledig te gaan benutten, door het creëren van persoonlijke ervaringen die klanten inspireren en anderzijds waarde creëren in de vorm van tastbare bedrijfsresultaten. Exciting future!

Dit bericht is 6 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond