-

Commerce in content, logisch toch?

Verscheidene publishers worstelen nog altijd met hoe zij hun content te gelde kunnen maken. Ze zijn goed in het inspireren en informeren van de lezer, kijker of luisteraar maar zijn minder bezig met het omzetten hiervan naar een aankoop. De oplossing? Commerce in content-integratie – en wel op zo’n manier dat het een aanvulling op het businessmodel is, geen aanval.  

Het is een wijdverbreid misverstand: publishers staan afwijzend tegenover het koppelen van commercie aan content, omdat ze bang zijn dat bezoekers geïrriteerd raken of hun content niet meer serieus nemen. Wij zijn er echter van overtuigd dat display advertising juist tot veel meer irritatie leidt, wat wel blijkt uit het toenemende gebruik van ad-blockers. De consument verwacht relevantie in je communicatie, ook op het commerciële stuk.

Natuurlijk moet er een evenwicht zitten tussen de content waar de bezoeker voor komt en het faciliteren van commercie. Je moet niet doorschieten, want dan word je meteen afgestraft door de consument en adverteerders. Maar als je commerce goed toepast, ervaart je lezer, luisteraar of kijker het als extra service en verrijking van de content.

Het tweede misverstand dat we vaak horen is dat publishers denken dat ze al hun content opnieuw moeten maken. Dat is niet de bedoeling. Zowel bestaande als nieuwe content is geschikt voor het integreren van affiliate links. Integratie van deze links biedt je juist de mogelijkheid om bestaande content te monetizen. De content is al goed, anders had je geen bezoekers –  alleen ontbreekt de commerciële component. 

Rolmodel: Fashionchick

Een succesverhaal van commerce-in-contentintegratie is Fashionchick, dat tien jaar geleden werd opgericht en waar vanaf het begin commerce en content werden geïntegreerd. Medeoprichter Aart Wallet focust zich met zijn nieuwe onderneming Biano nu op home & living met hetzelfde recept: een goede e-commerce shopping omgeving neerzetten en linken aan content. “Er werd online veel content gedeeld waarbij niet duidelijk was waar je die producten kon kopen. Daar hebben we met Fashionchick destijds op ingespeeld, en dat doen we dat nu met Biano voor home en living producten,” aldus Aart.

Voor ons als netwerk was het succes van Fashionchick een extra aanleiding om te kijken hoe we commerce en content bij meer partijen op elkaar konden laten aansluiten. We gingen van start met de grote lifestyle sites die zijn gericht op vrouwen in combinatie met fashionmerken en -retailers. Het idee was simpel: bied je lezers de mogelijkheid om vanuit de inspiratie meteen een aankoop te doen.

Key hierbij is dat het producten zijn die bij je merk passen en die je dus sowieso al zou aanraden aan je doelgroep. Zo is bijvoorbeeld Elle Shop ontstaan, een etalage met mode die doorverwijst naar verschillende webshops. Daar worden alleen producten aangeboden die interessant zijn voor consumenten die zich identificeren met Elle, zodat het geen afbreuk doet aan het merk.

Hoe?

De hamvraag is natuurlijk hoe je je content commercieel kunt benutten zonder frictie te veroorzaken bij gebruikers. Dit is precies wat Lindanieuws momenteel aan het onderzoeken is, vertelt Sophie Lamkin. “Het is een interessant verdienmodel, maar het moet passend zijn voor onze doelgroep en een uitbreiding zijn van ons platform. We zitten nu in de testfase en zoeken naar wat het beste bij ons past. Het moet natuurlijk aanvoelen voor lezers, we willen niets opdringen.”

De beste tips om te starten met commerce integratie voor pure content publishers zijn uiteraard afhankelijk van de doelgroep en opzet van je website. Maar de volgende drie adviezen zijn op iedereen van toepassing:

  • Stel aan je commerciële content net zulke hoge standaarden als aan je editorial content. Je lezers en ook Google zullen dit waarderen;
  • Test en trial – alleen door te testen kun je gedegen beslissingen maken over welke producten, merken en commerciële inzet het beste bij je doelgroep passen;
  • Maak gebruik van de aanwezige tools. Commerce-integratie wordt een stuk makkelijker als je een deel van het proces automatisch laat verlopen door bijvoorbeeld te werken met een plug-in of een convert–a–link, zoals beschikbaar in het platform. Hiermee houd je als publisher volledige controle over welke content commercie bevat, terwijl je het proces versimpelt.
Testen, testen, testen

Er komen steeds nieuwe communicatiekanalen en -vormen bij en dat betekent ook dat de integratie tussen content en commerce continu in ontwikkeling is. Soms levert dat succesverhalen op, zoals Elle Shop en Fashionchick en soms vallen de resultaten tegen. In 2015 lanceerden wij met een technische partner bijvoorbeeld een tool om Instagram-foto’s ‘shoppable’ te maken. Daar bleek de consument op dat moment niet klaar voor en de conversie viel tegen.

Kennis over wat niet werkt is voor ons zeer waardevol, omdat het helpt bij het ontwikkelen en ontdekken van nieuwe initiatieven, zoals het shoppable maken van video’s. De publisher kan daarin op het juiste moment een call-to-action plaatsen. De kijker krijgt een subtiele pop-up te zien of een herkenningspunt, zodat hij of zij weet dat het product te koop is. Wie geïnteresseerd is klikt erop en kan verder ongestoord de video afkijken en zijn aankoop doen.

Een andere interessante ontwikkeling is augmented reality. Zo kan tegenwoordig jouw eigen huisinrichting ingezet worden als content, de IKEA-app is hier een prachtig voorbeeld van. Je kunt er meubels mee projecteren in je woonkamer en dus thuis al bepalen of het meubelstuk bij je inrichting past. Bovendien wordt de customer journey korter, zodat het sneller en gemakkelijker is voor de consument om over te gaan tot een aanschaf.

Maar we kijken ook naar voice control devices, zoals Amazon Alexa. Het is een interessant vraagstuk hoe je hier commerce in kunt integreren, zonder dat het opdringerig overkomt. Want daar draait het om ongeacht het gebruikte kanaal, device of technologie – de beleving van de consument verrijken, zodat de kans op conversie groter wordt.

Met de nieuwe aanwas van content publishers in de vorm van innovatieve, nieuwe technologieën, zullen er ook nieuwe manieren ontstaan om in deze content commercie te integreren. Een interessante ontwikkeling die we zeker goed blijven volgen. 

Meer weten over commerce-in-contentintegratie? In de podcast ‘Commerce in content, logisch toch?’ gaat Krijn Schuurman hierover in gesprek met Aart Wallet (Biano) en Sophie Lamkin (Lindanieuws). Hoe pak je dit aan en wat verwachten je lezers? Luister de podcast hier.

Meer weten over wat de definitie van commerce in content bij Awin is en wat hierin de nieuwste trends en innovatie zijn? Luister dan nu naar de podcast ‘Senator, we run ads’ waarin Fabiënne Rotteveel en Pim van der Maarel verder in gaan over hoe inspirerende en informerende content ook de conversie kan verhogen. Beluister de podcast hier.

Deel dit bericht

2 Reacties

Willem L

Nee, onlogisch. Het zal best op een paar plekken aardig werken maar het blijft erg riskant voor een publisher. Content is onafhankelijk gemaakt of niet. Niet een beetje, misschien, voor een deel of wat dan ook. Niets zo irritant als een commerciant vermomd als onafhankelijk redacteur. Begrijp me goed, er is helemaal niets mis met commercie maar je moet nooit onduidelijkheid laten bestaan over intentie en afzender.

Wouter

@Willem L Hier komt geloofwaardigheid om de hoek kijken. Zodra content door de lezer geinterperteerd word als “dit is reclame” is de kracht van de content al niet optimaal. Maar goede content gemaakt zonder bemoeizucht van sales of marketingmanagers die de meest vreselijke doorzichtige marketingpraat dan heeft content kracht. Oprechte content waarbij je als content consument niet het gevoel krijgt dat de creator beperkt is in haar/zijn vrijheid blijft krachtige content ook al staat er dit is “powered by, oid” onder/boven

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond