-

Commission sharing: nieuwe samenwerkingen leiden tot conversie

Consumenten willen gratis interessante content lezen. Adverteerders willen op hun beurt inzicht in wie hun producten koopt. En tegelijkertijd zoeken content publishers naar nieuwe manieren om hun bezoekers te bedienen en hierbij geld te verdienen, zodat zij journalistiek gratis aan kunnen blijven bieden. Dit alles ligt ten grondslag aan het commission sharing-concept.

Van oudsher zijn affiliate marketingpartijen de schakel tussen publishers en adverteerders. De opkomst van ecosystemen waarin bedrijven met complementaire expertise, producten of diensten met elkaar gaan samenwerken in plaats van alles proberen zelf te doen, is een trend die sinds een aantal jaren echt voet aan de grond krijgt in het affiliate marketinglandschap. Vanzelfsprekend heeft dit effect op de samenwerkingsstructuur. In plaats van de traditionele driehoekssamenwerking tussen netwerk, publisher en adverteerder zien we nu ook partnerships ontstaan tussen publishers onderling die worden gefaciliteerd door het affiliate marketingnetwerk.

Het begon voor ons een jaar of drie geleden met een financiële vergelijkingstool van een specialist die op een high-volume website werd geplaatst. Voor de drukbezochte publisher leverde het techniek op die ze zelf niet hadden kunnen ontwikkelen en de technische specialist boorde op zijn beurt een nieuw publiek aan. Het werd al snel duidelijk dat dit concept ook goed toepasbaar was in andere segmenten zoals telecom en retail. Hiervoor werken we samen met partijen die white label tools hebben ontwikkeld voor bijvoorbeeld het vergelijken van telefoonabonnementen en verzekeringen, maar in-article widgets of het plaatsen van een shop behoort tot de mogelijkheden.

De content publisher kan zo’n tool in eigen look & feel implementeren zonder dat ze de technische expertise in huis moeten halen om zo’n vergelijker te ontwikkelen. De commissie over de omzet die zo wordt gerealiseerd, wordt gedeeld tussen de content publisher en de toolontwikkelaar, die verwerken wij en betalen wij uit via de door ons ontwikkelde commission sharing-tool.

Voor adverteerders biedt het commission sharing-concept de mogelijkheid om samen te werken met niet-traditionele publishers die zich normaliter richten op advies of inspiratie, maar niet primair op het realiseren van conversie voor merken en webwinkels.

Elle.nl en Shopsuite: shoppable content

Dit hebben wij bijvoorbeeld gedaan voor Elle en Shopsuite. Elle.nl heeft met 875.000 unieke bezoekers per maand een groot bereik. Shopsuite heeft een online etalage ontwikkeld, waarbij de publisher uit meer dan 5 miljoen producten een selectie kan maken die past bij het medium. Het is shoppable content die is afgestemd op de doelgroep van de content publisher. Elle.nl kan op deze manier bezoekers een shopervaring bieden zonder dat zij zelf een webwinkel hoeven in te richten. Met succes: zowel de bezoekersaantallen als de conversie-KPI’s van de shop op Elle.nl stegen flink. Inmiddels zijn er op deze manier meer dan duizend samenwerkingen tot stand gekomen, onder andere op de website van &C, Lindanieuws, Cosmogirl en Esquire.

The Dutch Selection: smartphones vergelijken

Een van de partners met wie we samenwerken op het gebied van telecom is The Dutch Selection, die smartphones en abonnementen met elkaar vergelijkt. Zij kunnen de populairste telefoons met elkaar vergelijken, maar de content publisher kan er bijvoorbeeld ook voor kiezen om een specifiek merk of een bepaalde provider uit te lichten. Zo kan de content dus worden afgestemd op de kenmerken van de site. Wanneer de gebruiker iets van zijn gading vindt, dan gaat hij met één klik naar de check-outpagina van de adverteerder, zodat de kans op churn – doordat de klant te veel handelingen moet verrichten – aanzienlijk wordt beperkt. Een eveneens mooie feature is de in-article widget die The Dutch Selection heeft ontwikkeld, die bedoeld is voor het gebruik in specifieke artikelen. Dit is een uitgeklede versie van de vergelijker, waarmee bijvoorbeeld de top-3 deals worden getoond.

Resultaten tot nu toe

Het commission sharing-concept is mede een succes, omdat je veel beter kunt bepalen welke publishers (touchpoints) hebben bijgedragen aan de uiteindelijke conversie en in welke mate. Hier kun je de commissiestructuur op afstemmen, zodat elk touchpoint beter op waarde wordt geschat. Bovendien zien we dat de marktontwikkelingen vragen om een verandering in de wijze van adverteren. Door de kritische millennial generatie zijn adblockers gemeengoed geworden en is de vraag naar native advertising toegenomen. Hierdoor staat de CPM-prijs van rich media al jaren onder druk en is er bij publishers vraag naar alternatieve en additionele verdienmodellen. Dit zien we niet alleen terug in onze resultaten, maar ook in de groei van onze commission sharing oplossing: tussen 2014 en 2017 hebben we een omzetgroei van 163 procent gerealiseerd en is het aantal conversion partners uitgegroeid tot tien.

Next step?

Onze verwachting is dat we commission sharing partnerships in meer segmenten (zoals Food en Home & Living) gaan opzetten met providers die nieuwe technologieën aanbieden aan de publisher om van diens bezoekers klanten te maken. Er zijn verschillende interessante innovaties op dit gebied. Universal basket tracking bijvoorbeeld, waarbij bestellingen bij verschillende webshops worden gecombineerd tot één winkelmandje/order. Of contextual commerce, waarbij je direct vanuit een foto of ander beeld een aankoop kunt doen. Hetzelfde idee wordt toegepast bij shoppable video, waarbij je zonder de player te verlaten een product kunt kopen dat wordt getoond. Zo zijn we recent een samenwerking gestart met video-advertisingbedrijf Vraym, een selfservice oplossing voor adverteerders en publishers die met behulp van video hun sales willen verhogen. Volledig geoptimaliseerd voor elk type device natuurlijk. En ook op gebied van Augmented Reality zie je steeds meer commerciële toepassingen die prima binnen het commission sharing-concept passen, zoals een virtuele projectie van een bepaald meubelstuk in je woonkamer om te zien of het in je interieur past of het scannen van je voeten om je ideale sneakers te vinden.

Meer weten over commission sharing en de trends in affiliate marketing? In de podcast ‘Future proof met Awin: go big and go niche or go home’ gaan Wanja Allessie en Thomas van der Lee in op de ontwikkelingen in het performance-marketinglandschap en wat de visie en voorbereiding van Awin hierop is. Beluister de podcast hier.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond