-

Content advertising: Google heeft het er moeilijk mee

Nieuwe vormen van content advertising vinden langzaamaan hun plek op het web. Maar Google heeft het er maar moeilijk mee. Niet omdat het te weinig zou verdienen als de advertentiemachine die het is, maar omdat het te groot en log is om op de snel veranderende markt in te spelen.

Cijfers van marktonderzoeker eMarketeer laten zien dat het bedrijf zo’n 31 procent van de digitale advertentiebranche in handen heeft. Opvallend is echter dat dit percentage licht is gedaald ten opzichte van het vorige jaar. Nog opmerkelijker: het aandeel op de mobiele markt is nog sterker gekrompen, van ruim 46 naar 40 procent.

Wat er aan de hand is? De wereld waarin onze aandacht uitgaat naar applicaties en sociale media is er één waarin Google vergeet voorop te lopen. Voor de sociale feeds en contentmarketing is native advertising van steeds grotere waarde. Maar Google moet zich er nog maar in zien te bewijzen.

Sociale media, maar ook op content gerichte websites zijn een oneindige stroom van inhoud waar bezoekers graag doorheen scrollen. Facebook, Instagram en Twitter hebben dat gegeven gebruikt om de traditionele display advertentie om te vormen tot reclame die versmelt met de inhoud die van zichzelf al zo engaging is. Deze in zijn omgeving opgaande reclame is booming, zo blijkt uit een rapport van van een Britse onderzoeker. Die verwacht dat het bedrag dat aan native advertising wordt uitgegeven van 1,8 miljoen dollar in vier jaar zal toenemen tot 9,8 miljoen.

2015 wordt het jaar waarin de concurrentie zal verhevigen, zo stelt brancheorganisatie IAB, met bijvoorbeeld nieuwe metrics die het effect inzichtelijker maken als logisch gevolg. Niet alleen kleinere partijen stappen in, zelfs een gigant als Yahoo laat de ontwikkelingen niet aan zich voorbij gaan. Al snel nadat zij aantrad als CEO besloot Marissa Mayer te komen met native stream advertenties. Een afzonderlijke marktplaats voor mobiele reclame en native advertising volgden snel daarna.

De ontwikkelingen staan niet op zichzelf. Dat bedrijven maatregelen nemen of komen met verschillende vormen van innovatie zien we bij een snelle terugblik op het vorige jaar.

Content Recommendation Engines
Het Amerikaanse AOL nam Gravity over. De intelligente technologie die dat bedrijf heeft ontwikkeld, blijkt zeer goed te zijn in het personaliseren van aanbevelingen. Zo kan op de website een widget worden getoond met aan te raden of populaire artikelen. Via de API van het bedrijf kunnen zowel gratis als betaalde ‘aanbiedingen’ worden gedaan. Het is een dienst die je steeds vaker aantreft op websites. Het grote Time Magazine sloot in november een deal met Outbrain dat via speciale widgets – bijvoorbeeld onder een artikel – andere lezenswaardige items aanraadt. De deal zou naar verluidt meer dan honderd miljoen dollar waard zijn. Mediabedrijven betalen Outbrain om links te mogen plaatsen in zo’n carrousel van informatie. Het bedrijf werkt daarvoor al samen met CNN.

Gesponsorde content
Sponsoring van content als onderdeel van native advertising krijgt nog meer voet aan de grond nu ook grote partijen als The New York Times en Wall Street Journal overstag gaan. BuzzFeed – die van de lijstjes en over het algemeen gezien als hét voorbeeld van native uitgever – werkt inmiddels al hard aan een volgende stap. Branding content van video’s zal in 2015 verder worden uitgerold. Met ‘BuzzFeed presents Friskies dear kitten’ had het al een groot succes te pakken. Ruim 19 miljoen vertoningen op YouTube – niet slecht voor een reclame. Upworthy, dat belooft het belangrijkste van het sociale web te tonen, concludeerde zelfs al dat de native content de eigen inhoud in succes overtrof. Wat dat betekent? Dat de betalende partijen meer aandacht krijgen voor hun campagnes dan de eigen curatoren. Dan doe je als advertentieplatform iets behoorlijk goed.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Kan Google dan achterblijven? Nee natuurlijk niet. Maar erg vlotten wil het nog niet bij de gigant. Het blijft tot op heden vooral bij geruchten en experimenten. Halverwege 2013 sprak Forbes al over een test van Google en het bedrijf zelf publiceerde een case study waarin het beschrijft native advertenties te plaatsen voor BuzzFeed.

Vooralsnog wacht de hele markt op de vernieuwing die begin 2015 zal worden geïntroduceerd. De geruchten gaan dat Google dan eindelijk een deugdelijk alternatief voor de bestaande content recommendation engines lanceert. Daarbij lijkt het vooral te stuiten op de eigen grootte. Waar een kleine partij na een proef onder tien uitgevers de techniek kan introduceren, moet Google het in één klap werkzaam hebben voor tienduizenden sites. De schaalgrootte is nu nog een voordeel dat het bedrijf heeft, het kan er direct groots mee uitrollen. Wacht het te lang dan zullen nieuwe netwerken enorm groeien. De markt van native advertising ontwikkelt zich immers enorm snel.

Deel dit bericht

2 Reacties

Pete

Als je dan een Engels stukje overtikt, maak dan geen domme vertaalfouten. Billion heeft 3 nullen meer dan Million en vertaal je dus als miljard.

In de slotallinea vinden we ten slotte nog een aantal aannames in het kader: waarom dingen uitzoeken als we ook ongefundeerd kunnen speculeren?
Aanname: Google kan niet met recommended advertising werken omdat het daar te groot voor is.
Feit: Google draait al langer open en bloot proef met recommendation ads (vorige week vond je ze nog op ad.nl voor ik meen Zilveren Kruis). Deze ad units worden bij enkele uitgevers getest, dus niet in het hele Adsense/Ad Exchange netwerk.
Conclusie: …vul zelf maar in.

Yoshi Tuk

Ha Pete,

Wat betreft de aannames: hoe kom je tot de aanname dat ik aanneem dat Google er niet mee kan werken? De aanname, of stelling eerder, is dat het traag op gang komt bij Google – je kunt zeggen er moeilijk mee hebben. Andere partijen lopen simpelweg voorop. Dat is de stelling. Kun je het natuurlijk niet mee eens zijn, maar een proef vind ik nog niet echt een bewijs van het tegendeel.

De fout zal ik uiteraard laten corrigeren, dat is slordig.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond