-

Corona en mobiliteit: dit zijn de drivers achter innovatie en verandering

Van de een op de andere dag zijn we een stuk minder mobiel geworden. Waar de ene dag nog de auto, de fiets, het openbaar vervoer en het vliegtuig ons van A naar B brachten, ontmoeten we elkaar nu vooral online. Door de nieuwe situatie waren we massaal genoodzaakt om in korte tijd uit te vinden wat de mogelijkheden zijn met thuiswerken en het digitaal samenwerken en vergaderen. Nu we hier langzamerhand aan gewend zijn, beginnen we ook weer te kijken naar hoe we mobiliteit “post-corona” het best kunnen inrichten. 

Het is een wetmatigheid dat een crisissituatie ook werkt als accelerator van innovatie. Welke trends en ontwikkelingen binnen mobiliteit winnen dankzij de crisis aan relevantie? En welke innovaties staan er nu echt op het punt van doorbreken? 

Doorbraak van Mobility as a Service (MaaS) bij het grote publiek

Wat we nu zien is dat door het thuiswerken bij een deel van de beroepsbevolking de auto stilstaat. Bij een ander deel van de beroepsbevolking is de roep om auto’s juist heel sterk toegenomen. Te denken valt natuurlijk aan beroepen in de zorgsector of bezorgdiensten. Of eenvoudigweg werknemers die niet met het openbaar vervoer willen of kunnen reizen. Hierdoor zie je allerlei nieuwe initiatieven ontstaan om vraag en aanbod op elkaar te laten aansluiten. 

Zo transformeert MaaS-speler Moovit busjes en auto’s die tijdelijk niet gebruikt worden naar shuttlediensten om medewerkers in vitale beroepen van en naar het werk te brengen. En ook Via, een aanbieder van ridesharing, experimenteert met het aanbieden van voertuigen aan zorgwerkers en andere cruciale beroepen zoals medewerkers van supermarkten en in de voedseltransport.

Er komen meer flexibele mobiliteitsvormen zonder langetermijnverplichtingen. Binnen de leasemarkt zal tweedehands autoleasing hierdoor populairder worden. Deze auto’s zijn normaal gesproken goedkoper in de lease maar nog belangrijker, je kunt veel kortere contracten afsluiten. De hele customer journey van al deze flexibele vormen van mobiliteit vindt meer en meer digitaal plaats en versnelt de doorbraak van MaaS bij het grote publiek. 

Digitalisering voor veiligheid en hygiëne van werknemers

Het vertrouwen in veiligheid en hygiëne heeft een flinke deuk opgelopen en dat zal nog wel even duren voordat dat hersteld is. 

Je ziet dat hierdoor contactloos betalen flink in populariteit is toegenomen en dit zal ook binnen mobiliteit meer en meer ingevoerd worden. Denk aan tank-apps, zoals die van Ease2pay, waarmee je via je mobiele telefoon je betaling doet en niet meer de tankshop in hoeft te lopen. Of een virtuele zelfscan van je auto om schades te meten en een digitale onderhoudsdiagnose op afstand. Tal van diensten worden nu versneld uitgerold.  

Er ontstaan nieuwe variaties in het contactloos bezorgen en de ontwikkeling van autonome diensten zoals bezorgrobots zal hierdoor een boost krijgen. 

Mede door social distancing is er nu al meer meer behoefte aan digitaal (reis-)advies en de daarbijbehorende digitale tools. Bedrijven zullen hierin namelijk ook meer verantwoordelijkheid moeten nemen zodat zij medewerkers veilig van en naar het werk kunnen laten reizen. 

Op basis van actuele verkeersdrukte en reishistorie kan een voorspelling worden gegeven of het waarborgen van 1,5 meter afstand te handhaven is. Maar ook de mate van social distancing op basis van vervoersmodaliteit kan meegenomen worden in het advies.

Flexibiliteit en het optimaliseren van capaciteit

Hoewel veel mensen niet kunnen wachten om weer naar kantoor te gaan, is de verwachting dat in de post-coronatijd mensen flexibeler om willen gaan met hun tijd en vaker vanuit huis zullen werken. 

Hierdoor komt er een behoefte aan slimme oplossingen om je capaciteit beter te beheersen, want een auto en (evenveel) parkeerplaatsen zal niet altijd meer nodig zijn. Denk aan oplossingen die meten of voorspellen hoeveel beschikbare parkeerplaatsen er (nodig) zijn, hoe je daar het reisgedrag op kunt aanpassen of waarmee je met bedrijven onderling parkeerplaatsen kunt uitwisselen.

Vallen mensen terug in het gedrag van voor de crisis? Of gaat corona er echt voor zorgen dat we ons gedrag wezenlijk gaan veranderen? De tijd zal het ons snel leren. Maar het ziet ernaar uit dat veiligheid, hygiëne en een nieuw mobiliteitsgedrag belangrijke drivers zijn achter de innovaties van nu. En mede hierdoor zullen de al ingezette ontwikkelingen zoals mobiity as a service, digitalisering en het belang van data een versnelling krijgen. 

Over de auteur: Lonneke van der Horst is marketing- & innovatiedirecteur bij ALD Automotive.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond