-

De voor- en nadelen van Facebook shops

Veel websites hebben moeite met het vinden van de juiste navigatie, tonen onvoldoende informatie en irrelevante producten, maar ook de checkout lijkt niet altijd even gebruiksvriendelijk te zijn. Daar heeft Facebook een oplossing voor, namelijk: Facebook Shops. We laten je graag de voor- en nadelen zien, en bespreken ook nieuwe features als Live Shopping. 

Wat is Facebook Shops?

Shops is een nieuwe feature van Facebook die consumenten nieuwe merken en producten laat ontdekken op een plek waar zij hun tijd al besteden. 

Fans vinden Shops via een Facebook of Instagram pagina, stories of advertenties. De gebruiker browset met gemak door collecties heen, voegt producten toe aan een virtueel winkelmandje en rekent vervolgens direct af binnen het platform. De klantenservice en het volgen van een order vindt ook plaats binnen Facebook. 

Het creëren van een Shop is simpel en gratis. Zo maakt Facebook het mogelijk voor bedrijven van welke omvang dan ook een online business te starten of te continueren. Vooral dit laatste is een belangrijke reden geweest voor Facebook om te starten met Shops. Door de COVID-19 crisis hebben veel bedrijven het zwaar. Door Shops te introduceren moedigt Facebook vooral kleine bedrijven aan om gebruik te maken van de apps en zo contact te leggen met hun klanten. 

“We zien dat veel kleine bedrijven die nog nooit online aanwezig zijn geweest dat nu wel doen. Voor deze kleine bedrijven is dat in deze periode het verschil tussen overleven of failliet gaan”. 

Voordelen Facebook Shops:

Voeg producten toe met of zonder catalogus

Het uploaden van een productcatalogus is niet nodig, zodra er producten worden toegevoegd, wordt er automatisch een catalogus aangemaakt. Mocht je al een catalogus hebben, no problem! Ook die kan je toevoegen. Daarnaast is er ook geen limiet aan het aantal producten dat toegevoegd kan worden aan de Facebook Shop. 

Geef de Shop een eigen look and feel

Een Shop zou geen Shop zijn zonder merkidentiteit. Customize de Shop omgeving door hoge kwaliteit beeldmateriaal toe te voegen en zorg voor consistentie. Wijzig daarnaast de kleuren die passen bij de huisstijl van het desbetreffende merk, wat zorgt voor herkenbaarheid. 

Manage de online Shop op één plek

Customer support vindt direct binnen het platform plaats. Beantwoord vragen direct via Messenger, WhatsApp of Instagram. Betalingen via de app is helaas nog niet beschikbaar in Nederland, maar al wel in de US. 

Nadelen Facebook Shops:

  • Helaas is de functie Shops nog niet voor iedereen beschikbaar. Zodra dit het geval is word je volgens Facebook hier via een e-mail over geïnformeerd. 
  • Tot nu toe is het alleen mogelijk om fysieke producten te verkopen. Dit betekent: geen downloads of andere digitale producten. 
  • De branding van een Facebook Shop kan slechts op een beperkt aantal punten worden aangepast. 

Nieuwe features:

Live Shopping

Naast Shops is Facebook ook bezig met de ontwikkeling van Live Shopping. Live video wordt al veel langer gebruikt om producten te tonen – denk bijvoorbeeld aan releases van nieuwe gadgets of influencers die product reviews geven on the spot. 

Binnenkort zijn merken in staat om producten uit hun Shop of Catalogus te taggen. Deze verschijnen dan onderin de video, zodat mensen snel kunnen doorklikken om het product te bekijken en direct te kopen. 

Loyaliteitsprogramma’s

Nog een feature waar Facebook mee bezig is zijn loyaliteitsprogramma’s. Dit gaat om zowel het koppelen van je huidige programma aan Facebook, als het ontwikkelen van een programma speciaal voor je Facebook Shop. 

Facebook probeert kleinere ondernemingen ook te steunen door een nog hechtere samenwerking met partners als Shopify, BigCommerce en WooCommerce aan te gaan en bedrijven de juiste hulp te verschaffen om hun Shop te laten groeien. 

Over de auteur: Nicky Ribbers is head of social advertising bij Storm Digital.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

2 Reacties

Blockchainkiller

De voordelen wegen niet op tegen de opties die bijvoorbeeld een plugin zoals woocommerce bied. Dat is misschien nog wel gebruiksvriendelijker en flexibeler ook; ik weet het niet zeker want ik heb geen facebook.

De nadelen zijn wederom weer dat facebook (Oftewel Mark Zuckerberg) nog meer van je weet. Nu weten ze welke producten populair zijn in een land of regio, prijzen en bank en betaal gegevens. Zal weer een mooie database worden dit…..

Rede genoeg dus voor mij om het vooral NIET te gebruiken.

Tim - Timdehoog.nl

Kan je zonder Facebook account wel bij Facebook Shops iets bestellen of wordt je dan verplicht een account te registreren?

Wat zou een reden kunnen zijn om van een WordPress WooCommerce webshop over te stappen naar Facebook Shops.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond