-

Deze zes trends vormen de toekomst voor online leerplatforms

Als de afgelopen jaren met Covid-19 ons iets geleerd hebben, is dat we allemaal kunnen leren. We zijn allemaal tot actie aangezet en geïnspireerd tot samenwerking. Dit is het moment waarop we geweldige leerervaringen voor iedereen toegankelijk kunnen maken. Ik geloof dan ook dat dit het jaar van verandering wordt: het begin van een nieuw tijdperk voor gepersonaliseerd leren.

We maken al decennialang gebruik van teleconferenties. Digitale leeromgevingen bestaan al lang. De afgelopen paar jaren popten leer-apps als paddenstoelen uit de grond en kwam de nieuwe generatie van digitale leeromgevingen op. Ze kunnen mensen nieuwe manieren bieden om met elkaar in contact te komen – sommige succesvol, anderen wat minder.

Al die initiatieven onderschrijven één ding: we zien onze missie realiteit worden. Want als leertechnologiebedrijf weten we: leren gebeurt overal. Op allerlei momenten en plekken; in de klas, op het werk, thuis, onderweg en online. Wat nu nodig is, is één platform waar alle goede ideeën van de afgelopen jaren en alle ervaringen worden samengebracht. Eén plek waar je iedereen van dienst kunt zijn, de tools kunt gebruiken waar je van houdt en mensen naar hun doelen kunt leiden. Dit is het moment waarop we kunnen helpen geweldige leerervaringen voor iedereen toegankelijk te maken. 

Waarom ‘gepersonaliseerd leren’? 

Wij zijn ervan overtuigd dat de individuele geest tot zoveel in staat is, maar geremd wordt als een systeem gestandaardiseerde testen geeft, gebouwd voor gestandaardiseerde hersenen. Maar we denken niet allemaal op een gestandaardiseerde manier, of wel? Mensen gedijen niet in een systeem dat hen beperkt. Niemand heeft ooit de wereld veranderd door hetzelfde te denken. Daarom geven we de toekomst van onderwijs en werk een nieuwe vorm. 

Hoe ziet de toekomst van leren eruit?

Wij verwachten vanaf dit jaar een aantal veranderingen te zien op het gebied van leren. De belangrijkste zijn:

  1. Docentgestuurd leren met de focus op de student
    Na twee jaar van wereldwijde pandemie hebben we de kans om de toekomst van leren vorm te geven. Waarbij zowel docenten als studenten hun leerervaringen op maat kunnen maken. Laten we het beste van online, klassikaal en zelfstandig leren combineren op een manier die het beste werkt voor elke leerling en opleider.
  2. Een hernieuwde waardering van soft skills
    In een post-pandemische wereld waar we te maken krijgen met uitdagingen die we ons tot nu toe niet hadden kunnen voorstellen, is er grote vraag naar menselijke vaardigheden – creativiteit, empathie, flexibiliteit, kritisch denken, ondernemerschap. 
  3. AI waarbij de mens centraal staat
    Dat lijkt misschien een tegenstelling, maar zodra leraren meer gebruik maken van kunstmatige intelligentie, krijgen ze meer tijd om contact te maken met leerlingen. Om degenen die dat nodig hebben extra aandacht te geven en ons te helpen van leerachterstanden naar leerversnelling te gaan.
  4. Competentiegericht onderwijs
    Het is nu belangrijker dan ooit, om leerprogramma’s aan te bieden die zich aanpassen aan verschillende studenten. Die leerlingen in staat stellen op hun eigen tempo te leren. Competentiegericht onderwijs doet precies dat: het biedt geïndividualiseerd onderwijs op grote schaal. 
  5. Verbetering van de gelijkheid
    De pandemie bracht grote ongelijkheid in onze maatschappij aan het licht, vooral als het gaat om toegang tot kwalitatief onderwijs. Nu online onderwijs steeds normaler wordt, moeten we werken aan het toegankelijk maken van die oplossing voor zoveel mogelijk studenten. Niet alle studenten hebben dezelfde achtergrond en vaardigheden, maar ze kunnen allemaal leren – en ons toekomstig succes als maatschappij hangt daar vanaf.
  6. Leerlingen weer betrekken
    Studenten en leerlingen hebben het zwaar gehad, de laatste jaren. Veranderingen in het leerlandschap – niet alleen waar je leert, maar ook hoe – hebben mensen moe en apatisch gemaakt. We moeten inzetten op het helpen betrekken van leerlingen. Dat betekent de juiste tools hebben om het vuurtje om te studeren weer aan te wakkeren en het aan te houden. Om te helpen zorgen dat iedereen de kans krijgt om te leren en hun individuele potentieel te bereiken.

Over de auteur: John Baker is President en CEO van D2L.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond