-

Start-up Luqo: De volgende generatie in leermateriaal

Een gesprek met Rogier Kauw-A-Tjoe, oprichter van Luqo, een start-up die fysiek en digitaal leermateriaal maakt waarmee kinderen leren samen te spelen en te werken.

Eerst maar de basics: Waar houdt Luqo zich precies mee bezig?

“Luqo is een systeem met fysieke drukknoppen en digitaal leermateriaal voor kinderen om samen te spelen en te leren. Waar de huidige digitale leersystemen gericht zijn op individuele ontwikkeling, zijn wij het eerste systeem dat zich richt op samenwerking en de sociale ontwikkeling van kinderen. Met Luqo zijn kinderen meer betrokken en krijgen ze een dieper begrip van de leerstof. De Luqo-samenwerkingsspellen zijn beschikbaar vanaf de kleuterschool tot de leeftijd van 12 jaar, voor onderwerpen als taal en rekenen.”

Hoe sluiten jullie aan op wat er op school gebeurt?

“Hoewel het leerplan van de school het uitgangspunt is, ontwikkelen kinderen ook sociale vaardigheden terwijl ze samenwerken. Ze leren te reflecteren en worden gelukkige en zelfverzekerde mensen. Alle vaardigheden die nodig zijn in deze 21ste eeuw.

Wij zijn een groep van diverse ontwerpers (industrieel, interactie, communicatie en game). We werken altijd samen met kinderen, leerkrachten en andere onderwijsexperts om onze inhoud te ontwikkelen, en we zijn centraal in het land gevestigd in Utrecht.”

Op wie richt Luqo zich?

“Onze belangrijkste klantenkring is te vinden in het basisonderwijs, op alle verschillende soorten scholen, inclusief scholen voor speciaal onderwijs. Het belangrijkste is dat scholen de (leer)voordelen zien van samen leren in plaats van individueel leren. Gelukkig is dit heel duidelijk geworden voor scholen na de Covid-19-lockdowns. Scholen die Luqo gebruiken, zien dat kinderen meer zelfvertrouwen en zelfkennis ontwikkelen.”

Waarom zowel hardware als software?

“We hebben geleerd dat onze knoppen kinderen uitnodigen om op een actieve en collaboratieve manier te leren. Ze kunnen zo hard op de knoppen drukken als ze willen, wat meteen voor enthousiasme zorgt. Elk kind heeft zijn eigen knop, zodat geen van de spelers de anderen kan overrulen. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen knop en dat garandeert daarom gelijkheid van de spelers.”

Wat is de impact van jullie bedrijf en product?

“De druk op scholen is momenteel erg hoog en scholen zoeken naar oplossingen om leerkrachten te ondersteunen. Het gebruik van apps lijkt de oplossing, maar het zorgt ervoor dat kinderen geïsoleerd werken: ze worstelen in hun eentje, vieren successen in hun eentje.

Luqo motiveert kinderen omdat leren leuker en uitdagender wordt als je het samen doet. Omdat kinderen altijd samenwerken, zijn ze in staat om samen Luqo zelf te gebruiken. Leerkrachten hoeven zich niet voor te bereiden of te ondersteunen, maar hebben tijd om zich te concentreren op een-op-een-gesprekken met andere kinderen.”

Wat is de huidige stand van zaken?

“We hebben twee generaties van ons product verkocht en meer dan 50 educatieve games ontwikkeld. We hebben zojuist ons product opnieuw ontworpen om de prijs drastisch te kunnen verlagen. Dit zal de markt openen. Nu zijn we klaar om op te schalen.”

Werken jullie daarvoor samen met partners of juist niet?

“We doen dit niet alleen, want we hebben zojuist de Future Play Design Challenge gewonnen (georganiseerd door Playful Minds en LEGO Ventures). We zullen in hun nieuwe halfjaarlijkse accelerator-programma zitten, om ons te concentreren op co-creatie, marketing en internationaal groeien.”

Over dat onderwerp: wat zijn jullie groeiplannen?

“Ons nieuwste systeem – eind 2019 gelanceerd – wordt al op meer dan 50 Nederlandse basisscholen gebruikt. We zijn momenteel onze 50 spellen aan het vertalen naar het Engels, Frans, Spaans, Duits, Deens en Zweeds om onze internationale expansie te starten.We zijn ook onze productie aan het opschalen, om de kosten van de fysieke knoppen te verlagen.”

Wie heeft er tot nu toe in jullie geïnvesteerd en wat voor soort investeerders zoeken jullie nog?

“Onze eerste investeerders zijn allemaal vrienden, familie, fans of mensen via hun netwerk. We zijn per direct op zoek naar een business angel met ervaring in het onderwijs. We zijn geen marktplaats en we weten dat de onderwijsmarkt een uitdaging is. We zijn echter vastbesloten om het onderwijs ten goede te veranderen! En we zijn op zoek naar een investeerder die ons kan helpen opschalen naar het volgende niveau en ons kan vergezellen op ons avontuur.”

* In samenwerking met Fundsup belichten we iedere donderdag beurtelings veelbelovende start-ups en early-stage investeerders. Hier vind je meer informatie over Luqo voor investeerders

Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief operations officer bij Fundsup.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond