-

Dit zijn de digitale trends voor de vastgoedmarkt

Vastgoed is in een enorme digitale versnelling terecht gekomen. In alle facetten van het dagelijks leven raken mensen steeds meer gewend aan digitale technieken, waarom zou dat voor vastgoed anders zijn? Het is tijd om voor te sorteren op de laatste ontwikkelingen, zodat vastgoed straks niet achterloopt. Dit zijn de belangrijkste digitale trends voor 2018 op het gebied van vastgoed.

  1. Smart

We kennen smart cities, maar bouwers denken bij het ontwikkelen van een nieuwe wijk steeds meer aan de aanleg van digitale faciliteiten die mensen in die wijk in staat stellen zelf zaken te regelen. Deze ontwikkelingen zien we op het gebied van veiligheid, zorg, onderhoud, vervoer en de inkoop van diensten en producten. Door hardware in de wijk te koppelen aan custom software kunnen mensen in de wijk samen beslissingen nemen, energie besparen en diensten afnemen. Denk aan het samen, voordelig inkopen van schilderwerk, of elektrische auto’s die gekoppeld aan solar panels op het dak als energie-opslag fungeren.

Er zullen sociale concepten ontstaan om de kracht van mensen in de wijk te bundelen, zoals crowd caring. In een wijk met slimme digitale voorzieningen kun je zaken als vergrijzing en vereenzaming tegengaan. Denk aan op afstand met elkaar communiceren of het inzetten van senioren voor bepaalde activiteiten in de wijk,  zoals oppassen. Next Door probeert dat in Amerika door wijkcommunities te bundelen en in Nederland doet De Alliantie dat via sociaal netwerk ‘My Neighborhood.

Het huis van de toekomst wordt een omhulsel waarop je services afneemt, zoals energie, voedsel en reparaties. Het op deze manier zelf-organiseren van de buurt leidt tot kostenbesparing. De kwaliteit is bovendien goed, want die wordt gecontroleerd door de wijk. Als er iets niet deugt, heeft een toeleverancier daar meteen last van.

De wijk wordt een op zichzelf staande economie, een marketplace waarin partijen de behoeftes van de bewoners zullen gaan koppelen aan leveranciers van diensten en voorzieningen. De vraag is alleen: wie ownet straks die marketplace? Daar zullen disruptors instappen, die ons traditionele idee van de wijk en het onderhoud ervan op de kop gaan zetten. Het huis wordt steeds meer een service, met een bijpassende appstore.

Gebouwen zullen steeds slimmer worden en daarmee ook makkelijker te repurposen. Nu zijn kantoren en woningen best rigide verdeeld. Slimme bouw stelt ons in staat om te zeggen: dit is een enorm huis, de mensen die er wonen worden ouder, dus kunnen we op een gegeven moment componenten gaan schuiven waardoor het huis verandert; bijvoorbeeld beneden een ouderenwoning, boven starters.  

Daarnaast zullen we gaan zien dat het huis steeds verder robotiseert: Alexa gaat een combinatie maken met internet of things: lichten aan, verwarming uit, ramen open, gordijnen dicht, zelfdenkende keukens – er ontstaat een stemgestuurd ecosysteem waarin je al die dingen aan elkaar kan binden. Je gaat op vakantie en zult nog steeds in staat zijn te zien wat er in huis gebeurt. Alexa zal daarnaast adviezen gaan geven over bijvoorbeeld onderhoud en verbruik, maar ze zal ook je agenda beheren. Zij regelt dan niet alleen je huis, maar ook je afspraken.

  1. Technology

Stel, je wilt een huis kopen. Het is nog niet gebouwd, maar toch kun je er al doorheen lopen. Je kunt het inrichten naar smaak, een wandje een meter verplaatsen en de kleuren van de muren aanpassen.

Je bevindt je in een hoge render van een 3D-model van je toekomstige huis en ervaart hoe het zou zijn om daar te wonen. Lijkt ver weg? Dankzij krachtige game engines als Unreal 4, waar bijvoorbeeld World Of Warcraft op draait, is het nu mogelijk om fotorealistische, real-time walkthroughs door huizen te maken die niet meer te onderscheiden zijn van video.

Met de toevoeging van augmented reality (AR) is het mogelijk objecten op een andere plek te brengen dan waar je bent, terwijl je de ware dimensies ervan ervaart.

Een huis of publieke ruimte leent zich bij uitstek voor deze technologie. In vastgoed wordt al in 3D ontworpen, de vraag was alleen hoe die informatie te ontsluiten is naar klanten, zodat op een snelle manier duidelijk te maken is hoe de buurt, het huis en de inrichting eruit zien. Augmented reality is daar het antwoord op. Met AR is het mogelijk om met je mobiel vastgoed te ervaren. Dat is een groot voordeel ten opzichte van virtual reality, waarvoor je altijd een bril of helm voor moet gebruiken.

Alle partijen die betrokken zijn bij het bouwen van een wijk – de architecten, het bouwbedrijf, de gemeente en de leveranciers – gaan steeds meer met deze technologieën werken. Het wordt voor deze partijen mogelijk om in draadmodellen alle wijzigingen die men daarin aanbrengt real-time te verwerken. Dat is een enorme efficiëntieslag, maar betekent tegelijkertijd dat wanneer klanten hun huis zelf configureren, die aanpassingen ook real-time worden doorgevoerd in het bouwmodel. Huizen kunnen op die manier dus steeds verder customized worden.

Andere technologische trends om rekening mee te houden in vastgoed zijn Accelerated Mobile Pages (AMP) en Google Maps voor real estate.

AMP zijn snellere, lichtgewicht pagina’s die ook een ranking factor zijn voor Google. Ruim twee miljard pagina’s zijn inmiddels AMP’d,  en omdat de eerste interactie heel belangrijk is wanneer mensen op hun mobiel naar een woning kijken, raden we sterk aan hiermee aan de slag te gaan.

Google Maps voor real estate is een layer die je over Maps heen kunt leggen. In plaats van een eigen, custom implementatie op je website met daarop je aangeboden woningen, kun je die data uploaden naar Google Maps. Je hebt dan dus de volledige Maps-functionaliteit, met de woningen die je daarop wilt tonen. Zo is veel informatie, zoals faciliteiten in de buurt van een huis, in een oogopslag te zien.

De feature maakt het verder mogelijk het gedrag van klanten in kaart te brengen, zodat duidelijk wordt hoe en waar je je doelgroep kunt bereiken. Daarnaast kunnen marketingcampagnes worden aangepast op basis van locatiegegevens en brengt het de bewoningsgeschiedenis van een gebied in kaart, zodat klanten inzicht kunnen krijgen in de ontwikkelingen van bepaalde buurten en daaraan gekoppelde marktwaarden.

Google Maps voor real estate is voor een groot deel gratis en dus zeer interessant voor kleinere bedrijven.

  1. Marketing

Steden, wijken en huizen worden slimmer, technologie stelt ons in staat huizen te bezichtigen en in te richten nog voordat ze zijn gebouwd en zoals pionier BPD ons vorig jaar heeft laten zien, duurt het vermoedelijk niet lang meer voor huizen op grote schaal online verkocht worden. Wat betekenen deze ontwikkeling voor marketingafdelingen in real estate?

Ten eerste is de vraag hoe je offline gedrag van mensen kunt koppelen aan online efforts ook binnen de vastgoedwereld een zeer relevant. Hoe weet je of mensen bij een makelaarskantoor langs zijn geweest? Hoe weet je of ze al naar een huis zijn gaan kijken? In de retail wordt de verbinding tussen online en offline gedrag actief gemaakt. Waarom behandelen we vastgoed niet hetzelfde als een normaal winkelbezoek? Dergelijke inzichten leiden tot een efficiëntere besteding van marketingbudgetten.

Daarnaast kun je met behulp van Predictive targeting aan de hand van marketingdata voorspellen welke mensen op je website hogere kans hebben om een inschrijving te doen op bijvoorbeeld een nieuwbouwproject of een bestaande woning. Op basis van datasets en machine-learning kunnen we heel precies voorspellen wat de kans is dat een mogelijke klant overgaat tot actie. Die bestaande data kunnen ook worden ingezet voor nieuwe marketingkanalen. Door gebruik te maken van deze manier van targeting haal je een hoger conversierendement.

Tenslotte gaat het om connecting the dots: hoe kun je nu echt goed in kaart brengen wat de customer journey is van mensen die zich inschrijven op je website? De data van je site staat in Analytics, eventuele informatie uit calls zet je in je CRM, een bezoek aan het kantoor administreer je, en dan vindt conversie plaats. Data over die stappen zijn normaal gesproken van elkaar gescheiden, maar als je die aan elkaar zou kunnen verbinden, kun je iemand echt goed volgen. Die inzichten kunnen zeer waardevol zijn om je boodschap beter af te stellen en je rendement te verhogen. Met behulp van een ATS-koppeling kunnen we Analytics verbinden aan CRM-data. Ook de menselijke interacties kunnen dan worden terug gemeten naar de eerste klik op een advertentie. Zo brengen we de hele reis in beeld.

Dit artikel is samen met Justin Kniest en Kevin Veenman geschreven.

Deel dit bericht

2 Reacties

Tim Kraaijvanger - Stormachtig

“Connecting the dots, marketplace, real estate, predictive targetting, technology.” Praat gewoon Nederlands met me.

Voor wie is dit artikel eigenlijk geschreven? Neem het derde hoofdstukje: voor niet-marketeers is het abracadabra, voor marketeers is het een hoop blabla. Deel wat jullie hebben geleerd. Hoe hebben jullie deze reis voor een recente klant in kaart gebracht? Wat viel jullie op? Wat zijn mogelijke valkuilen? Daar kunnen marketeers wat mee.

Kristian - Sobuildings

Voor wie nog verder wil denken, wij hebben net een boek uitgegeven over verschillende gedachtes die zijn ontstaan uit een jaar brainstormen met professionals uit de vastgoedsector en ook buiten de sector. De brainstormsessies heten Brainpickfriday, het boek heet “Kom je buitenspelen?’ en is te vinden op http://www.sobuildings.com/winkel

Veel leesplezier.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond