-

Dit zijn de 12 e-commercetrends voor 2018

Even snel een webshopje opzetten is er in 2018 niet meer bij. Dat is in ieder geval nauwelijks nog succesvol volgens de experts in dit artikel, die hun belangrijkste e-commercetrends delen. Wél succesvol worden winkels die inspelen op het verlangen naar same day delivery, interactieve content, personalisatie en craft brands. Ook mobiele bestellingen spelen een steeds belangrijkere rol.

Daarnaast zie je de opkomst van kopen via online marktplaatsen. Bol.com stapt in, wellicht met grootmachten Amazon en AliBaba op het oog.

Samen met experts Tim van IJsendoorn (Fingerspitz Online Marketing), Kathrin Beck (Lightspeed), Ger van den Buijs (FiveDolphins), Patrick Petersen (Atmost.nl), Bas van Eeuwen (Spotler) en Nils van der Knaap (Sky Internet Marketing) bespreek ik de e-commerce trends in 2018.

#1 Smartphone & tablet populairder voor aankopen

De mobiele gebruikerservaring mag bij veel webshops nog flink verbeteren, zo schreef ik vorig jaar (e-commerce trends in 2017). Smartphone- en tabletbezoekers gaan immers veel minder vaak over tot aankoop. Nu lijkt daar stilletjesaan verandering in te komen.

Volgens een onderzoek van marktonderzoeksbureau gespecialiseerd in mobiele apps App Annie zal Black Friday 2017 in de VS (24 november) alle mobiele shopping records breken.

Bas van Eeuwen: “Maar liefst 89% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder deed in het eerste halfjaar van 2017 minimaal een online aankoop. Dat blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. De belangrijkste trend: in 2017 werd er aanzienlijk meer gekocht met de smartphone dan in 2016.”

“Daarmee verliezen de desktop en laptop opnieuw terrein aan de mobiele devices. Het aantal aankopen via de smartphone groeide in Nederland met maar liefst 56% ten opzichte van vorig jaar.”

“Ten opzichte van China (70%) en het Verenigd Koninkrijk (30%) hebben we met nog geen 10% online betalingen nog een flinke weg te gaan. Toch is de verwachting dat nieuwe technologieën en multifunctionele e-commerce apps het gat de komende jaren kleiner zullen maken.”

#2 ‘Webshopjes’ gaan het niet redden

Maar niet iedereen gaat profiteren van de mobiele groei.

Patrick Petersen: “De trend is dat we megakritisch naar onze webshopjes moeten kijken. Er heerst nog te veel een 1..2..3.. scenario van een (open source) shopje live zetten, dan wat traffic “verdienen” of kopen en dan een community opbouwen die we gaan (be)spammen.”

Een succesvolle webshop vereist meer dan een WordPress-plugin.

“Ook e-commerce is multichannel geworden en het gemak, het vertrouwen en de moderne technieken die de klantreis vergemakkelijken moeten echt worden uitgebuit. De shake-out is aanstaande, ook op het gebied van traditionele marketing van de webshops, zoals het logistieke en de productmanagement.”

#3 Omnichannel

Kathrin Beck van Lightspeed gaat nog een stapje verder. Volgens haar is ook multichannel verkoop in 2018 niet meer genoeg.

“De toekomst van commerce ligt in omnichannel. Dit geldt ook voor e-commerce. Omnichannel begint een buzzword te worden. Maar terwijl veel ondernemers het erover hebben, zien we in de praktijk nog maar heel weinig voorbeelden van bedrijven die dit al goed doen.”

De omnichannel ondernemer weet alle verkoopkanalen naadloos met elkaar te integreren.

“Daarnaast wordt het nog steeds te vaak verward met de term ‘multichannel verkoop’. Zowel de multichannel als de omnichannel ondernemer verkoopt op meerdere kanalen. Maar het belangrijke verschil: de omnichannel ondernemer weet alle verkoopkanalen naadloos met elkaar te integreren.”

“De uitdaging ligt in het creëren van een consistente klantbeleving, merkbeleving en servicebelofte op alle verkoopkanalen. Dit is de échte uitdaging van omnichannel. Elke ondernemer die zijn producten of diensten op meer dan één kanaal verkoopt, zal de komende tijd met deze trend worden geconfronteerd en kan niet lang meer achterblijven.”

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

De oprichter van omnichannel succes Coolblue over de versmelting tussen online en offline verkoopkanalen.

“Om omnichannel goed te kunnen begrijpen, moet je denken vanuit de klant. Wanneer de klant een bedrijf op meerdere kanalen meteen kan herkennen aan design, content, tone of voice, service en productkeuze is een derde van de omnichannel strategie gelukt: een consistente merkbeleving ongeacht op welk kanaal de klant het merk tegenkomt.”

“Wanneer de klant overal op dezelfde manier en dezelfde snelheid even goed wordt geholpen en benaderd, is tweederde van de strategie voltooid: de consistente klant- en servicebeleving is op orde.”

“Pas bij het laatste deel kunnen we de trend vanuit het ondernemersperspectief bekijken. Als een bedrijf alle kanalen vanuit één centrale plek en één centrale administratie kan managen en alle data in één backend samenloopt, dan is de omnichannel strategie volledig geïmplementeerd. Eén beleving, aan de voorkant én aan de achterkant.”

#4 Google Attribution

 Voor veel webshopeigenaren een bekend probleem: vaak heb je alleen zicht op de de laatste klik die tot een aankoop heeft geleid. Bijvoorbeeld een zoekopdracht met je bedrijfsnaam erin. Maar zo weet je nog steeds niet hoe iemand je op het spoor is gekomen. Dit fenomeen noem je ook wel ‘last click attribution’. Gelukkig gaat dat veranderen.

Tim van IJsendoorn: “Google lanceert in het voorjaar van 2018 met Google Attribution een gratis tool die alle touchpoints gaat meewegen op basis van machine learning. Daarmee komt een einde aan last click attributie voor online kanalen.”

#5 Personalisatie

Een bakker kan zijn klanten persoonlijk begroeten. Voor een grootschalige webshop lijkt dat wat lastiger. Dankzij het slim verzamelen van data komt daar echter snel verandering in.

Tim van IJsendoorn: “Ik zie als trend meer focus op de gebruikerservaring en klantbehoud door data rondom individuele klanten te verzamelen en hen om feedback te vragen. Door deze profielen op te bouwen kunnen bedrijven in personalisatie ook extra stappen zetten. Dit is nog geen gemeengoed, maar zal de komende jaren snel groeien.”

Gepersonaliseerde content scoort 42% beter dan niet-gepersonaliseerde content.

Bas van Eeuwen: “Het loont om ook de online winkelbezoeker te voorzien van een volwaardige shopping experience. De (betaalbare) manier om dit te bereiken is personalisatie. Onderzoek van HubSpot laat zien dat gepersonaliseerde content 42% beter scoort. In het onderzoek dat ze deden, testte ze calls-to-action gedurende twaalf maanden.”

“Een belangrijke stap die je kunt zetten richting een persoonlijke shopping experience, is het opbouwen van bezoekersprofielen. Op basis van het klik- en koopgedrag van de bezoeker kun je vervolgens de meest relevante recommendations tonen.”

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Outbrain CEO schetst zijn toekomstbeeld voor hyper personalization.

“Ga je nog een stap verder, dan is het interessant om in je recommendations rekening te houden met waar een klant zich in het koopproces bevindt. Ook kun je verschillende resultaten tonen op basis van locatie en device. Zoek je meer inspiratie over de onderdelen waarop je kunt personaliseren of segmenteren? Dan is het interessant om te kijken naar de e-mailmarketing automation wereld, waar dit al langer sleutelbegrippen zijn.”

#6 Amazon naar Nederland

Gaat Amazon eindelijk serieus werk maken van de Nederlandse markt?

Amazon.nl stuurt de bezoeker door naar een Duits domein (15-11-2017).

Nils van der Knaap: “Amazon vertaalde in 2016 al de website en miljoenen productnamen van Amazon.de naar het Nederlands. Ook de klantenservice antwoordt sindsdien in het Nederlands. Sinds kort test Amazon ook met het accepteren van de populaire Nederlandse betaalmethode iDEAL. En nu de Amerikaanse e-commercegigant ook binnen een dag in Nederland gaat bezorgen, wordt Amazon een steeds serieuzere concurrent voor Nederlandse webwinkels. Nog niet via Amazon.nl, maar via de bestaande infrastructuur in Duitsland.”

#7 Marktplaatsen

Nils van der Knaap: “Een moderne webshop is meer dan een online catalogus van producten. Amazon verkoopt al lang niet meer alleen eigen producten uit hun magazijn. Het is ook een marktplaats waar iedereen (tegen commissie) een stukje van de gigantische e-commerce taart kan meepikken. En dan hebben we het nog niet eens over het Chinese evenbeeld Alibaba. Deze Oosterse reus verwacht een sterk stijgende omzetgroei van vele miljarden euro’s.”

“Bol.com biedt inmiddels ook al geruime tijd producten van andere webwinkels aan en ook Blokker vernieuwt zichzelf door een marktplaats te openen. De webshop als allesomvattende marktplaats lijkt ook in 2018 een belangrijke positie in te nemen in het e-commercelandschap.”

Leestip: Is het wel zo’n slim idee dat Bol.com wil concurreren met platforms als Alibaba & Amazon? Deze futuroloog denkt van niet.

#8 Nieuwe feestdagen

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

John Oliver over de grootste e-commerce feestdag ter wereld.

Nils van der Knaap: “Nieuwe feestdagen zijn hot. Sinterklaas en Kerstmis zijn niet meer de enige omzetstuwers van het jaar. Iedere feestelijkheid wordt aangegrepen om de consument met aanbiedingen te verleiden. Onder andere Bol.com, BCC.nl en Hunkemöller zetten dit jaar in op deze ‘gun-jezelf-ook-eens-wat-dag’ op 11 november.””

Singles Day 2017:  $ 25 miljard omzet in een etmaal voor Alibaba.

Bas van Eeuwen: “Vanuit Amerika zijn er een paar events overgewaaid die in Nederland inmiddels garant staan voor de meeste jaarlijkse omzet in e-commerce. Met name het novemberweekend na Thanksgiving, waarin Black Friday en Cyber Monday vallen, is niet meer weg te denken. Bij Bol.com is Black Friday de drukste dag van het jaar, met een verkoop van ongeveer 350.000 artikelen.”

“Die laatstgenoemde retailer stelde recent veel in het werk om het Chinese fenomeen Singles Day in Nederland te introduceren. Op Singles Day 2017 (11 november) brak e-tailer Alibaba alle omzetrecords:  $ 25 miljard omzet in een etmaal. Interessant gegeven: zo’n 85 procent van de orders vond mobiel plaats.”

#9 Same day delivery

Een aankoop uit de winkel neem je zo mee, online moet je vaak nog een dag (of langer) wachten. De heilige graal voor veel webshops is daarom same day delivery. Maar de vraag is tegen welke prijs.

Zalando: Kosten same day delivery naderen regulier tarief.

Nils van der Knaap: “Volgens een Amerikaans onderzoek vinden 30% van de jongeren same day delivery belangrijk tegen slechts 5% van de senioren. Voor millennials is een snelle levertijd belangrijker dan de extra kosten die dit met zich meebrengt. Senioren lijken hierin prijsbewuster. De wens voor supersnelle levering hangt wel af van de branche. Bij aankopen als bloemen, games en cadeaus is Same Day Delivery belangrijk, terwijl voor eten en drinken en huis en tuin de noodzaak minder hoog is.”

Leestip: Aan de slag met same day delivery (ook voor kleinere webshops)

#10 Streaming video

Videocontent lijkt al een tijdje de hype, maar volgens Ger van den Buijs in 2018 niet meer genoeg om je er als e-commerce partij mee te onderscheiden.

“Content-marketing is korte tijd een zeer effectieve digitale marketingstrategie geweest. In 2013 schreef Jay Baer zijn boek ‘Youtility’, waarin hij de effecten van gratis helpende content bejubelde. Dat was een succes en het advies werd zo massaal opgevolgd dat Mark Schaefer in 2015 zijn Content Code schrijft. De overload aan content had de effectiviteit ervan verpulverd. Videocontent was enige tijd een goed alternatief, maar ook deze kanalen zijn inmiddels overvol. Wat gaan we doen in 2018?”

“Een interessante ontwikkeling is die van streaming video. Je ziet dit als trend in dienstverlenende sectoren, zeker in die van de digitale marketing. Toepassingen in de marketing van fysieke producten is nog niet echt van de grond gekomen, maar wordt dé trend voor 2018. Een klein voorproefje hebben we gekregen met Kaans Kaaswinkel.”

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Kaans Kaaswinkel – de eerste stream store ter wereld?

“AbnAmro heeft samen met Kaans Kaaswinkel een experiment van vijf dagen opgezet. In de setting van deze fysieke kaaswinkel, stonden vader en zoon Kaan klanten te woord in de winkel en online. Online klanten typte hun vragen, die real-time werden beantwoord via een webcam. Op de achtergrond werden negen kazen getoond. Als je die aanklikte, kreeg je hier informatie over. En je kon natuurlijk online kaas bestellen. De sterke punten in dit experiment zijn:

  • On demand: ik ben op zoek naar kaas, dus kan ik interactie hebben over kaas. Het gebeurde in de winkel. Als klant ben je in control over de load aan informatie die je krijgt.
  • Real-time: de pilot was een enorm succes, omdat het kijken naar de winkel echt een beleving was. Er gebeurde iets. Normaal zijn webshops dode dingen, maar in Kaans’ Kaaswinkel zat leven.
  • Community: je zag de klanten in de winkel en hoorde het gesprek dat ze hadden met de winkelier. Het was online net alsof je zelf ook in de winkel stond.
  • Vakmanschap: het was duidelijk dat je hier te maken had met een vakman, iemand die hield van zijn vak en daar deskundig in was. De manier waarop ze de kazen hanteerden en erover spraken, maakte dat je er zin in kreeg.

“Ik verwacht dat deze ontwikkeling zich in 2018 snel door gaat zetten, zij het in aangepaste vorm. Wat nog kan worden verbeterd is de combinatie van video en presentatie van de producten. De negen kazen waren overzichtelijk te tonen. Maar wat nou als je op deze manier een fietsenzaak met 100 verschillende modellen in beeld wilt brengen?”

“Een tweede verbetering die ik zie aankomen is het in beeld brengen van klanten. Nu zag je alleen de fysieke klanten. De andere digitale klanten waren niet zichtbaar of bereikbaar voor elkaar of voor de fysieke klanten. Het community effect was daardoor nog maar beperkt.”

#11 A-Commerce

Dankzij slimme apparaten en kunstmatige intelligentie komen bedrijven steeds meer over consumenten(gedrag) te weten. Klanten verwachten nu ook dat bedrijven deze kennis gaan inzetten. Bijvoorbeeld een koelkast die automatisch nieuwe boodschappen bestelt of een wasmachine die je voorraad waspoeder in de gaten houdt.

Maar ook in de financiële sector en mode zijn er tal van A (automated)-commerce initiatieven. Denk aan een chatbot die financieel advies geeft of een automatische kledingkast die een passende aanvulling zoekt bij je bestaande garderobe.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Tijdens Emerce eDay sprak ik zelf ook met David Mattin (Trendwatching.com) over hoe je A-commerce betekenisvol inzet en niet als gimmick:

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

#12 Craft brands

Na alle trends die vooral grotere bedrijven lijken te bevoordelen, nog een hart onder de riem voor de authentieke ondernemende vakman.

Succesvol Nederlands craft brand Brouwerij ‘t IJ

Ger van den Buijs: “Deze ontwikkeling sluit aan op het gegeven dat een aankoop niet alleen het verkrijgen van een product is. Een product is een manier om invulling te geven aan een lifestyle. Steeds meer bedrijven spelen hierop in. Kijk voor inspiratie eens in ‘The rise of the Craft Brand – Why small is going to be Huge’ van Ben Zifkin.”

“Het gaat om je verhaal en de beleving. Mensen zijn op zoek naar inspiratie en confirmatie. Community is daarbij enorm belangrijk. Door dit in je winkel te organiseren, maak je een blijvende indruk op je klanten. Deze trend geeft handen en voeten aan de wet van de ‘economics of craftsmanship’, die leert dat als klanten eerst geïnspireerd raken door je vakmanschap, dat ze dan loyaler zijn en meer geneigd zullen zijn om je een marge te gunnen.”

Conclusie

Zo kunnen we de overkoepelende trend van het afgelopen jaar ‘Go Niche, Go Big or Go Home’ alweer aanpassen naar ‘Go Niche AND Go Big, or Go Home’.

E-commerce is anno 2018 een volwassen business. Eigenlijk spreek je niet meer van e-commerce als we eerlijk zijn. Maar gewoon van commerce. Want alles komt samen. Online en offline smelten samen tot een omnichannel klantervaring.

‘Go Niche AND Go Big, or Go Home’.

Online is zo’n vast element in ons dagelijks leven, dat we het eigenlijk niet meer als een los kanaal moeten zien. Uiteindelijk gaat het erom de klantervaring overal te optimaliseren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond