-

Dit zijn de 12 mobiele trends in 2018

Het Nederlandse online leven verschuift steeds nadrukkelijker van desktop naar mobiel. Jongeren besteden 3 uur per dag (!) op hun telefoon en de meerderheid van de millennials doet er al aankopen mee.

Ook wie nog niet direct op zijn smartphone of tablet koopt, doet er al wel vaak research mee. Een mobiele trend voor 2018 is dat marketeers de klantreis van eerste contact naar aankoop steeds beter over meerdere devices kunnen volgen en soms zelfs tot de fysieke winkel. Daarbij krijgen ze overigens te maken met strengere privacywetgeving.

Bron: What’s Happening Online? – 2017

Ook is 2018 het jaar waarin Google de langverwachte ‘mobile-first index’ uitrolt. Wie dan nog steeds een langzame mobielonvriendelijke site runt, verdwijnt snel naar een anonieme notering in de zoekresultaten.

Bron: Global Video Index – online video wordt vooral mobiel bekeken

Succes ga je komend jaar hebben met relevante voor mobiel geoptimaliseerde videocontent en visuals. Ook augmented reality en progressive web apps spelen een interessante rol. Spraakgestuurd zoeken blijft vanwege taalproblemen nog even achter bij Amerika.

Tot zover een korte introductie van de belangrijkste mobiele trends in 2018. Benieuwd geworden naar hoe je ze zelf kunt inzetten?

Ik ga de trends in dit artikel uitgebreid voor je bespreken. Dat doe ik niet alleen, maar met de hulp van de volgende experts: Steven van Vessum (ContentKing), Melchior van Velzen (Hogeschool Arnhem/Nijmegen), Patrick Petersen (Atmost.nl), Maarten van Ham (VB Groep), Marc Thierrij (MaxLead), Frans Jan Boon (Add to Friends), Danny Oosterveer (Burgers’ Zoo) en Nils van der Knaap (Sky Internet marketing).

#1 Mobile-first index

Bron: Pexels

Te beginnen met de mobile-first index van Google. We hebben het er al vaak over gehad, maar nu komt-ie er toch echt eindelijk aan.

Steven van Vessum: “Mobiele trends in 2018 zullen met name draaien om het feit dat de Google “mobile index” leidend gaat worden voor het bepalen van de posities van websites. Op dit moment is dat nog de “desktop index”, maar dat gaat dus veranderen.”

Heb je een mobielonvriendelijke website? Dan ben je het bokkie.

“Men speculeert al druk over experimenten van Google op dit vlak. Dus, heb je een mobielonvriendelijke website? Dan ben je het bokkie en zullen je posities naar verwachting inzakken. Daar komt het in de basis op neer. Dit zal denk ik voor behoorlijk wat consternatie zorgen. Partijen met een goede mobiele website die er eerst amper toe deden, kunnen nu wel eens een flinke sprong maken op SEO-vlak. ”

“2018 zal in die zin een interessant jaar worden. Ik verwacht overigens niet dat grote merken enorme klappen zullen krijgen. Uiteindelijk verdient Google aan hen haar geld, ik denk niet dat zij zullen worden weggevaagd.”

#2 Pagespeed & AMP

Browsen anno 2017 met een modem

Ooit ging je een kopje koffie zetten wanneer je een website met plaatjes wilde laden, tegenwoordig verwachten zelfs mobiele gebruikers dat elke pagina binnen de kortste keren op hun scherm verschijnt.

Mobiele bezoekers hebben geen tijd voor een langzame site – Soasta

Anders houden ze het al snel voor gezien. De laadtijd van mobiele pagina’s is voor Google een belangrijke rankingfactor.

Marc Thierrij: “Pagespeed blijft voor zoekmachines een belangrijk aandachtspunt. Dit is natuurlijk niet vanwege het feit dat de zoekmachine-spider graag een snelle website ziet, maar omdat een groot deel van de gebruikers via een mobiel netwerk een zoekopdracht doet. Zij verwachten een snelle website met daarbij een optimale gebruikerservaring.”

De laadtijd van mobiele pagina’s is voor Google een belangrijke rankingfactor.

“Zorgen dat je een snelle website hebt doe je dan ook niet om beter te ranken in zoekmachines, maar om de gebruikerservaring zo goed mogelijk te laten zijn.”

“Wist je trouwens dat pagespeed ook een onderdeel van de quality score is en dus kan zorgen voor een lagere CPC (kosten per klik). Dit wordt vaak vergeten omdat het als een SEO optimalisatie wordt gezien, terwijl het een overall optimalisatie is. Niet voor niets probeert Google ook adverteerders over te halen om AMP landing pages in te zetten voor AdWords. Als je dit doet kun je gelijk een mooie case maken door een A/B test te doen met een ‘normale’ responsive page en een AMP variant. Dan weet je gelijk hoe belangrijk pagespeed is voor je conversies. Over AMP gesproken, Bing heeft ook aangegeven net als Google AMP te gaan cachen.”

#3 Integrale aanpak

Bron: What’s Happening Online? – 2017

Ondanks de opmars van smartphones moeten organisaties ervoor waken te veel op één device te focussen. Uiteindelijk bepaalt de consument welke mix hij prettig vindt, volgens Patrick Petersen: “De belangrijkste mobiele trend is dat we “mobiel” los gaan laten. We moeten stoppen met het device-denken en vooral de gedachte loslaten dat we kunnen bepalen welk device leidend is in de black box van de consument. Mobiel is een verzameling van kanalen en gebruiksgemakken die weer onderdeel is van het geheel van kanalen in de multichannel mix. Het element, device, tijd en plaats gaat op termijn met de mixed reality technieken voor een mobiele herbeleving zorgen. Maar dat is voor latere zorg.”

#4 Minder conversie op mobiel

De goedkoopste vlucht zoek je snel even op in een app, maar boek je vervolgens ook op je smartphone? – Bron: Android Authority

Hoewel het totale aantal mobiele aankopen sterk toeneemt, blijft het aantal naar klant converterende bezoekers wel achter bij de desktop.

Frans Jan Boon: “Een trend die je dit jaar al zag en die in 2018 door zal zetten is het negatieve effect van mobiel op conversie, en dus op omzet. Mobiele bezoekers converteren minder vaak naar een geslaagde aanvraag, inschrijving of bestelling dan bezoekers die gebruikmaken van een desktop of tablet.”

Verdiep je in de customer journey van je klanten en de plaats en rol van mobiel daarin.

“Dat ligt niet alleen aan de mobiele gebruiks(on)vriendelijkheid van veel websites, maar ook aan de plaats en het moment waarop bezoekers mobiel de website bezoeken, en de intentie waarmee ze dat doen (informeren en oriënteren in plaats van converteren). Dit is wel afhankelijk van de branche waarin het bedrijf achter de website actief is; daar waar hier en nu conversie nodig is (denk aan zaken die door consumenten snel moeten kunnen worden geregeld) converteert mobiel juist beter. Bedrijven zullen zich dus nog beter moeten verdiepen in de customer journey van hun klanten en de plaats en rol van mobiel daarin, en daar nog beter op in moeten spelen.”

#5 Betere mobiele analytics

Meer inzicht in je mobiele bezoekers. Bron: Google Analytics

Frans Jan Boon: “Een andere trend die daarop inhaakt is de vraag naar meer inzicht in mobiele data en mobiele app/site performance. Bedrijven erkennen de rol van mobiel in de marketingmix en in de customer journey en zoeken manieren om die beter te kunnen meten en analyseren om die vervolgens te kunnen optimaliseren. Google haakt daar handig op in met de nieuwe Google Analytics for Firebase.”

“Ook conversie optimalisatie en personalisatieplatformen zoals Visual Website Optimizer en Optimizely staan niet stil, daartoe aangezet door nieuwe toetreders, zoals AB Tasty, die uitgebreidere app testing bieden.”

#6 Offline conversies meten

Vaak staat het koppelen van klantcontacten nog in de kinderschoenen

Danny Oosterveer: “Een belangrijke uitdaging van complexe customer journeys is het aan elkaar koppelen van verschillende klantcontacten. Behalve dat het een uitdaging is om online iemand over verschillende apparaten heen te herkennen, zijn offline klantcontacten veelal nog een blinde vlek.”

“Offline klantcontacten zijn veelal nog een blinde vlek.”

“Wanneer iemand je online advertentie ziet en vervolgens offline een aankoop doet, dan kun je dit moeilijk meten. Om cross-channel effecten zichtbaar te maken gebruiken bedrijven o.a. ‘vanity’ URL’s, tracking domains, qr-codes en kortingscodes.”

“Mobiel is de sleutel tot de oplossing omdat je jouw smartphone altijd bij je hebt: zowel voor, tijdens als na een aankoop. Ik voorzie dat marketeers steeds creatiever gaan worden om de smartphone hiervoor in te zetten. Een app op de smartphone is goud waard omdat je er alle klantcontacten mee kunt verbinden. Je kunt de smartphone als veredelde kortingskaart gebruiken, maar het is ook steeds beter mogelijk om locatie te gebruiken om offline conversie te meten.”

“Partijen als Facebook en Google zijn druk met manieren om dat inzichtelijk te maken. Zo lanceerde Google in april 2015 ‘store visits’ om offline conversies vanuit AdWords te meten door de locatie van smartphonegebruikers te meten. Was iemand na het zien van een actie in de buurt van de winkel? Dan wordt dat gezien als conversie.

“Facebook lanceerde al eerder een oplossing om offline conversies te meten gebaseerd op custom audiences, waarbij een telefoonnummer of e-mailadres wordt achtergelaten, welke vervolgens wordt gematched met Facebook. De nieuwe privacywetgeving gooit mogelijk wel roet in het eten voor deze oplossing, want het is in feite data delen met derden.”

Leestip: Google Store Visits: wat levert online inzet op aan offline omzet?

#7 Nieuwe privacywet

Nieuwe wet voor gegevensbescherming uitgelegd in 2 minuten

Frans Jan Boon: “Verder zal de nieuwe wetgeving Algemene Vordering Gegevensbescherming, die in mei 2018 van toepassing wordt, ook effect hebben op mobiel. Niet alleen op het gebied van mobile (re)targeting binnen onder andere Facebook, maar ook op mobiele apps. Niet alleen op het gebied van data security, die eerder volgens Gartner bij 75% van de apps ondermaats was, maar vooral betreffende de data die gebruikers ongemerkt delen met ontwikkelaars van apps. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de sport apps en andere locatiegebaseerde apps.”

#8 Video wordt (nog) belangrijker

Met deze uitlegvideo scoorde Coolblue meer dan 120.000 views

Maarten van Ham: “Binnen mobiel wordt video/visual nog belangrijker. De video-uitleg van Coolblue-achtige partijen zal zich verder gaan verspreiden naar andersoortige bedrijven. De komst van de nieuwe wetgeving met betrekking tot privacy gaat eraan bijdragen dat content vanuit waarde nog belangrijker gaat worden doordat het “spammen” van mensen verboden zal worden (gelukkig!).”

Bron: Statista

Nils van der Knaap: “De advertentie-uitgaven voor mobiele video stijgen in 2018 naar verwachting met bijna 50%. Dit komt omdat er wereldwijd meer video op mobiel wordt geconsumeerd dan op desktops en laptops. In 2018 spendeert men gemiddeld 36 minuten per dag aan het kijken van online video op smartphones en tablets, tegen 18,5 minuten op niet-mobiele apparaten. Het totaal aantal uitgaven aan advertenties in mobiele video zal daarmee ook toenemen.”

#9 Google Shopping

Google Shopping & gesponsorde resultaten krijgen flink voorrang

Het wordt komend jaar niet bepaald makkelijker om bovenaan de mobiele zoekresultaten te komen. Tenzij je ervoor betaalt natuurlijk.

Steven van Vessum: “SERP features zoals o.a. lokale resultaten, knowledge panels en featured snippets zullen een nog grotere rol gaan spelen. In het artikel E-commerce Trends 2018 zagen we al dat Google behoorlijk aan het experimenteren is geslagen wanneer men zoekt op een vergelijking tussen twee producten. Google presenteert een eigen zoekresultaat van Google Shopping dat praktisch schermvullend is. Dat is balen als je voorheen op positie #1 stond en duizenden bezoekers per maand naar je site kreeg. Ik verwacht dat we in 2018 veel meer van dit soort experimenten gaan zien.”

Leestip: Volgens deze mededingingsadvocaat uit Silicon Valley gaat het de EU niet lukken om de macht van Google in te perken.

#10 Voice Search

De Amazon Echo is voorlopig nog niet in het Nederlands beschikbaar

In het artikel SEO trends in 2018 schreven we al uitgebreid over slimme speakers en spraakgestuurd zoeken. Een veelbelovende technologie, maar de vraag is hoeveel haast grote spelers als Apple, Amazon, Google en Microsoft hebben met het implementeren van spraakgestuurd zoeken in het Nederlandse taalgebied.

Steven van Vessum: “Hoewel voice search in de Verenigde Staten al bijzonder populair is, zie ik in Nederland maar beperkte adoptie. Ik verwacht niet dat dat in 2018 echt gaat veranderen.”

#11 Augmented reality

Welke stoel past het beste in je interieur? Je ziet het met deze AR-app.

Sinds de Pokémon Go-hype is augmented reality bekend bij het grote publiek. Langzaamaan komen er steeds meer toepassingen buiten de gamewereld, met de app van IKEA als een van de voorlopers.

Melchior van Velzen: “Ik voorzie een doorbraak met augmented reality, met name voor visueel gehandicapten. Technieken zoals we die al zien bij Taptapsee en BeMyEyes zullen ermee gaan worden aangevuld. Zie bijvoorbeeld BlippBuilder.”

#12 Hogere kwaliteit apps

Nils van der Knaap: “De appstore van Apple viert op 10 juli 2018 zijn tiende verjaardag. Drie maanden later mag de appstore van Android, nu bekend als Google Play, tien kaarsjes uitblazen. Het aantal apps dat wereldwijd wordt gedownload stijgt nog steeds. Ook het aanbod van apps groeit. Op Google Play komen er maar liefst 1300 apps per dag bij.

Zelf een app maken? Niet altijd een succes. Bron: databox

Recente studie toont echter dat mensen maar een handjevol apps regelmatig gebruiken. Ook het deïnstalleren van apps, omdat ze maar een keer zijn gebruikt, komt veelvuldig voor. Net als bij content-marketing geldt dat kwaliteit de sleutel tot succes is. Het aanbieden van een app is niet bijzonder meer. Je moet echt toegevoegde waarde bieden wil je in het gewoontepatroon van de mobiele gebruiker terechtkomen.”

Mijn interview met Louise Verschuren van Wuzzon over App marketing anno 2018:

#13 Progressive Web Apps

In plaats van een app die je moet downloaden via de appstore kun je ook een website maken die net zo makkelijk te gebruiken is. Dit noem je ook wel Progressive Web App. Een mooi voorbeeld zie je bij Famous.co:

Marc Thierrij: “De verwachting dat Progressive Web Apps (PWAs) de native apps zouden gaan vervangen in 2017 is niet zo snel gegaan als ik had verwacht. Althans voor Nederland, als we bijvoorbeeld kijken naar andere landen dan zie je dat er goede resultaten mee worden behaald. Daarom ben ik nog steeds overtuigd van de voordelen van PWAs en verwacht ik dat steeds meer websites/apps overstag zullen gaan. Daarnaast zorgt de integratie van AMP en PWA voor een nog snellere gebruikerservaring en blijken de conversieratio’s uit verschillende tests vele malen hoger te liggen.”

#14 Smartphone met tabletscherm

Hoe gaan smartphones er in de toekomst uitzien?

Met alle softwarematige mobiele trends vergeten we bijna dat smartphones ook nog gewoon fysieke apparaten zijn. En daar zijn ook een aantal interessante ontwikkelingen te ontdekken.

Nils van der Knaap: “Met de iPhone X van Apple is de hardware van de telefoon zo sterk dat deze gelijkwaardig is aan een gloednieuwe personal computer. Dit geeft niet alleen de mogelijkheid tot allerlei nieuwe features, maar toont tevens dat we nu echt in een mobile-first wereld leven. Ook Samsung innoveert en komt naar verwachting met een inklapbaar scherm. Hierdoor heb je de draagbaarheid van een mobiele telefoon, maar het scherm van een tablet. Hoewel dit nieuwe type smartphone nog niet officieel is aangekondigd, bestaan de geruchten hierover al sinds 2011.”

Het concept waar Samsung in 2011 al mee kwam

#15 Veiligheid

Kun je de gezichtsscanner van je telefoon voor de gek houden?

Nils van der Knaap: “Online veiligheid en privacy zijn anno 2018 nog steeds hot topics. Dankzij de toenemende kwaliteit van de hardware, zijn er ook ontwikkelingen op het gebied van mobiele veiligheid.”

“Biometrische authenticatie lijkt de sleutel te zijn tot een veiligere smartphone.”

“Biometrische authenticatie lijkt de sleutel te zijn tot een veiligere smartphone. Vingerafdrukken worden al een tijdje gebruikt. De nieuwe Samsung Galaxy S8 biedt daarnaast een geavanceerde irisscan aan om je smartphone te openen door er alleen maar naar te kijken. De iPhone X komt met Face ID, waarbij door middel van camera’s en sensoren je gezicht je wachtwoord is geworden. Het systeem projecteert en analyseert ruim 30.000 onzichtbare punten, en brengt zo het reliëf van je gezicht heel nauwkeurig in kaart. Dankzij een zelflerend systeem kan Face ID veranderingen in je gezicht herkennen.”

Conclusie

De nieuwste smartphones zijn net zo krachtig als veel laptopcomputers. Het is onvoorstelbaar hoeveel we vandaag de dag met onze mobieltjes kunnen. We gebruiken ze dan ook de hele dag en voor steeds meer toepassingen. Op bijna alle fronten is mobiel internetgebruik nu groter dan desktop internetgebruik. Zelfs voor online aankopen.

Voor de gebruiker maakt het niet meer uit, mobiel of desktop. Ze willen altijd een optimale ervaring. De grote online succesverhalen Facebook, Google, Amazon, ze volgen allemaal een mobile-first strategie.

Wat betekenen deze ontwikkelingen voor jouw organisatie? Welke mobiele trends hebben straks de grootste impact? Waar liggen de kansen? En waar liggen de bedreigingen? Deel je gedachten met ons in de reacties hieronder.

Dit bericht is 341 keer gedeeld

1 Reactie

bert

Best eng dat mobile first. De meeste relevante info wanneer ik iets onderzoek staat op sitebouwers waarbij de vorm worst is. Vaak retesnel, want gebouwd in Frontpage 2001 oid. Geen idee waarom Google dat niet meer serieus neemt. De charme van iedereen als content maker is er door Google wel af. De makers kunnen niet al die onzineisen van Google volgen, en verdwijnen. Alternatief is Facebook gebruiken, maar ook daar ben je overgeleverd aan vage algoritmes.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond