-

Dit zijn de trends en tips voor LinkedIn in 2019

LinkedIn is hét kanaal waar je niet meer omheen kunt. Gebruik je de bedrijfspagina alleen voor de sporadische vacature, dan is dit het jaar om de maximale potentie van het B2B-platform te benutten. En vergeet ook zeker het vernieuwde LinkedIn Advertising niet.

In Nederland zijn bijna acht miljoen persoonlijke accounts, dat is meer dan driekwart van de beroepsbevolking van Nederland (bron: LinkedIn by the Numbers). Ons land telt bijna 550.000 dagelijks actieve gebruikers. Wereldwijd werd de feed afgelopen jaar zestig procent meer bekeken dan het jaar ervoor. Kortom, meer dan genoeg reden om met LinkedIn aan de slag te gaan.

Hieronder vind je de nieuwe features en trends, vertel ik hoe het algoritme van LinkedIn werkt, geef ik je tips over LinkedIn Advertising en hoe je je bedrijfspagina kunt verbeteren.

Company page

De basis voor LinkedIn als bedrijf is je Company page, wat sinds de nieuwste update ‘LinkedIn Pages’ heet. Sinds deze makeover kun je een tagline toevoegen en een extra call to action button, om bijvoorbeeld je website te bezoeken. Je kunt je pagina koppelen aan relevante groepen – die trouwens ook vernieuwd zijn – én aan relevante hashtags.

Voor de paginabeheerders onder ons nog meer goed nieuws: je kunt je pagina binnenkort ook managen vanaf mobiel (eindelijk!). Zo kun je vanaf een evenement direct posten en hoef je niet via Buffer of de laptop te werken. Dit wordt momenteel gefaseerd uitgerold.

De mogelijkheden van een post zijn tevens uitgebreid met Powerpoint’s, PDF’s en Word-documenten. Ook kun je straks goedlopende posts van teamleden delen als bedrijf of de interactie met je doelgroep aangaan op de tijdlijn.

Tot slot is je pagina ook belangrijk voor SEO, want hij kan verschijnen in de zoekresultaten in Google als iemand op je bedrijfsnaam zoekt. Des te meer reden om ervoor te zorgen dat je pagina er gewoon strak uitziet.

De grootste update van allemaal wordt misschien wel LinkedIn events (nu nog in bèta). Net zoals op Facebook kun je straks evenementen aanmaken en kunnen mensen zich aanmelden voor bepaalde events. Heel relevant als je voordat je een evenement bezoekt je netwerkkansen al wil inschatten; wie komen er en wie zou je willen spreken? Dit is wat mij betreft een hele mooie synergie tussen online en offline networking.

En ben je dan op dat event, zou je in 2019 misschien zelfs een ‘story’ kunnen plaatsen – net als op Instagram en Facebook. LinkedIn is hier momenteel mee aan het testen.

Dalend bereik

Het organisch bereik van Pages is aan het dalen. Dit lag op maximaal twintig procent maar is doorgaans nog slechts vier tot vijf procent. LinkedIn geeft voorrang aan content die wordt gepost door personen. Extra belangrijk dus om je medewerkers aan te sporen om de bedrijfscontent te delen. Ook sponsored content krijgt voorrang, oftewel: aan de slag met advertising.

Het werkt nog steeds het beste als je het allebei doet. Een campagne kan niet zonder een volledige en actuele bedrijfspagina. Mensen klikken door vanaf de advertentie en zullen je gaan volgen als de pagina goede content heeft. En die goede content kun je middels advertising naar de mensen in je doelgroep brengen, die je nog niet volgen.

Wat moet ik posten op LinkedIn?

Wat moet je nu posten op LinkedIn als bedrijf? Probeer een goede balans te vinden tussen serieuze content  -persberichten, blogartikelen, bedrijfsnieuws – en fun content. Wissel artikelen af met employer branding posts, een kijkje achter de schermen. Denk hierbij aan een leuke vrijdagmiddagborrel of een bedrijfsuitje.

Zorg dat je goed beeldmateriaal hebt in de juiste afbeeldingen. Houd je bericht kort, zodat mensen niet verder hoeven te klikken om het hele bericht te lezen, het liefst rond de 150 tekens.. Verwijs door naar je site met een goede call to action. Stel vragen aan je volgers om engagement te stimuleren, tag personen of bedrijven die in het bericht voorkomen en gebruik de juiste hashtags voor meer bereik.

Veranderingen in de tijdlijn

Groepen zijn terug van weggeweest; althans, ze waren er nog wel, maar werden weinig gebruikt. Relevante activiteit in die groepen wordt nu steeds meer getoond in de tijdlijn, wat mensen stimuleert om ook deel te nemen aan de discussie. De groepen waar je in zit staan nu ook links van je tijdlijn, zodat je ze makkelijker kunt vinden. Als bedrijf kun zelfs je enkele ‘uitgelichte groepen’ op je pagina noemen.

In 2018 heb je een enorme stijging in video’s op LinkedIn gezien. Het algoritme beloont video waarbij de kijker niet wordt weggeleid van het platform; native video dus. Dit levert drie tot vier keer zoveel bereik op. Het gebruik van video zal in 2019 waarschijnlijk niet zo hard stijgen als afgelopen jaar, maar wel erg belangrijk blijven. Bedenk bij het plaatsen van een video op LinkedIn dat de meeste mensen zonder geluid zullen kijken, voeg dus ondertiteling toe. Dit geldt zowel voor posts als video advertenties.

Hoe werkt het algoritme van LinkedIn?

Het algoritme van LinkedIn kijkt naar drie onderdelen om te bepalen welke content getoond wordt:

Identiteit Content Gedrag
Wie ben je?
Waar werk je?

Wat zijn je skills?

Met wie ben je (recentelijk) geconnect?

Hoe vaak is de update bekeken?
Hoe vaak geliked?
Waar gaat het over?
Hoe actueel is deze?

Welke taal is deze in geschreven?
Welke bedrijven, mensen en topics staan erin?

Wat heb je in het verleden geliked en gedeeld?

Met wie interact je het meest?

Waar in de news feed breng je de meeste tijd door?

Oftewel: het algoritme kijkt naar gedrag uit het verleden om een zo relevant mogelijke tijdlijn voor je te creëren. Actualiteit is ook belangrijk; ben je net met iemand geconnect dan zul je de eerste dagen de updates van deze persoon zien. Ook mensen met wie je vaak communiceert via de message functie, krijgen voorrang in je tijdlijn.

Sinds een aantal maanden kun je ook bepaalde hashtags volgen op LinkedIn, content met deze onderwerpen krijgen tevens voorrang. Tot slot de influencers die je volgt; je hoeft geen connectie met deze mensen te hebben maar je kunt ze wel volgen en hun posts zien. Grote influencers krijgen minder aandacht dan voorheen, kleine influencers meer. Richard Branson heeft wel genoeg volgers, maar iemand die meer dan 500 volgers heeft in jouw regio kan meer impact op je maken. Dit is ook jouw kans om je eigen tijdlijn relevanter te maken; abonneer je op interessante hashtags en personen.

Makeover van de campagnemanager

De campagnemanager heeft ook weer een flinke makeover gehad. De tool is nu objective based ingericht, vergelijkbaar met de advertising flow van Facebook. Je startpunt is dus wat je wilt bereiken met je campagne;  Awareness, Consideration (traffic, engagement of video views) of Conversions. De laatste optie raden we alleen aan als je voldoende conversies hebt waar het algoritme op kan optimaliseren.

De campagnemanager genereert nu ook een prognose van het bereik als je de targeting en het budget invult. Dit kan je helpen een verwachting uit te spreken over de resultaten van de campagne. De targeting zelf is niet gewijzigd, enkel iets anders ingedeeld. Wel zijn er weer wat nieuwe advertentiemogelijkheden bijgekomen. En als je een video-advertentie aanmaakt, kun je er nu ondertiteling aan toevoegen.

Onderstaande melding is sinds kort verschenen in de campagne manager, de oorspronkelijke variant verdwijnt dus eind januari.

Dynamic Ads

Één van de nieuwe advertentiemogelijkheden die LinkedIn aanbiedt zijn Dynamic Ads. Hiermee personaliseer je de advertentie op de gebruiker die hem te zien krijgt. De advertentie zal vertoond worden aan de rechterkant van de tijdlijn en laadt de profielfoto dynamisch in. Je kunt aansturen op het genereren van meer sitebezoekers, paginabezoekers, volgers van je pagina of sollicitanten.

Deze nieuwe advertenties zijn interessant om te testen. LinkedIn blijft zich enorm ontwikkelen en voegt continu nieuwe features toe. 

Deel dit bericht

2 Reacties

Patricia Bakker

Hi Isabelle,
mooi en nuttig (Relevant! 🙂 blog over de laatste update van de algoritmes van LinkedIN,
heb hier op mijn werk een gesprek over gehad met een paar collega’s en ik heb nav je blog nog een paar vragen. Zou tof zijn als je tijd hebt om ze kort te beantwoorden (omdat de meningen hier bij ons erover verschillen):

1) het maakt niet meer uit hoeveel volgers je hebt op Linkedin -> het algoritme van LI serveert nl. organisch relevante content op de tijdlijn op basis van het profiel/interesses van eerdere interacties op je content. aantal volgers hoef je dus niet meer als KPI te definieren -> juist of onjuist?

2) op een zakelijk linkedIn bedrijvenpagina kun je dus prima verschillende soorten content naast/door elkaar posten: a) inhoudelijke content voor je b2b doelgroep & b) job posting door een HR afd. . Linkedin toont de betreffende content (inhoudelijk of job-posting) nl in de tijdlijn voor wie het relevant is (dit betreft dus een organische post! geen sponsored updates -> dan bepaal je zelf nl je doelgroep)

benieuwd naar jou ideeen/kennis hierover

Isabelle Westra - BlooSEM

Hi Patricia en collega’s,

Dank voor jullie complimenten over het stuk en goed dat er discussie die ontstaan is! Hieronder mijn antwoorden:

1) Onjuist. Het klopt dat LinkedIn content serveert op basis van je gedrag en wat het algoritme relevant voor je acht. Maar je krijgt niet *zomaar* content van bedrijven te zien als je ze niet volgt. Eventueel als je een hashtag volgt die een post gebruikt of een connectie van je er op reageerde bijvoorbeeld. Maar doorgaans zul je content zien van bedrijven die je volgt, dus heb je als bedrijf nog steeds volgers nodig. De content van een pagina zonder volgers zal niet of nauwelijks opgepikt worden door het algoritme. Wel heb je meer aan een kleine groep *kwalitatieve* volgers dan een enorme groep volgers die nooit interacteert met je content. Dan krijgen je posts namelijk alleen maar minder waarde van het algoritme.

2) Juist. Ik ben van mening dat je inderdaad prima B2B en B2T (business to talent) content door elkaar kunt posten op een bedrijfspagina. Het algoritme houdt hier in beperkte mate rekening mee. Dat wil echter niet zeggen dat een vacaturepost nooit aan een klant of prospect vertoond zal worden, maar dat is ook niet erg lijkt me (en vice versa). Je hoeft er in ieder geval geen aparte pagina voor aan te maken – dat is alleen maar verwarrend.

Als je echt de controle wilt hebben over wie jouw post te zien krijgt, dan kun je inderdaad het beste gebruik maken van LinkedIn Advertising. Daar kun je, zoals je al aangeeft, zelf je doelgroep kiezen. Ook kun je bijvoorbeeld een sponsored update maken en targeten op je eigen volgers en zo wel zorgen dat al je volgers hem te zien krijgen. En voor vacatures kun je LinkedIn Job postings aanmaken, die dan vertoond worden aan personen voor wie het volgens LinkedIn relevant kan zijn.

Overigens zijn er sinds dit artikel alweer meerdere LinkedIn updates uitgerold, daar kun je hier verder over lezen: https://www.emerce.nl/achtergrond/linkedin-doet-update-personen-taggen-nieuwe-audiences-meer.

Hopelijk heb ik jullie vragen beantwoord! Succes ermee 🙂 Groeten, Isabelle

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond