-

Vijftien mobiele trends voor 2015

Wereldwijd hebben drie miljard mensen toegang tot internet. Daarvan hebben twee miljard, oftewel tweederde, internet via hun smartphone. De verwachting is dat er tot 2020 nog een miljard mensen online gaan. En dat is helemaal te danken aan de smartphone. Welke trends zijn in 2015 de brandstof voor deze fenomenale groei?

De smartphone heeft ons gedrag de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. Omdat we tegenwoordig altijd en overal toegang hebben tot alle denkbare informatie hebben adviseurs en verkopers een veel mindere kennisvoorsprong dan vroeger.

Een nieuwe iPhone processor heeft 625 keer meer transistors dan een Pentium computer uit 1995. Tijdens het eerste verkoopweekeinde van de iPhone verkocht Apple 25x meer processors dan er wereldwijd in alle PC’s zaten in 1995. Iedereen heeft een supercomputer in z’n zak. (bron: Apple, Intel, a16z)

Een smartphone is veel slimmer dan een PC. Dat komt omdat hij over meer informatie kan beschikken dan een PC. Een smartphone bevat namelijk handige hardware zoals gyroscoop, gps, camera en dergelijke.

In 2020 zijn er twee tot drie keer zoveel smartphones als PC’s op de wereld.

Een smartphone is:

  • persoonlijk
  • altijd bij je
  • toegankelijk
  • voorzien van sensors en camera’s
  • locatiebewust
  • een betaalmiddel
  • een sociaal platform
  • veel makkelijker te gebruiken

Het aandeel van mobiel in het zoekverkeer groeit hard: van 30 procent naar 40 procent het afgelopen jaar. Google bracht onlangs zelfs naar buiten dat 50 procent van alle retailgerelateerde zoekopdrachten deze feestdagen van smartphones afkomstig zijn. Meer dan 60 procent van alle e-mails wordt geopend op smartphones. En Google stimuleert het ontwikkelen van smartphone-vriendelijke websites in 2015.

Is jouw website nog niet geschikt voor smartphones? Dan wordt het dus écht hoog tijd. Let daarbij op de volgende vijftien mobiele trends voor 2015.

1) Second screen wordt first screen

 

Grafiek: mobiel is enige media-tijdsbesteding die groeit.

Amerikanen besteden volgens een onderzoek van Flurry en comScore momenteel al meer tijd op hun mobieltjes dan ze TV-kijken. En dat wil heel wat zeggen in het land der ‘couch potatoes’.

Maar zoals we allemaal elke avond zelf kunnen zien, is er ook nogal wat overlap. Want de meeste mensen multitasken op hun mobieltjes en tablets met de TV op de achtergrond.

Ze hebben een smartphone in hun hand en een tablet op schoot. En de afstandsbediening van de TV? Die slingert ergens tussen de kussens van de bank.

Zo wordt televisie radio, en nemen onze smartphones en tablets de plaats in van de TV. Kortom: second screen wordt first screen.

Het lijkt onvoorstelbaar dat iets dat er zeven jaar geleden nog niet was, nu al groter is dan het media-instituut TV.

Maar wanneer we ons realiseren hoe we onze mobieltjes gebruiken, is het eigenlijk niet zo gek. Ga maar na: we gebruiken onze smartphones voor vermaak, om fit te blijven, om georganiseerd en productief te zijn, en om op de hoogte te blijven van wat er in de wereld en onze directe omgeving gebeurt.

Wie had zes jaar geleden kunnen denken de app ontwikkelaars van toen, de volgende generatie TV-stations zouden bouwen?

Wat betekent dit voor jouw marketing in 2015? Als je sneller dan je concurrenten budget verplaatst van TV en print naar online, en dan met name mobiel, zou dat weleens een grote voorsprong kunnen opleveren. Maar als je wacht tot de meute het doet, betaal je straks de hoofdprijs en val je er nauwelijks meer mee op.

2) Mobiele ervaring belangrijk voor SEO

Op 18 november 2014 kondigde Google aan dat ze een ‘mobile-friendly’ label wereldwijd gingen uitrollen. Dat wil zeggen dat ze voortaan in de zoekresultaten op een smartphone gaan aangeven of een website is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik.

Om het label ‘mobile-friendly’ te krijgen, moet een website volgens Google aan de volgende criteria voldoen:

  • Geen gebruik van software die niet gebruikelijk is op smartphones, zoals Flash.
  • De tekst is leesbaar zonder zoomen.
  • De content past in z’n geheel op het scherm, zodat de bezoeker niet horizontaal hoeft te scrollen.
  • Linkjes staan ver genoeg uit elkaar dat de juiste met een vinger kan worden geklikt.

Wil je weten of jouw website voldoet? Test deze dan met Google’s Mobile-Friendly Test.

Zo wordt een goede gebruikerservaring op smartphones belangrijk voor SEO. Zeker wanneer Google deze ook mee gaat wegen als ranking signal. En dat kondigden ze gelijk ook aan.

“We see these labels as a first step in helping mobile users to have a better mobile web experience. We are also experimenting with using the mobile-friendly criteria as a ranking signal.” – Google

Nu vinden wij de test van Google nog behoorlijk vergevingsgezind. Hij houdt bijvoorbeeld geen rekening met de snelheid. Ook een heel belangrijk onderdeel van de gebruikerservaring op smartphones. Lees daarover meer onder trend nummer 7.

3) Mobiel web komt op stoom dankzij m-commerce

Bij mobiel internet denken de meeste mensen vooral aan apps. Dat is niet zo vreemd, want 82 procent van de tijd die we op onze smartphones besteden, gebruiken we apps. Maar er is één opvallende uitzondering: e-commerce. Op mobiel ook wel m-commerce genoemd.

In 2014 kwam 58 procent van de mobiele omzet van de 500 grootste online retailers (wereldwijd) van het mobiele web. Als het om e-commerce gaat, vertrouwen consumenten dus meer op het mobiele web dan op native apps.

Wellicht dat de rol van tablets hierin nog meespeelt. Want van die 58 procent mobiele omzet kwam nog 59 procent van tablets. Maar ook hier is de smartphone sterk in opkomst. Daarvoor zijn vier belangrijke redenen:

  • De opkomst van grotere smartphones, zoals de iPhone 6 en 6 Plus. Hierdoor wordt de gebruikerservaring op smartphones steeds beter omdat er meer ruimte is op het scherm.
  • Nieuwe mobiele technologiën, zoals vingerafdrukscanners en nfc-chips. Hierdoor wordt het mogelijk om snel en veilig met een paar schermaanrakingen in te loggen en te betalen.
  • De sterk verbeterde mobiele gebruikerservaring dankzij de opkomst van responsive webshops. In 2014 groeide binnen de top 500 online retailers het aandeel responsive webwinkels maar liefst met 164 procent. Op dit moment heeft 20 procent een responsive webshop. De verwachting is dat dit aantal in 2015 zal verdubbelen.
  • Verbeterde telecom netwerken zoals 4G zorgen voor betere (continue) dekking buitenshuis.

Afhankelijk van het beschikbare budget, de staat van de bestaande webshop en het mobiele momentum van jouw doelgroep zijn er vier strategiën om je webshop responsive te maken. Geef het hoge prioriteit voor 2015.

4) We gaan met onze telefoon betalen

Contactloos betalen met onze smartphones zit er al enige jaren aan te komen. Een paar recente ontwikkelingen maken dat deze trend in 2015 sterk zal doorzetten. Zo zetten Google, Facebook en Apple grootschalig in op mobiel betalen.

In de VS kunnen consumenten al in veel winkels betalen met Google Wallet en Apple Pay. In Nederland experimenteert tot nu toe alleen de Rabobank met mobiel betalen. Met de app ‘Rabo Wallet’ kan je direct afrekenen in winkels en (bedrijfs)kantines.

Met de komst van steeds meer smartphones die zijn voorzien van een nfc-chip en diensten als Google Wallet, Apple Pay en PayPal in app betalen, wordt mobiel betalen voor de consument makkelijker en daarmee vanzelfsprekender.

En uit een onderzoek dat Rabobank deed onder 1.000 gebruikers in Leiden in 2013 bleek al dat consumenten het heel gemakkelijk vinden voor betalingen tot 25 euro. Opvallend in dat onderzoek is ook de afkeer van contant geld.

Grafiek voorkeur betaalwijzen.

 

Bron: wegwijs.nl

Vergemakkelijkt de nfc-chip het betalen op locatie, de vingerafdrukscanner vergemakkelijkt het online betalen. Een frictieloos betaalproces is een belangrijke conversieverhoger. Bedenk, zeker als je aan e-commerce doet, dan ook hoe je het jouw mobiele klanten zo makkelijk mogelijk maakt om te betalen in 2015.

5) Smartphone wordt persoonlijk assistent

 

Siri

Afbeelding: Hadrian / Shutterstock.com

Onderzoeksbureau Gartner verwacht dat eind 2015 mobiele digitale assistenten, zoals Siri (iPhone), Google Now (Android) en Cortana (Windows Phone) belangrijke processen op zich zullen nemen zoals het invullen van namen, adressen en creditcardgegevens.

Dit is een eerste stap in de richting van autonome aankoopbeslissingen door je telefoon. Pardon? M’n telefoon gaat zelfstandig inkopen doen? Gartner denkt van wel. Nog niet in 2015. Maar eind 2016 zou je telefoon al in staat moeten zijn om een avondje uit helemaal voor je te organiseren. Inclusief het kopen van bioscoopkaartjes, het reserveren van een tafel in je favoriete restaurant en het bestellen van een taxi.

Marketeers en entrepreneurs die in 2015 al handig inspelen op deze verdere automatisering door hun apps en websites zodanig in te richten dat die digitale assistenten ze goed kunnen begrijpen (denk aan metadata), plukken daar straks zeker de vruchten van.

6) Responsive web en native app als team

De vraag of je een responsive website, aparte mobiele site of native app nodig hebt, is steeds minder relevant. De basis is in 2015 altijd een snelle, responsive website. Eventueel aangevuld met adaptive functionaliteiten wanneer verschillende apparaten door verschillende doelgroepen worden gebruikt.

Een app zal veel vaker een aanvulling zijn op de responsive website. Een toevoeging waarmee gebruikers specifieke, terugkerende taken snel en makkelijk kunnen uitvoeren. De trend, aangevoerd door Linkedin, Facebook en Foursquare, is hierbij naar meer verschillende apps toegespitst op specifieke taken.

Een duurzame responsive/adaptive website is het centrum van het online ecosysteem van elke organisatie.

Apps zullen steeds vaker worden geïntegreerd via de achterliggende systemen. Zo kunnen zoekresultaten van de Google search app op Android deeplinken naar content binnen daarvoor geschikte Android apps.

Ook kunnen organisaties hun data en content ontsluiten via API’s, zodat ze toekomstige apps hierop snel kunnen ontwikkelen. Ook voor nieuwe gadgets als smart watches, Google Glass en andere wearables (zie trend 11).

7) Snel, sneller, snelst

Niets went zo snel als snelheid. Zodra je een dag van je nieuwe 4G-verbinding hebt kunnen genieten, werkt een 3G verbinding al zwaar op je zenuwen.

Ons geduld met langzame internetverbindingen neemt dan ook in razend tempo af. Als een mobiele website ‘above the fold’ niet binnen 1 seconde laadt, is dat volgens Google al te traag.

Dat nog lang niet alle bedrijven hiervan zijn doordrongen blijkt uit de snelheidstest die wij in november 2014 deden met de test tool PageSpeed Insights van Google op de websites van de top 200 bedrijven en top 75 internetbureaus van Nederland. De uitslag zal je verbazen.

Een groot deel van de snelheid die een mobiele gebruiker ervaart, wordt bepaald door factoren die buiten de directe invloed zijn van jouw website. Gebruikt de bezoeker wifi? En zo ja, is hij de enige? Of zijn er nog 4.000 mensen verbonden en is de verbinding zo traag als stroop. Of komt de bezoeker binnen via 2G, 3G of 4G mobiel internet? Hoe snel is de processor van de telefoon?

In 2015 hoort snelheid van mobiele websites en apps de aandacht te krijgen die het verdient.

Om je website te optimaliseren voor de ‘zwakste schakel’, de traagste verbinding met de langzaamste telefoon, is niet realistisch. Dat zou ten koste gaan aan de rijke gebruikerservaringen die mogelijk zijn op moderne smartphones.

Gelukkig bestaat er wel een techniek die je in staat stelt om zowel de langzaamste als de snelste gebruikers van je website optimaal te bedienen: ‘progressive enhancement’.

Bij deze techniek laad je eerst de meest essentiele informatie in z’n meest basale vorm, zodat de bezoeker met een langzame verbinding wel al snel de inhoud kan lezen. Daarna laad je de rijkere ervaringen ook in.

Bezoekers met een snelle verbinding, merken niet dat eerst de basale informatie wordt geladen, omdat die in een fractie van een seconde al is aangevuld met de rijkere content. Maar de bezoeker met een trage verbinding, zal de website als opvallend snel ervaren.

Doe daarom voor 2015 de Google PageSpeed test en zorg dat je zo snel mogelijk op alle onderdelen ‘groen’ scoort.

Hoe je dat kunt aanpakken beschrijven we uitgebreid in onze case study Zin en Onzin van Google PageSpeed.

8) Steeds meer mensen ‘mobile only’

In de VS is al bijna 20 procent van de millennials ‘mobile only’. Dat wil zeggen dat van elke tien 18-34 jarigen in de Verenigde Staten er twee uitsluitend met hun smartphone online gaan. Zij gebruiken hun smartphone dus voor al hun digitale zaken.

De komst van steeds grotere smartphones, steeds sneller mobiel internet en een steeds betere mobiele gebruikerservaringen zorgt er in 2015 voor dat het aantal ‘mobile only’ consumenten verder zal stijgen.

Deze consumenten zijn dus alleen nog maar online te bereiken via hun smartphones. Dat betekent dat organisaties op zoek moeten naar manieren om al hun online diensten geschikt te maken voor smartphones. Met name voor complexere web applicaties kan dit een grote uitdaging zijn.

9) Smartphones goedkoper

Een trend die in 2015 flink zal doorzetten is het steeds goedkoper worden van smartphones.

Wereldwijd is de gemiddelde prijs van een smartphone de laatste 4 jaar gedaald van 330 dollar naar onder de 250 dollar. De verwachting is dat die prijs in 2015 verder zal zakken tot rond de 200 dollar.

Met name in Azië zien we al een tijd dat de markt wordt overspoeld door goedkope smartphones uit China.

Maar ook in Nederland zien we deze ontwikkeling. Zo verkoopt de HEMA al een ‘eigen’ smartphone (made in China) voor 159,00 euro.

HEMA smartphone

Deze ontwikkeling betekent voor de meeste organisaties dat het aantal bezoekers dat hun website uitsluitend met een smartphone bezoekt in 2015 verder zal stijgen. En als je website daarvoor niet geschikt is, sluit je je voor steeds meer consumenten af.

10) Groei video-consumptie smartphones versnelt

De consumptie van online video via tablets en smartphones is de afgelopen twee jaar al flink gestegen. In 2015 zal het online video kijken een van de snelst groeiende activiteiten op tablets en smartphones zijn.

Binnen het mobiele segment valt op dat hoe jonger de gebruiker, hoe groter de kans dat deze video kijkt op een smartphone. Deze trend heeft echter ook voorspellende waarde voor de oudere consumenten. In navolging van hun kinderen, consumeren ook dertigers en veertigers steeds meer online video op tablets en smartphones. Daarbij geldt dat hoe ouder, hoe groter de kans dat deze video kijkt op een tablet.

Volgens Business Insider Intelligence zal wereldwijd het mobiele dataverkeer dat afkomstig is van video tussen begin 2015 en eind 2017 verviervoudigen van 2 miljoen Terrabytes naar 8 miljoen Terrabytes per maand.

Als jouw organisatie zich richt op jonge consumenten hoort video absoluut in de content mix. Maar ook voor oudere doelgroepen en b2b neemt het belang van mobiel video in 2015 verder toe.

11) Bril is uit, horloge en kleding zijn in

Google komt in 2015 met een nieuwe versie van de Google Glass. Toch lijkt de futuristische bril van de zoekgigant niet echt aan te slaan. De aandacht is inmiddels grotendeels verschoven naar andere wearable gadgets. Met name horloges. Maar ook slimme kleding lijkt veelbelovend.

De meeste aandacht als het gaat om wearables gaat momenteel uit naar de smart watches. In 2014 zagen we al de komst van de Moto 360, Samsung Gear en tientallen andere slimme horloges en armbanden. Met de langverwachte komst van Apple Watch begin 2015 lijkt deze trend echt groot te gaan worden.

Smart watches surfen daarbij mooi mee op de aanzwellende trend van health apps als Google Fit, Microsoft Health en Apple Healthkit.

Apps die ons helpen om te sporten, af te vallen, mediteren, slapen en wat al niet meer nemen een grote vlucht in 2015. En de smartwatch is de ideale compagnon voor dergelijke apps. De Apple Watch meet niet alleen je stappen en je slaapritme, maar ook  je hartslag.

smartwatch markt grafiek

Een andere productgroep die de komende jaren heel hard gaat groeien is die van de ‘slimme kleding’. Fanatieke sporters gebruiken al shirts met sensors die data over hun prestaties doorgeven aan apps op smartphones via bluetooth.

Andere toepassingen zijn kleren die detecteren of je gestressed bent. Of kleding die juist externe factoren als de temperatuur of luchtvervuiling meten. Gartner verwacht dat over twee jaar de markt van slimme kleding de grootste zal zijn in de categorie wearables.

Marketeers en entrepreneurs doen er komend jaar goed aan na te denken over de kansen en bedreigingen voor hun organisatie die voortvloeien uit komst van al deze wearables.

12) Onze spullen gaan steeds meer online

Het ‘internet of things’ (IoT) dringt steeds dieper door in ons dagelijks leven. Zo gaat bijvoorbeeld met de komst van slimme televisies, thermostaten, rookmelders, alarmsystemen, muziekinstallaties, lampen, stopcontacten, ijskasten, fornuizen, stofzuigers, etcetera ons huis steeds meer online.

En via het internet werken ze vaak samen met je smartphone. Handige apps stellen je in staat om op afstand je favoriete tv-programma op te nemen, de verwarming uit te zetten, of de verlichting en oven juist alvast aan te zetten.

En je ontvangt notificaties van rookmelder, alarminstallatie of ijskast, zodat je problemen kunt voorkomen voor ze groot worden.

Ook buitenshuis zet het internet of things door. Zo zijn veel nieuwe auto’s ‘connected’. Momenteel nog hoofdzakelijk via smartphones. Maar in toenemende mate ook ‘embedded’. Volgens een onderzoeksrapport van Analysys Mason zijn over tien jaar negen op de tien auto’s direct verbonden met internet.

Grafiek connected cars

In onze blogpost ‘15 Online Marketing Trends 2015’ beschreven we al hoe dit de podcast nieuw leven zal inblazen.

De verdienmodellen van de leveranciers van deze apparaten zijn vaak wat ondoorzichtig. De hoeveelheid data die ze over hun gebruikers verzamelen is gigantisch. En zeer waardevol voor derden. Waaronder marketeers.

Vragen voor 2015: hoe breng je jouw online diensten nog dichter bij de gebruikers? En wat kun je met al die nieuwe data?

13)  Klantenservice moet sneller en beter

Klantenservice wordt steeds belangrijker naarmate markten transparanter worden. Want, dankzij social media en mobiel internet hebben consumenten tegenwoordig te allen tijde toegang tot informatie over jouw prijs- en serviceniveau.

Daar komt bij dat consumenten, dankzij mobiel internet, steeds sneller antwoord verwachten op hun vragen en klachten. Voldeed een paar jaar geleden een responsetijd van 48 uur meestal nog wel. Nu verwachten consumenten antwoord op een tweet binnen een uur.

Klantenservice speelt zich dan ook steeds meer af via social media. En social media zijn bij uitstek mobiel. Zo logt 81,3 procent van de 1,32 miljard maandelijkse Facebook gebruikers in met een smartphone of tablet. En maar liefst 30 procent doet dit uitsluitend mobiel. Nog maar 18,7 procent van de Facebook gebruikers logt uitsluitend via desktop in. Bij Twitter zien we vergelijkbare cijfers.

Organisaties die het lukt om hierop in te spelen, krijgen in 2015 een groot concurrentievoordeel. Legendarisch is inmiddels de customer care van KLM die social media en mobiel volledig heeft omarmd.

Een goede klantenservice kan dan ook in 2015 niet zonder een intensieve mobiele aanpak.

14) Whatsapp share button

De ruim 600 miljoen Whatsapp-gebruikers versturen jaarlijks bijna net zoveel ‘appjes’ als alle smsjes ter wereld. In Nederland is Whatsapp razendpopulair.

Facebook nam op 19 februari 2014 Whatsapp over voor een slordige negentien miljard dollar. En daarmee werd de vraag of Whatsapp advertenties zou toestaan direct actueel. Tot nu toe is dat in ieder geval niet aan de orde.

Maar dat neemt niet weg dat Whatsapp voor marketeers heel interessant kan zijn. De chat app speelt zo’n belangrijke rol op de mobieltjes van zoveel mensen, dat je er als marketeer wel naar moet kijken.

Het grote verschil tussen Whatsapp en social media als Facebook en Twitter is dat de communicatie vooral 1-op-weinig is in plaats van één-op-veel.

Door het enorme volume van Whatsapp kan het toch interessant zijn om een Whatsapp share button op te nemen in je website. Zeker als je veel nieuwswaardige content publiceert. Mensen kunnen jouw nieuws dan heel persoonlijk delen met hun directe vrienden. Individueel of in groepjes.

Dit verhoogt enorm de aandachtswaarde van zo’n share. Immers; waar zal je eerder naar kijken, een update in je Twitterstream of Facebook news feed, of een notificatie van een vriend in Whatsapp?

Een nadeel van Whatsapp voor marketeers is nog wel dat er amper statistieken zijn om te meten. De share button meet wel de kliks, maar niet hoeveel verkeer het naar je site stuurt. Daarvoor zul je parameters voor Google Analytics mee moeten sturen.

Als je website veel actuele content publiceert, overweeg dan zeker om een Whatsapp share button te plaatsen voor 2015.

15) Enorme groei mobiel adverteren

Facebook verdubbelde tussen juni 2012 en juni 2014 de omzet volledig dankzij mobiel. Business Insider Intelligence prognotiseert dat van begin 2015 tot eind 2018 bijna de volledige groei van digitale advertentie-opbrengsten voor rekening komt van mobiel. En dat eind 2018 ruim de helft van alle digitale advertentie-opbrengsten uit mobiel komen.

Facebook opbrengsten per segment

 

Dat is niet zo gek, als je je realiseert dat targeting op mobiele apparaten nog een stuk nauwkeuriger kan dan op desktops. Simpelweg, omdat je smartphone veel meer over je ‘weet’ dan je desktop. Zo weten veel apps waar je bent, of je onderweg bent, en welke andere apps je veel gebruikt.

Mobiel adverteren zal dan ook in 2015 flink doorgroeien. Alleen maken veel bedrijven de fout om niet eerst hun websites en landingspagina’s te optimaliseren. Dat bleek onlangs overduidelijk uit ons onderzoek naar de snelheid en mobielvriendelijkheid van de websites van de 200 grootste ondernemingen in Nederland.

Om duurbetaald verkeer via online advertising naar een website te sturen die niet is geoptimaliseerd voor smartphones is pure verkwisting. Zeker als de distributie van die advertenties plaatsvindt via social media, search of e-mail. Want het verkeer via deze kanalen is al voor meer dan de helft mobiel.

De belangrijkste opdracht voor marketeers en entrepreneurs in 2015 is dan ook ervoor te zorgen dat alle online uitingen (met name websites, landingspagina’s en e-mail campagnes) geschikt zijn voor smartphones.

Nog meer trends voor 2015

Dit artikel is het derde uit een serie van vijf over trends voor 2015 die van belang zijn voor online marketeers en entrepreneurs. Eerder verschenen al Vijftien e=commerce trends voor 2015: Go Big, Go Niche, or Go Home! en Vijftien online marketing trends voor 2015.

Afbeelding: Wayne0216 / Shutterstock.com

Deel dit bericht

6 Reacties

Tim Akkerman

Goed stuk Eric! Mooie onderbouwing met data. Vooral punt 8. Ik heb hier afgelopen week ook een stuk over geschreven op Frankwatching, maar door alle reacties op het artikel kreeg ik het idee dat veel lezers het veranderende medialandschap nog niet goed begrijpen.

Eric van Hall

Hi Tim. Bedankt voor je enthousiaste reactie. Ik heb je artikel gelijk gelezen. Je durft flink stelling te nemen met je mobile only voorspelling. En je maakt er flink wat mee los inderdaad.

Maar jouw voorspelling dat we straks één personal device hebben vind ik een interessante.

Het probleem van het kleine schermpje en de wat onhandige input moet dan eerst wel worden opgelost.

Er zijn wat dat betreft al experimenten met holografische weergave, projectie van toetsenbord, spraakbesturing uiteraard. Ik ben benieuwd.

Ik denk wel dat het wat langer zal duren dan je nu voorspelt.

Grote innovaties worden op de korte termijn meestal overschat en op de lange termijn onderschat.

Dat was ook zo met de smartphone. Eind jaren negentig hadden we al de WAP-hype. Uiteindelijk is het met de komst van de iPhone nog veel ingrijpender geworden dan we toen dachten.

Christiaan

Goed overzicht Eric, bedankt. Mobiel is sterk groeiende, dat weten we. Een mobiele app is al lang niet meer noodzakelijk. De webapp (responsive site) kan voor veel mensen ook voldoen. Toch is de responsive site niet voor iedereen ‘the way to go’, maar in meer gevallen wel. TIP: Starters, ondernemers, etc, start met een mobiele site en breid uit naar een deskopsite.

PS *Zo kan bijvoorbeeld Emerce nog wel een icon toevoegen, voor de mensen die een responsive site toevoegen aan het beginscherm van hun mobiele telefoon (zoals ik). It is all in the details! 😉

Eric van Hall

Bedankt Christiaan. Er zijn zeker wel uitzonderingen te bedenken waarin een responsive site niet direct de beste oplossing is. Maar dat worden er wel minder. In combinatie met adaptive en progressive enhancement zijn de meeste ‘problemen’ die aan responsive kleven goed op te lossen. Voor kleinere bedrijven is een goede responsive site wellicht wel een te grote investering. En dat is jammer. In een eerdere blogpost beschreef ik vier strategiën om tot een responsive site te komen. Volgens mij doel jij hierboven op strategie 2:
http://www.emerce.nl/opinie/responsive-website-4-strategien

Harry Koper

Goed stuk Eric,

Heb jij ook wat geschreven over Risk Management en Sicial Media?
Medewerkers kunnen door de sterke groei overal hun reacties schrijven over hun werkgever en dat kan best gevaarlijk zijn. Denk aan imagoschade e.d. Graag jouw mening.

Eric van Hall

Bedankt Harry! 😉

Ik heb niet specifiek een stuk over risk management en social media geschreven, maar in het artikel Vijftien social media trends voor 2015 haal ik het risico wel aan onder trend 15: realtime marketing aan de hand van de pijnlijke tweet van KLM tijdens het afgelopen WK waarmee onze nationale luchtvaartmaatschappij heel Mexico tegen zich in het harnas joeg.

Uiteraard is reputatie management en het beheersen van de risico’s van reputatieschade een belangrijk onderdeel van social media management.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond